Lidovky.cz

Nevidomí brojí proti segwayům. Nejsou slyšet, bojíme se, říkají poslancům

Česko

  7:00
PRAHA - Odmítněte segwaye na chodnících, bojíme se o naši bezpečnost, prosí zákonodárce nevidomí. Lidé se zrakovým postižením žádají o pomoc, protože se bojí možných střetů s vozítkem, které váží až několik desítek kilogramů. Ze všeho nejvíce jim vadí, že segway není při pohybu téměř slyšet.

Segway - ilustrační foto foto: Reuters

„Povídal jsem si s jedním Olomoučanem, do kterého na přechodu vrazil segway. Vůbec neslyšel, že za ním jede. Strašně se lekl, ale nic vážného se naštěstí nestalo,“ popsal Jan Příborský ze Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR (SONS) nepříjemnou situaci. Ne všechny kolize ale končí jen leknutím či omluvou. Spolek upozorňuje, že v minulosti již došlo k horším střetům mezi chodcem a alternativním dopravním prostředkem.

Praha 1 zamkla Kampu cyklistům a segwayům. Použila značku, kterou rozluští jen znalci

Příborský, který je sám zrakově postižený, si dokáže celkem snadno představit situaci, která by mohla skončit třeba i vážným zraněním. Segway na chodníku tak pro něj, stejně jako pro lidi se stejným handicapem, představuje zbytečné nebezpečí při pohybu ve městě už tak plném bariér.

Segway? Je těžký a není slyšet

Proč se nevidomí bojí speciálních vozítek se dvěma koly, které začaly být před pár lety tolik populární? „Vozítko je schopné pohybovat se rychlostí vyšší než 20 kilometrů za hodinu, má hmotnost několik desítek kilometrů, pohybuje se po chodníku neslyšně a je ovládané kýmkoli, tedy i osobou neobratnou, neodpovědnou, opilou nebo pod vlivem drog,“ jmenují důvody, proč nechtějí segwaye na chodnících.

Zahraniční turisté značce se zákazem vjezdu na segwayi evidentně nerozumí
Segway

„Nevidomí občané Prahy se na nás obracejí se svými obavami z kolizí se segwayi. Upozorňují na to, že vozítko není slyšet a jede při tom rychle. Vůbec nevíme, jak zručný, odpovědný a ohleduplný je jeho řidič. Jestliže je vozítko nebezpečné pro všechny chodce, pro nevidomé a špatně vidící to platí mnohonásobně více,“ vysvětlil důvody, proč SONS bojuje proti segwayům na chodníku, prezident sdružení Václav Polášek. V metropoli jezdí segwayů nejvíce, v pražském centru tak dochází nejčastěji ke kolizím mezi chodci a lidmi na segwayích.

Počet uživatelů vozítek bude podle organizace navíc prudce narůstat, protože cena za segway klesla během několika měsíců z původních asi 200 tisíc na částku přibližně 30 tisíc.

Odmítněte návrh, žádají poslance nevidomí

Spolky navrhují, aby poslanecká sněmovna původní návrh odmítla a nahradila ustanovením, jež by provoz segwayů na chodnících nepřipouštělo. Upozorňují zejména na § 60a vládního návrhu novely zákona 361/2000 Sb. – poslanecký tisk 471, který upravuje provoz „osobních přepravníků se samovyvažovacím zařízením nebo obdobných zařízení“, a to tak, že jim ukládá pohyb na pěších komunikacích.

Slepcům a zrakově postiženým se hlavně nelíbí, že jedna z navrhovaných změn zákona o provozu pozemních komunikací počítá s provozem segwayů na chodnících. Ty tam podle nich totiž vůbec nepatří.

Spolky zastupující zrakově postižené kvůli tomu nyní dokonce vystoupily v hospodářském výboru sněmovny, kde požádali poslance, aby tuto pasáž vypustili z připravované novely zákona. Podle Viktora Dudra ze SONS mu poslanci z výboru přislíbili, že se proti změně postaví. Jak ale řekl serveru Lidovky.cz po schůzce se zákonodárci, výsledek si netroufá odhadovat.

Nicméně se domnívá, že by bezpečnost lidí měla mít přednost před byznysem. Jako řešení navrhuje, aby lidé na vozítkách jezdili pouze na speciálně vyhrazených místech, například na hřištích pro segwaye.

Hrozí vážně úrazy, varují spolky

„Není třeba nijaké bujné fantazie, abychom si představili, že se tím vytváří podmínky pro vážné úrazy chodců. To teprve potom budeme čekat na další novelu zákona, která ono nesmyslné ustanovení zruší a provoz segwayů na chodnících zakáže?“ pokračují nevidomí.

„Za naší společnost mohu zaručit, že toto není technicky možné. Průvodce dbá na bezpečnost klientů i chodců, zejména v rizikových místech,“ uvedl pro Lidovky.cz Petr Pařízek z asociace segwayistů.

„Za pět let jsem nezaznamenala žádnou stížnost ze strany nevidomých. Vždy jsme se slepci vycházeli výborně, dokonce jsme je postavili na segway na zkoušku a dali jim poslechnout zvuk segwaye,“ řekla za společnost Segwaytrip Zuzana Eliášová. Zároveň doplnila, že segway není nebezpečný, protože na vyjížďku po měste vždy dohlíží zkušený instruktor.

Stop Segwayům. Nově nesmí na Vyšehrad, nařídila Praha 2

Pod výzvu poslancům se však podepsal i spolek Pražské matky, který se zasazuje o zlepšení stavu životního prostředí, zajištění bezpečnosti dopravního provozu a zvýšení zájmu lidí o chůzi.

„Chodník by měl sloužit chodcům a nikoli motorové dopravě s výjimkou vozíčkářů. Kromě toho, že jsou segwayisté nebezpeční, neboť jejich váha i rychlost je mnohem vyšší než chodce, zabírají i mnohem více prostoru. Obávají se jich oprávněně nejen nevidomí, ale i rodiče s malými dětmi,“ tvrdí Jarmila Johnová, předsedkyně neziskové organizace.

Segway podle ní výrazně zhoršují podmínky pro chůzi po městě a lidé kvůli nim raději volí jiný způsob „cestování“ po městě než chůzi. Dokazuje to mimo jiné průzkum na webové stránce Chodci sobě. Kromě toho se o změnu legislativy zasazuje i Pražská organizace vozíčkářů a Klub přátel červenobílé hole.

Na Vyšehrad se segway nedostane

Před nedávnem došlo v Praze k jednomu z prvních omezení provozu segwayů. Praha 2 pro ně zakázala vjezd na Vyšehrad dopravní značkou, osazená je u čtyř vchodů do areálu této národní kulturní památky.

Elektrickými dvoukolkami se podle ČTK zabývá již řada evropských měst, například v Berlíně požadují určité řidičské oprávnění. Velká Británie počátkem roku 2011 vozítka zcela vykázala z chodníků a pěších zón a zároveň jim kvůli bezpečnosti neumožnila využít silnice. Segwaye tak mohou jejich britští majitelé používat jen na soukromých pozemcích.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.