Lidovky.cz

Vybráno. Neprůstřelné vesty pro vojáky ‚zlevnily‘ o sto milionů

Česko

  11:31
UHERSKÝ BROD / PRAHA - Dva tisíce neprůstřelných vest dodá armádě Česká zbrojovka. Místo plánovaných 170 milionů obrana zaplatí nečekaně jen 68.

Český voják během zahraniční mise foto: Ministerstvo obrany ČRReprofoto

Konec letošního listopadu. To je nejzazší termín, do něhož mají podle smlouvy čeští vojáci získat nové neprůstřelné vesty. A už se ví, kdo je armádě dodá. Ministerstvo obrany tento strategický tendr vyhodnotilo na přelomu roku. „Celkově jsme dostali šest nabídek, dva uchazeči byli vyloučeni. Komise jako vítěznou vybrala nabídku České zbrojovky za 68 milionů,“ potvrzuje teď Jan Pejšek, tiskový mluvčí resortu, dřívější zjištění LN.

ČTĚTE TAKÉ:

„Kontrakt chceme uzavřít co nejdříve, aby k nahrazení dosluhujících neprůstřelných vest došlo v nejbližších měsících,“ pokračuje Pejšek. Podpis zakázky se očekává do konce ledna, po vyhodnocení vojskových zkoušek by měly vesty dorazit do skladů ve dvou vlnách.

Resort původně na obchod vyčlenil 171 milionů korun. Což znamená, že výběrem nabídky České zbrojovky více než sto milionů ušetří.

Za tak výraznou úsporu si Národní úřad pro vyzbrojování zaslouží potlesk. Jak se ale mohlo stát, že armádní nákupčí při výpočtech zamýšlenou sumu o tolik nafoukli? „Cena je dobrá, odpovídá tržním cenám,“ hodnotí vítěznou obálku Jiří Borovec, první náměstek ministra obrany. „Chyba byla v marketingovém průzkumu z roku 2013, na jehož základě byla stanovena nerealisticky vysoká předpokládaná cena zakázky,“ doplňuje.

Kouzlo otevřené soutěže a technologický pokrok

Stejně jako náměstek i ostatní oslovení úředníci odkazují na zaměstnance minulého vedení, kteří specifikaci i marketingový průzkum sestavovali a vyhodnocovali.

Nepřímo viní i vojenské experty na generálním štábu, již prý stanovili tuto „nerealistickou“ částku při přípravě tendru.

Člen české pěší patroly před základnou Bagrám

„Tohle je kouzlo otevřeného výběrového řízení, kdy pouze otevřená soutěž mezi firmami ukáže reálnou tržní cenu a kdy výherce na sebe přebírá veškeré klady i zápory svého vítězství,“ reaguje dnes Pavel Bulant, obchodní ředitel podniku Explosia. Z čela Národního úřadu pro vyzbrojování odešel předloni na podzim, i on se na obchodu podílel.

Rozdíl ve vypočítané a skutečné ceně obchodu obhajuje i sama Česká zbrojovka. Vysvětluje jej technologickým pokrokem. „Prvotní specifikace a marketingový průzkum probíhaly v letech 2011 a 2012 a technologie se neustále vyvíjí, čímž dochází ke zlevňování dřívějších technických řešení,“ tvrdí Petr Vávra, vedoucí odboru vojenského materiálu uherskobrodské zbrojovky. „Nejlepší a nejlehčí balistické panely, které stály před čtyřmi třemi lety 400 dolarů, jsou dneska podstatně levnější, protože jsou postupně na trh uváděny panely s nižší hmotností a s použitím nových materiálů,“ dodává.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.