Lidovky.cz

Celebrity jako zástěrka tunelu? Za reklamu na koncertech vyhodila pojišťovna miliony

Česko

  4:30aktualizováno  15:45
PRAHA - Koncerty Jarka Nohavici, Karla Gotta, Davida Kollera, Jaroslava Svěceného či Hany Zagorové, tam všude měla být vidět Vojenská zdravotní pojišťovna. Jenže ta propagace stála miliony, které kdesi zmizely. Policie má za to, že skončily v kapsách korupčníků, v jejichž čele měl stát přímo ředitel pojišťovny Karel Štein.

Peníze vynakládané za marketingové zakázky a propagaci Vojenské zdravotní pojišťovny v řadě případů zmizely. foto: Šimon , Lidové noviny

Stačí si podrobněji prolistovat přehled marketingových zakázek vojenské pojišťovny, která hospodaří s obratem 14 miliard korun, a hned je patrné, že tu něco nesedí. Vypsány byly vždy jako tendry malého rozsahu, vždy s předpokládanou cenou pod 500 tisíc korun.

A vždy se o tendr na propagaci dobrého jména pojišťovny hlásily firmy, které k sobě měly víc než blízko. Sídlily například v proskleném paláci Euro v dolní části Václavského náměstí. Tedy alespoň papírově. „Emperia Medica? Desire line? EPV Solution? Nic takového tu nemám. Ani mi to nic neříká,“ odpovídá slečna na malé recepci poté, co třikrát zkontrolovala seznam více než dvaceti firem, které mají na frekventované adrese skutečně kancelář.

Nohavica: Jedině bez reklam

Podezřelé firmy přitom nespojuje jen společné sídlo. Mnohem důležitější jsou personální vazby. Jejich jednatelé či manažeři Martin Lafek, Pavel Vondruška a Josef Svoboda se ocitli na jednom usnesení o zahájení trestního stíhání společně se Šteinem. Všichni čelí obvinění z pokračujícího zločinu zjednání výhody při zadávání veřejné zakázky, trojice podnikatelů navíc z podplácení. Vyšetřovatelé mají za to, že vytvořili organizovanou skupinu, která minimálně v pětatřiceti zakázkách připravila pojišťovnu s dvaadvacetiletou historií a 700 000 pojištěnci o 12 a půl milionu korun.

Jednou šlo o propagaci jména pojišťovny při fotbalovém utkání, jindy se zelené logo mělo objevit na televizním sportovním kanále, v bulvárním tisku či na venkovních billboardech. A nejčastěji pojišťovna podporovala koncerty českých hudebníků. Opět - alespoň papírově.

Futsalový zápas SK Slavia Praha – FC Benago Zruč. I zde byla viditelná reklama Vojenské zdravotní pojišťovny. Zakázka byla realizována jen za 10 tisíc korun, původní cena ale měla být mnohonásobně větší.

„Obvinění sami vyhotovili či nechali vyhotovit nabídky tak, aby vyhrál předem stanovený dodavatel,“ stojí v obvinění, s nímž se Lidovky.cz seznámily. „Všichni si byli vědomi toho, že takto uzavřené smlouvy jsou nevýhodné, neboť cena za propagaci neodpovídala cenám obvyklým, a to ve výši nejméně o 400 tisíc korun u každé takto uzavřené smlouvy,“ konstatovali vyšetřovatelé a na třiatřiceti stránkách vypočítali konkrétní příklady.

Za propagaci při Rockových operách Antigona a 7 proti Thébám zaplatila pojišťovna 487 tisíc korun, produkční firma to však zrealizovala za 48 tisíc korun. Na koncerty Báry Basikové a uskupení Jiřího Korna 4TET vydala Šteinova instituce 469 tisíc korun, k pořadatelům ovšem doteklo také jen 48 tisíc korun.

Jak nasvědčují reakce umělců oslovených serverem Lidovky.cz, k některým se dostalo ještě méně – nic. „Na mých koncertech nejsou a nikdy nebyly žádné placené reklamy. Své koncerty si pořádám sám a žádnou reklamu na nich nepovoluji,“ ohradil se Jarek Nohavica. U zakázky s jeho jménem ale stojí cifra 495 tisíc korun. „Smlouvu o reklamní spolupráci nepodepisuji. Koncertuji bez reklam. Takže se mě kauza vůbec netýká,“ dodává. Stejně mluví i zpěvačka Hana Křížková. „Ani plakát, ani billboard. Nikdy jsem nedělala reklamu pro Vojenskou zdravotní pojišťovnu. Nikdy,“ neskrývala rozladění zpěvačka, za jejíž jméno měla pojišťovna v balíku akcí zaplatit ze svého rozpočtu až 497 tisíc korun. Další půl milion měla stát propagace na Běhu pro gorily. „Nikdy jsme s nimi neměli žádný smluvní vztah, nikdy jsme jim nevystavili žádnou fakturu. Nemáme s tím nic společného,“ říká manažer Agentury Hera, která gorilí běh pořádala.

U některých koncertů se zpětně obtížně dohledává, zda se pojišťovna na akci vůbec prezentovala. Pokud ano, šlo o tak neviditelnou propagaci, že si ji nevšimli ani interpreti. „Na koncertech jsem si nevšiml, že by byla Vojenská zdravotní pojišťovna jakkoliv propagována a pokud k něčemu takovému došlo, stalo se tak bez mého vědomí, nebyl jsem o tom ze strany pořadatelské organizace nijak informován,“ říká houslista Jaroslav Svěcený. Na „koncert pro zasvěcené 2015“ mělo přitom jít z pojišťovny 490 tisíc korun.

Další statisíce měly stát reklama při sportovních přenosech. „My ten reklamní prostor nevlastníme a ani ho neprodáváme. Je to čistě mezi pojišťovnou a televizí Nova, případně nějakou mediální agenturou. Nám z toho nešla ani koruna,“ připomíná ředitel ČEZ Basketball Nymburk Rudolf Šimeček. I v těchto případech policie zjistila, že skutečná cena propagace byla až desektrát nižší. „Bylo zadokumentováno, že skutečné náklady na realizaci prezentací a reklamních kampaní dosáhly zlomku ceny,“ shrnuli v protokolu vyšetřovatelé.

Úplatek předaný v kavárně

Kde ulité miliony skončily? Vyšetřovací tým, který skupinu sledoval a odposlouchával, dospěl k přesvědčení, že si je obvinění podnikatelé rozdělili, příčemž část vyplacených peněz putovala do kapsy ředitele Šteina. „Od Martina Lafka si nechal slíbit, že bude dostávat pravidelné neoprávněné finanční plnění, vždy ve výši nejméně 50 tisíc korun z každé zakázky,“ píše se v obvinění.

Karel Štein, šéf Vojenské zdravotní pojišťovny České republiky.

Minimálně v jednom případě vyšetřovatelé zmapovali i přesný pohyb úplatku. Odehrálo se to poslední květnovou středu loňského roku. Nejprve obviněný Pavel Vondruška převzal v bytě Josefa Svobody padesát tisíc korun, odtud je odvezl do obchodního centra Galerie Harfa. Šest minut po půl druhé tam u schodiště bankovky předal Martinu Lafkovi. „Lafek pak pokračoval do kavárny One Café, kde již čekal Karel Štein, a zde mu tuto finanční hotovost předal,“ popsali předávku kriminalisté v dosud neveřejném dokumentu.

Samotný Štein se od začátku stíhání, které začalo na konci loňského roku, takřka nevyjadřuje. Jen vzkázal, že v případu má okrajovou roli. „Věc nepřímo souvisí s vyšetřování daňových deliktů bývalých partnerů pojišťovny, zajišťujících realizaci náborových akcí. Celý spis se týká osoby generálního ředitele pouze zlomkem svého obsahu,“ uvedl za něj mluvčí pojišťovny Richard Medek. Nejnověji už Štein sám sebe považuje za oběť „manipulace v uměle a účelově vytvořeném konstruktu“. Stejně měl své stíhání interpretovat i správní radě, která jej jako jediná může odvolat, ale zatím jej ve funkci podržela.

„Ač se to z názvu může zdát, Ministerstvo obrany není zřizovatelem Vojenské zdravotní pojišťovny. Tím je ministerstvo práce, kontrolní dohled vykonávají ministerstvo zdravotnictví a financí. Prostřednictvím zástupců ministerstva obrany ve správní a dozorčí radě pojišťovny požadujeme, aby se všechny okolnosti hospodaření důkladně prošetřily.“

Jan Pejšek, mluvčí Ministerstva obrany ČR

Jenže obvinění mluví jinak. „Štein celé jednání inicioval a koordinoval, předával potřebné informace a pokyny Martinu Lafkovi a ten dál dalším obviněným, kteří pak společně vytvářeli nabídky za všechny uchazeče,“ píše se v něm.

V jednom bodě ovšem Štein nemlžil. Vyšetřování úplatků opravdu podle všeho vzešlo z podezření kolem náborových akcí, které pojišťovnu v minulosti zajišťoval Lafek a spol. „Důvěřovali si, což je zřejmé i z předchozí letité spolupráce týkající se náboru nových pojištěnců. Lafek má také osobní vazby na Vondrušku a Svobodu, neboť právě s nimi nábor pro pojišťovnu realizoval,“ poznamenali vyšetřovatelé. Tehdy policie vyšetřovala okolnosti, za nichž byla vyplacena odměna ve výši 130 milionů korunu právě Vondruškovi, který tenkrát neměl ani živnostenský list a trvalé bydliště měl zapsané na radnici.

„Spekulativní otázky...“

Pojišťovna navzdory všem podezřením tvrdí, že se u ní žádný zločinecký podnik neodehrával. „Nadále zastáváme názor, že ve všech případech nedošlo k porušení zákona o veřejných zakázkách,“ sdělil Medek s tím, že veškerou dokumentaci prý vedení řádně prověřilo a žádné pochybení nenašlo. A nebyla propagace předražená? „S přihlédnutím na řádně provedený průzkum trhu jsem se oprávněně nemohl domnívat, že by takto stanovená tržní cena byla jiná než reálná. Jakoukoli diskusi v otázce reálnosti ceny lze tedy považovat za čistě spekulativní,“ uvedl si šéf odboru logistiky Tomáš Perutka, pod nějž zakázky na zviditelnění značky spadaly.

Lidovky.cz se pokoušely získat i reakce obviněných podnikatelů. Neúspěšně. „V kanceláři není a neviděl jsem ho už asi čtyři měsíce. Vůbec nevím, kde je a co se s ním děje,“ řekl Lafkův kolega ve firmě World Effect. Stejně marná byla snaha zastihnout Josefa Svobodu, který má bydliště v pražské Libni. I když na adrese podle rejstříku sídlí i jeho firma Q Corp, na zvoncích jeho jméno chybí a neznají ho ani oslovení sousedé.

PŘEHLED VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK:

*v závorkách jsou uvedeny ceny skutečných dodavatelů, ceny jsou uvedeny bez DPH

1. Fotbalové utkání Gambrinus ligy mezi týmem FK Dukla – Slovan Liberec, Sportovní areál Mikulovka, Sportovní areál FFSC Libuš
částka: 480 000 Kč
2. Basketball ČEZ Nymburk – A tým (skutečný dodavatel nebyl zjištěn), uvedení loga klienta na televizní stanici NOVA Sport (20 000 Kč), Dostihový sport, AT WE TOUR 2014 – golfová tour (20 000 Kč)
částka: 490 000 Kč
3. Prezentace objednavatele v rámci internetu, tisku a série automobilových závodů Czech Drift

částka: 490 000 Kč

4. STAR GAME 2014, ZELENCUP 2014, Kemp Luďka Zelenky (dohromady 15 000 Kč), Propagace Josef Čamra – tvář VoZP, Summer City Fest 2014 (skutečný dodavatel nebyl zjištěn)

částka: 495 000 Kč

5. 1. kolo utkání 1. fotbalové SYNOT ligy, Sportovní areál BEACH Arena Praha 11 (skuteční dodavatelé nebyli zjištěni), Tištěná inzerce, Fotbal – Golfový areál Most (14 000 Kč)

částka: 496 000 Kč

6. LED obrazovka Olomouc, LED obrazovka Praha, LED obrazovka Brno

částka: 495 000 Kč

7. II. Kvalifikace na 124. Velkou Pardubickou s Českou pojišťovnou (skuteční dodavatelé nebyli zjištěni), Pražský triatlon, Houmrův triatlon 2014,(10 000 Kč), Asociace malého fotbalu České republiky (skutečný dodavatel nebyl zjištěn)

částka: 499 000 Kč

8. různá fotbalová utkání Synot ligy

částka: 450 000

9. Plavecký stadion SK Slavia, Fotbalový kemp hráčů první a druhé ligy 2014 (skuteční dodavatelé nebyli zjištěni), Uvedení loga klienta na NOVA Sport (20 000 Kč)

částka: 497 000 Kč

10.Reklamní banner Koterovská ul., reklamní banner Klatovská třída (skutečný dodavatel nebyl zjištěn), třikrát uvedení loga NOVA Sport (60 000 Kč)

částka: 463 000 Kč

11. 3. obálka celostátního vydání Blesk Magazínu (30 000 Kč)

částka: 420 000 Kč

12. Reklamní plocha typu BigBoard – dálnice D1, km 154, směr Praha, Hradec Králové – Plotiště, Pardubice – Ohrazenice, Plzeň, grafický návrh BigBoardu

částka: 397 000 Kč

13. 4. obálka celostátního vydání Nedělního Blesku, strany uvnitř vydání Nedělního Blesku, navržení a vyhotovení inzerátů ve formátu pdf (69 000 Kč)

částka: 484 317 Kč

14. LED obrazovka Praha, LED obrazovka Hradec Králové, LED obrazovka České Budějovice, LED obrazovka Pardubice

částka: 472 000 Kč

15. Futsal club BENAGO – prvoligový tým, Pražský svaz malého fotbalu, Florball TJ Chodov – Herbadent Praha, Sportovní den Praha 11 jižní město

částka: 470 000 Kč

16. Muzikál „Antoinetta – královna Francie“ v Divadle Hybernia (48 000 Kč)

částka: 482 000 kč

17. SK Slavia Praha – Czech futsal team (10 000 Kč), HC Sparta Praha, HC Slavia Praha, SK Slavia Praha – fotbal, ČEZ Basketball Nymburk (dohromady 42 500 Kč)

částka: 489 000 Kč

18. Koncert Báry Basikové, koncert vokálního uskupení Jiřího Korna 4TET (dohromady 48 000 Kč)

částka: 469 000 Kč

19. Rocková opera „7 proti Thébám“, rocková opera „Antigona“ (48 000 Kč)

částka: 487 000 Kč

20. Outdoorová obrazovka „Sady Pětatřicátníků“ outdoorová obrazovka „U Práce“, outdoorová obrazovka „Slovanská třída“

částka: 499 000 Kč

21. Koncert Karla Gotta s kapelou Boom Band (48 000 Kč)

částka: 492 500 Kč

22. Vánoční charitativní turnaj hvězd s Klokánkem

částka: 489 000 Kč

23. Koncert Hany Zagorové, Vánoční koncert Davida Deyla (dohromady 48 000 Kč)

částka: 498 900 Kč

24. Lyžařský areál Hartmanice, prezentace v autoškole

částka: 494 500

25. XX. Turnaj internacionálů, Silvestrovské derby 201, Vánoční turnaj v malé kopané – kapřík 2014, Badmintonový turnaj, Internetová reklama

částka: 498 000 Kč

26. Vánoční koncert Hanky Křížkové, Koncert Jakuba Smolíka (dohromady 24 000 Kč), Galavečer profesionálního boxu K1 a Muay Thai (skutečný dodavatel nebyl zjištěn, dohodnuto na 89 000 Kč)

částka: 497 000 Kč

27. 3. stránka obálky v komerční příloze deníku Blesk, 4. strana obálky v týdeníku Nedělní Blesk (95 000 Kč)

částka: 490 000 Kč

28. Koncert pro Zasvěcené 2015, Evergreen tour

částka: 490 000 Kč

29. Koncert Jarek Nohavica, Divadelní představení Dáma s kaméliemi (dohromady 48 000 Kč)

částka: 495 000 Kč

30. Koncert Báry Basikové – recitál, 2x Přízrak Londýna, uvedení nového českého muzikálu (dohromady 48 000 Kč)

částka: 489 000 Kč

31. Turné české hudební skupiny Monkey Business, Turné Davida Kollera, Turné skupiny Vivaldino

částka: 495 000 Kč

32. MS v hokeji v OC Arkády Pankrác

část: 490 000 Kč

33. Koncert kapely Stromboli, Koncert kapely Tony, Ducháček & GARAGE, Luboš Pospíšil & 5P, Spektrum

částka: 470 000 Kč

34. Běh pro Gorily, Himalyo Golf tour 2015

částka: 478 000 Kč

35. Terénní triatlon 2015, Pražský triatlon 2015, Summer City Fest 2015

částka: 485 000 Kč

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.