Lidovky.cz

Na registru vozidel si počkáte déle. Důvod? Úředníci skenují dokumenty

Česko

  18:03
PRAHA - Fronty na registrech vozidel a pracovní doba jejich zaměstnanců se v mnoha v městech po prvním červencovém dni prodloužily. Důvodem je nová povinnost úředníků skenovat dokumenty, například velký technický průkaz či protokol o technické prohlídce. Kvůli tomu se zpomaluje odbavování klientů i o více než hodinu.

Počítačový systém registru řidičů po několika minutách zkolaboval. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Povinné skenování se týká těch dokumentů, které podle vyhlášky archivuje registrační místo. Jde tedy například o velký technický průkaz při změně v registraci či dokumenty dokazující, že vozidlo nebo tažné zařízení splňuje parametry pro zaregistrování. 

Usnadnění práce úředníkům i lidem při registraci

„Digitalizace je velmi důležitá pro to, aby mohly úřady v různých městech do těchto dokumentů vzájemně nahlížet,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold s tím, že všechny dokumenty budou uloženy v Centrálním registru vozidel. 

„To mimo jiné otevírá cestu k tomu, aby mohli lidé registrovat vozidlo na úřadu, na který to mají nejblíže a nemuseli věc řešit v místě, kde bylo dosud auto registrováno,“ doplnil k důvodům. 

Nová povinnost sice usnadní práci úředníkům a lidem umožní registraci vozidla na nejbližším úřadě, v posledních dnech ale výrazně zpomaluje odbavování klientů. 

Vůbec nejhorší je situace v Praze. „U nás je čekací doba vcelku dlouhá, Bohdalec je v Praze nejvíce vytížený, takže se čeká i přes hodinu,“ řekla serveru Lidovky.cz vedoucí registru vozidel na Praze 10 Emília Procházková s tím, že kvůli pomalejšímu odbavování zůstávají zaměstnanci déle v práci.

Ani příprava nepomohla

Kromě metropole trápí stejný problém i další velká města, například Brno, Hradec Králové, Plzeň či Pardubice. Některé z registrů začaly se změnou už před několika dny či týdny. Povinnost skenovat dokumenty je totiž dána zákonem už od ledna, úřady ale měly půl roku na to, aby se na změnu dostatečně připravily. Přesto ještě nějakou dobu potrvá, než si nový systém sedne. 

„Je to pořád problém. Od minulého týdne se to ale trochu zlepšilo, protože máme i další skenovací zařízení, takže už klienti nestojí v dlouhé frontě u kolegyně,“ popsal situaci serveru vedoucí registru vozidel v Kladně Jiří Vrchlavský s tím, že si úřad kvůli pomalému odbavování lidí stěžoval. Ještě před pár dny se podle něj totiž podařila odbavit pouhá polovina klientů.

Jízda s 'mrtvým' autem vyjde na 50 tisíc. Znečištění okolí na 20 tisíc

Úředníci ale doufají, že si na nový systém brzy zvyknou a fronty na chodbách se budou postupem času jen zkracovat. „Je to otázka praxe. Pokud se práce s elektronickou formou spisu zažije, tak zabere odhadem dva nebo tři měsíce, než se vrátíme ke standardní době odbavování klientů,“ sdělil vedoucí brněnského registru vozidel Petr Konopka. 

Není to ale jen skenování, co lidem znepříjemnilo čekání ve frontách. Situaci na registrech mohlo zhoršit také vyřizování takzvaných polopřevodů (u některých vozidel nebyla dokončena registrace na nového provozovatele - pozn. red.) na konci června. Většina lidí si totiž nechala pochůzky po úřadech na poslední chvíli, míní šéf magistrátního odboru v Hradci Králové Jaromír Hudec. „Navíc mají zaměstnanci letní dovolené, takže přepážky nejsou plně obsazené,“ vyjmenoval další důvody, proč se tvoří fronty před tamním registrem vozidel.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.