Podle komentáře, který se až na pár detailů staví na stranu ČT a jejích tvůrců, byl seriál Třída 8. A pořadem o srážce s realitou. „Jde pravděpodobně o první veřejnoprávní pořad, který předvedl realitu v českých školách ve velmi syrové podobě,“ píše na úvod Slejška společně s odborným konzultantem Tomášem Feřtekem.
Experiment inspirovaný švédskou reality show spočíval v tom, že tři učitelé z výběrových škol během půl roku vyučovali žáky z romské třídy.
V textu oba odborníci na vzdělávání reagovali na žádost osmi neziskových organizací čele s In IUSTITIA a spolkem Romea, o níž server Lidovky.cz informoval minulý týden. (VÍCE ČTĚTE ZDE) Argument pracovníků neziskovek, kterým vadí, že tvůrci pořadu už v úvodu pořadu údajně označili Romy za problém, je podle Slejšky s Feřtekem lichý.
„Tvůrci neoznačují za problém Romy, ale segregované třídy. A ukazují, proč to je problém. Protože běžný učitel si často s takovou třídou neporadí, i když se velmi snaží. V oné konkrétní 8. A vidíme, pokud jde o studijní výsledky, celé spektrum dětí. Od těch, s nimiž není problém pracovat, po ty, kde se to moc nedaří,“ reaguje dvojice ve svém kritickém pohledu na seriál uveřejněném na webu organizace.
Anketa
Souhlasíte s argumentem neziskovkých organizací, že tvůrci nahlíželi na romské žáky jako problém?
Zároveň ale tvrdí, že i „problematické“ žáky lze vidět v situacích, kdy je něco baví a daří se jim. Pořad se navíc podle Slejšky s Feřtekem snaží získat pochopení jak pro žáky, tak jejich situaci. Autoři textu se zamýšlejí i nad otázkou, zda bylo povinností tvůrců pořadu předvídat reakci společnosti a ohlížet se na ni. „Ta reakce se dala očekávat. Je ale řešení prostě o Romech raději netočit, protože česká veřejnost je nadprůměrně xenofobní a pozitivní sdělení ji míjejí?“ ptají se „zastánci“ ČT.
Vůbec nejsložitější je pro nalézt odpověď na otázku, zda byl pořad etický. „Že debata okolo pořadu pověsti romské komunity nepřispěla, je fakt. Že v některých momentech se nakonec cítili rodiče žáků předváděni v nepříznivém světle, je také pravda. Samotná škola byla z výsledné podoby pořadu spíše rozpačitá, připadalo jí, že by tam mělo být také ukázáno, jak s dětmi pracují její učitelé,“ píší s tím, že lze ve vysílání nalézt i momenty, které je možné vnímat jako eticky sporné. Shodují se však v tom, že i bez nich by diskuse veřejnosti vypadala stejně.
Reality show jako vhodný formát
Za vhodnou považují i formát pořadu. Dokumentární reality show podle nich totiž vzbuzuje v divách zvědavost a o to více tak vybízí k veřejné diskusi.
Autoři stížnosti na pořad Třída 8. A po ČT požadovali, aby televize svůj pořad nereprízovala. To by podle Slejšky s Feřtekem bylo možní, avšak za vítězství by to nepovažovali. „Za rozumnější postup bychom naopak považovali pořad využít k odstartování skutečné debaty o tom, jak rozšířené jsou situace, které prostřednictvím tohoto pořadu vidíme,“ napsali na závěr svého komentáře.