Registrace nového pacienta - hrazeno pojišťovnou, vstupní prohlídka - hrazeno pojišťovnou, příplatek za nespolupracující dítě - 800 korun. Zhruba tak vypadal do nedávna ceník zubní ordinace Magic Smile na Karlově náměstí v Praze. „Klinika je špičkově vybavené pracoviště v centru Prahy, nabízející kompletní stomatologickou péči, která potěší i nejnáročnější klienty,“ píše se na oficiálních stránkách.
Zubařka odmítla ošetřit romskou rodinu. Teď se musí omluvit a zaplatit 30 tisíc |
Server Lidovky.cz se pokusil o příplatku zjistit víc. Nikdo z ordinace však nebyl schopný do uzávěrky článku na dotaz odpovědět. „Předala jsem váš e-mail doktorovi, nyní ale ordinuje a nevím, kdy se k němu dostane,“ opakovala vytrvale recepční dva dny bez nějakého posunu.
Netrvalo ale dlouho a položka z ceníků na stránkách Magic Smile v tichosti zmizela. Zůstalo po ni jen prázdné políčko v tabulce. Proč? To opět nebyl nikdo schopný vysvětlit. Společnost navíc hlásá, že uvedený ceník je platný už od prvního února, i když v něm proběhly změny.
Ordinace si účtovala poplatek za nespolupracující dítě. Po dotazu serveru Lidovky.cz, co to znamená, položku z ceníku stáhla.
Česká stomatologická komora byla z praxe ordinace překvapena. „Dosud jsme se s podobným případem nesetkali a k tomu, který popisujete, se nemůžeme jednoznačně vyjádřit,“ sdělila serveru Lidovky.cz tisková tajemnice Zina Sladkovská.
„Z ceníku není patrné, co se za tímto poplatkem skrývá. Nevíme, zda se jedná pouze o úhradu za časovou ztrátu nebo jde o přítomnost anesteziologa a medikamentózní přípravu malého pacienta před zubním zákrokem,“ argumentuje. Zda bude počínání ordinace komora nějak prověřovat, se tajemnice vyjádřit zatím nechtěla.
Pacient si může stěžovat
Podle ministerstva zdravotnictví ale takové praktiky nejsou v pořádku. „Pokud jde o poskytování služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění, nelze od pojištěnce vyžadovat žádnou další úhradu,“ upozorňuje mluvčí resortu Štěpánka Čechová. „V žádném případě nelze ani podmiňovat poskytnutí hrazené zdravotní služby souhlasem s případným uhrazením tohoto poplatku,“ dodala.
Na podobné praktiky si prý může pacient stěžovat a v krajním případě - při opakovaném nerespektování výzvy - by mohla ordinace ztratit oprávnění k poskytování zdravotních služeb, varuje ministerstvo.