Celkově loni inspekce na všech dráhách zaznamenala 4170 mimořádných událostí, což je pětileté maximum. Zemřelo při nich 244 lidí a dalších 871 bylo zraněno.
„Následky střetů (na přejezdech) jsou poměrně tragické. Loňský průměr počtu nehod, kdy zemřel člověk, je druhý nejvyšší od roku 2003, tedy za dobu existence inspekce,“ uvedl mluvčí inspekce Martin Drápal. Velký podíl na počtu mrtvých a především zraněných mají střety s kamiony či nákladními auty.
Dva mrtví. Pendolino smetlo polský kamion, řidič byl v době nárazu v kabině |
Nejtragičtější byla v tomto ohledu červencová nehoda, kdy Pendolino ve vysoké rychlosti narazilo ve Studénce do kamionu plně naloženého plechy. Při nehodě tři cestující zemřeli, dvě desítky lidí utrpěly zranění. „Další velké nehody se staly ve Velkých Pavlovicích s 19 zraněnými a v Obratani a ve Šluknově s 12 zraněnými,“ doplnil Drápal.
Jak zabránit srážkám na přejezdech? Ťok navrhuje čidla a méně závor |
Nejvíce nehod s největším počtem mrtvých se stalo tradičně na přejezdech bez závor se světelnou signalizací, zahynulo na nich 13 lidí. Dalších 11 zemřelo na přejezdech se závorami. „S výjimkou tří mrtvých z vlaku ve Studénce se jedná o chodce nebo cyklisty, kteří podlezli závory,“ sdělil Drápal. Zbylých osm mrtvých připadá na přejezdy, které jsou zabezpečené pouze výstražným křížem.
Mimo přejezdy Drážní inspekce eviduje za loňský rok 262 střetů vlaku s člověkem. Je to sice výrazně méně než předloni, nicméně rok 2014 byl rekordní. Loňské číslo odpovídá desetiletému průměru. Mrtvých bylo 194, což také odpovídá průměru.