Na Moničině příkladu se ukazuje, že dětem, které vyrůstají v ústavní péči, nejsou upírány drahé dárky. Sponzoři jim zvláště o Vánocích dopřávají luxus. „Donátory i odmítáme a snažíme se jim dát tip na jiné zařízení, které není tolik zajištěné, co se týká dárků,“ říká k tomu Martin Lněnička, místopředseda Federace dětských domovů a ředitel domova v Praze.
Zlatý víkend přinesl do obchodů nejvyšší tržby. Češi utrácejí násobně víc než loni |
Podle odborníků totiž záplava drahých dárků může těmto dětem pokřivit pohled na to, kolik věci stojí a co si mohou dovolit. Když si pak po dosažení dospělosti zařizují život po svém, dostávají se i kvůli nízké finanční gramotnosti do problémů.
Sociální pracovníci odhadují, že jen jedno z deseti dětí realitu za zdmi dětského domova ustojí. Zjišťují totiž, že není snadné najít si a udržet práci, platit nájem, a navíc si třeba šetřit na vysněnou věc. Patří proto mezi skupiny obyvatelstva nejvíce ohrožené bezdomovectvím.
Dětské domovy řeší spolupráci se sponzory různě: většina volá po tom, aby dárky směřovaly vždy ke konkrétnímu dítěti. Některé domovy mají na svých webových stránkách e-shop, v němž sponzoři mohou nakoupit například vitaminové tablety pro děti, ale i notebooky nebo lyžařské zájezdy. Je tu i možnost zaplatit dětem poradenství.
Dále v úterních LN najdete:
|