Lidovky.cz

Matematik: Maturitní test z matematiky je obtížnější než ty z jiných předmětů

Česko

  15:19aktualizováno  18:48
PRAHA - Maturitní test z matematiky je obtížnější než testy z jiných předmětů, uvedl matematik a odborník na tvorbu testů Oldřich Botlík. Vzhledem k počtu úkolů na 105 minut se maturanti ocitají pod časovým tlakem. Test tak ověřuje hlavně jejich schopnost mechanicky aplikovat naučené postupy, doplnil Botlík.
Student (ilustrační foto)

Student (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Z matematiky pravidelně propadá nejvíce maturantů. Letošní výsledky budou zveřejněny ve čtvrtek.

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) při zahájení maturit uvedla, že na obtížnosti maturitního testu se ani matematici neshodnou. Přiklánějí se ale podle ní spíše k tomu, že úroveň je jednoduchá. Cermat v minulosti kvalitu svých testů obhajoval.

Senát schválil školskou novelu. Přinese inkluzi i povinnou maturitu z matematiky

Botlík je přesvědčen, že za obvyklým výrazným nepoměrem počtu propadajících z matematiky a jiných předmětů je třeba vidět nastavení obtížnosti testů ze strany Cermatu. „Katalogu požadavků lze vyhovět tak, že test udělají prakticky všichni, ale i tak, že ho neudělá skoro nikdo. Někdo rozhodl, že tento test bude výrazně obtížnější než zbývající dva,“ řekl spoluzakladatel společnosti Kalibro poskytující testy pro ZŠ.

O možnosti vytvořit ze stejných požadavků různě obtížné testy se na svém blogu zmiňuje i Ondřej Šteffl, ředitel společnosti Scio zabývající se rovněž tvorbou testů. Obtížnost testů podle něj není srovnatelná ani meziročně, což způsobuje výkyvy v úspěšnosti maturantů.

Povinná maturita z matematiky změní styl výuky. Propadne možná polovina studentů

Předseda Unie školských asociací ČR (CZESHA) Jiří Zajíček, který je ředitelem Masarykovy střední školy chemické, nevidí u matematiky vinu jen v testech. „V podstatě dochází ke spoluvině. Někteří žáci ty kompetence opravdu postrádají,“ řekl. Matemtiku podle jeho zkušenosti volí i středoškoláci, kteří dostatečně neovládají ani ji, ani cizí jazyk. Věří, že se ji rychleji dokáží doučit.

V případě testu z matematiky hraje podle Botlíka roli také doba na jeho vyplnění. „Maturanti se musejí strašně rychle rozhodnout, co mají dělat, a rychle a prakticky bez chyby to spočítat. Cermat tím testuje, jestli žáci dokážou víceméně rutinně použít naučené postupy,“ řekl. Odráží se to ve způsobu přípravy. „Musí spočívat v tom, aby děti prováděly velké množství drobných činností. Jsou to ale matematické operace spíše technického charakteru - smysl toho celého dětem uniká, utápějí se v detailech.“

Test nahrává gymnazistům

Tato skupina středoškoláků bude mít problémy, pokud bude v roce 2021 pro řadu oborů zavedena povinná maturita z matematiky a tím i cizího jazyka, doplnil Zajíček. „Snažili jsme se tomu do poslední chvíle zabránit, ale nepodařilo se to,“ řekl.

Botlík si myslí, že testy z matematiky a češtiny zvýhodňují gymnazisty. „Ani jeden testů nerespektuje to, co má být hlavním cílem výuky těchto předmětů na většině středních odborných škol. Pojetí testů je určeno tím, co a jak se vyučuje na gymnáziích,“ řekl.

Tato tendence se podle něj zhoršuje, ale například ředitel Zajíček si myslí, že zůstává stejná. „To je nemoc, o které víme od doby, kdy máme společnou maturitu,“ poznamenal. Stejný názor má předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. „Nemusí maturitu konat všichni, v tom je zakopaný pes. To se týká například učilišť s maturitou,“ uvedla. Plánovaná mistrovská zkouška se ale alternativou maturity nestane.

Je to marné...

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) odmítá, že by maturitní test z matematiky byl obtížnější než testy z jiných předmětů. Neřešenost úloh se pohybuje okolo jednoho procenta, testy byly expertními skupinami označeny za platné a v souladu s katalogy požadavků. ČTK to sdělil ředitele Cermatu Jiří Zíka. Test kritizoval například matematik a odborník na tvorbu testů Oldřich Botlík. Podle něj se vzhledem k počtu úkolů na 105 minut maturanti ocitají pod časovým tlakem.

„Je to marné, je to marné, je to marné. Bohužel až příliš často se stává, že se sluchu popřává samozvaným expertům na školství, kteří všechno ví, všude byli a od všeho mají klíče. Jak je možné, že tito experti, aniž by znali výsledky testování a psychometrické parametry testů, bez bázně a hany tvrdí takové nehoráznosti,“ uvedl Zíka. Z matematiky pravidelně propadá nejvíce maturantů. Letošní výsledky budou zveřejněny ve čtvrtek.

Botlík je přesvědčen, že za obvyklým výrazným nepoměrem počtu propadajících z matematiky a jiných předmětů je třeba vidět nastavení obtížnosti testů ze strany Cermatu. Podle Zíky ale letos stoupl průměrný procentní skór téměř o procentní bod a neúspěšnost poklesla. „Významným způsobem naopak narostl počet maturantů, kteří dosáhli v testu průměrného procentního skóru vyššího nebo rovného 90 %,“ podotkl Zíka.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.