Lidovky.cz

Reportáž z ochromeného nádraží: v kupé mrzly zadky, lidé spali na lavičkách

Česko

  11:32
PRAHA - Reportérka serveru Lidovky.cz strávila několik hodin v ochromeném centru železniční dopravy na pražském hlavním nádraží a přinesla exkluzivní informace ohledně chaosu, který tam zavládl. Vlaky měly nekonečná zpoždění, lidé mrzli v nevytápěných kupé, ve kterých místo topení běžela klimatizace, přespávali na lavičkách a jeden Švýcar se ptal, jestli je tohle v Česku normální.

Lidé kempují na zemi. Vlak stejně nepojede, tak proč se unavovat. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

6:32 

Jako na potvoru musím dnes cestovat vlakem do Ústí a je to fakt lahůdka. V hale na hlavním nádraží přespávají desítky lidí, převážně cizinců, jejichž vlak má i několik hodin zpoždění. Ve frontě na jízdenky stojí i cestující z Ameriky. „Nestihneme letadlo do Německa,“ tvrdí jeden z nich. Na snídani mají hamburgery do McDonald’s.

ČTĚTE TAKÉ:

6:40

U informačních tabulí čekají lidé, po čase skupinka vždy prořídne - to když se objeví oznámení, že spoj je zrušen. Vlaky, které zrušené nejsou, mají obrovská zpoždění. A to třeba i ty, které vyjíždějí z Prahy. 

6:52

Přestoupila jsem do jiného vlaku, který měl podle informační tabule odjet podle plánu. Minutu po plánovaném odjezdu ale naskočilo na tabuli půlhodinové zpoždění.

Skupinka lidí sedí na nádraží už od šesti hodin. Jejich vlak má...
Vlaková kalamita na hlavním nádraží.
Informační tabule na hlavním nádraží. Většina vlaků nejede nebo je zpožděných.
U informačních tabulí čekají lidé, po čase skupinka vždy prořídne - to když se...

Organizační chaos

Podle slov reportérky ani sami pracovníci ČD nejspíš nevědí, kdy vlaky pojedou. Zpoždění se na tabulích neustále mění, nelze se na ně vůbec spoléhat. Na dotazy cestujících není nikdo schopný s jistotou odpovědět.

7:19

Nejedu a ještě asi dlouho ne. Ve vlacích nefunguje topení a všem nám tu v kupé mrzne zadek.

8:36

Spoj, který měl být v Praze v 5:15, dorazil před půl devátou.

9:12

„Jsme tady už od šesti od rána. Ptali jsme se, ale nikdo neví, kdy náš vlak odjede,“ tvrdí dva mladí lidé, kteří posedávají na zemi.

9:25

„Já chápu, že dráhy s počasím nic nezmůžou, ale nechápu, co kouzlí s tím zpožděním,“ zlobí se jeden z cestujících. U některých spojů se totiž doba zpoždění podivně mění. Nejprve je vlak opožděn o 90 minut, poté zpoždění spadne na 35, aby se po chvíli zase vyhouplo na 120 minut.

9:40

Mezi nervózními cestujícími se našlo i pár dalších „šťastlivců“, jejichž spoj na první pohled vypadá bez problémů. Jenže ouha, pár minut před odjezdem nádražní rozhlas oznamuje, že spoj bude mít 90 minut zpoždění. A to je přitom jedno z nejmenších.

9:46

„Nebojte se, tenhle vlak už pojede. Do jara určitě,“ snaží se žertovat průvodčí vlaku. Cestujícím, kteří ale na nádraží čekají třeba i čtyři hodiny, to ale moc vtipné nepřijde.

9:56

Pětadvacetiletý Thomas z Německa sem dorazil jako jeden z prvních. „Kolem šesti jsem si koupil lístek a domů jsem se chtěl dostat spojem v půl sedmé,“ řekl. Doteď se ale spolu s cestujícími tísní u informačních tabulí. Vlaky stojí, žádný nejede.

10:15

Trať do Ústí nad Labem je podle pracovníků ČD jako jedna z mála průjezdná. Žádné větší komplikace zde nejsou. Vlaky přesto nejedou.

10:24

Po nekonečném čekání se vlak konečně rozjíždí. Původně měl odjet v 8:29. Cestující začali tleskat. Po pár metrech ale vlak opět staví. Popojel jen kousek, aby nepřekážel na nástupišti.

10:39

„Čekám už dvě hodiny, tak počkám i tu třetí,“ říká rezignovaně jedna z cestujících, která už hodinu sedí v nevytápěném kupé. Chtěla se jít podívat, jestli nemůže využít jiný spoj, ale bojí se. Doba zpoždění se neustále mění a tak by ji mohl vlak, ve kterém už sedí, zrovna ujet. A čekání by začalo nanovo.

10:45

Ledové kapky na vlakových trolejích způsobují, že vlak nemá elektřinu, a tudíž sílu. Vlaky vyjíždějící z nádraží pak jedou rychlostí zhruba pět kilometrů za hodinu, po chvíli se zastaví, aby se zanedlouho zase rozjely. „Stačí popojet 15 nebo 20 kilometrů a bude to v pohodě,“ tvrdí jeden z pracovníků ČD.

10:46

Žáci střední školy, kteří chtěli jet na výlet do Drážďan a podívat se na tamní vánoční trhy, právě čekání vzdali a vystoupili. 

10:47

Na nádraží se srocuje spousta zvědavců s mobilními telefony. Fotí a natáčí si jiskření lokomotiv. „Nádhera, modrá, zelená, to se jen tak nevidí,“ pochvaluje si jeden z nich.

10:48

Ve vymrzlém vlaku právě zapnuli klimatizaci. V tomhle ledovém počasí to přijde vhod.

10:52

Je to neuvěřitelné, ale můj vlak se po více než čtyřech hodinách skutečně rozjel. 

Švýcar v českém vlaku: Tohle je u vás normální?

Na poslední chvíli se do zpožděného vlaku EC Johanes Brahms přiřítil i cestující ze Švýcarska Alex.

„Promiňte, jede to do Berlína?“ nakoukne zdvořile do kupé. „Pardon, mám studené ruce,“ omlouvá se, když na české poměry poměrně nezvykle při představování podává ruku. Čeká už přes dvě hodiny, byl totiž na nádraží s předstihem, aby mu vlak neujel. „To je u vás v Česku normální?“ ptá se spolucestujících, zatímco se usazuje a vytahuje časopis. Ihned nato usíná.

Po probuzení z krátkého spánku dodává, že studuje ekonomiku. „Tímhle výletem po Evropě chci nasbírat zkušenosti a zjistit, jak funguje byznys v různých zemích.“ Jaký dojem na něj udělal byznys v České republice, je asi jasné.

Hana Mazancová, reportérka serveru Lidovky.cz

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.