Lidovky.cz

Design kola na Smíchově jsme ochotni změnit, přes mrtvoly nepůjdeme, říká investor

Česko

  6:19
PRAHA - Městská část Praha 5 podepíše smlouvu s investorem, který by měl na Hořejším nábřeží vybudovat šedesátimetrové kolo, někdy přezdívané jako „ruské“. To zatím vyvolává silné reakce, jak ze strany obyvatel, tak i památkářů. „Jsme ochotni o finálním designu diskutovat,“ říká v rozhovoru pro server Lidovky.cz vlastník společnosti Timsbury Capital Jiří Havrda, který chce proměnit i blízké okolí.

„Vyhlídkové kolo vykouzlí romantiku na Smíchovské náplavce,“ slibuje městská část Praha 5 na svých webových stránkách. foto: MČ Praha 5

Lidovky.cz: Kdy se vlastně zrodil nápad postavit v Praze obří kolo?
Úplný začátek projektu se datuje do doby před osmi až devíti lety. Protože hodně cestuji po světě, tak jsem už leccos viděl. Nejvíc mě ale uchvátilo londýnské kolo (London Eye – pozn. red.). Hodně ve svém životě věřím na osud. Nějak mi všechny ty věci začaly do sebe zapadat. Potkal jsem naprosto klíčového hráče, a tím je společnost Dutch Wheels. Kdybych tyhle Holanďany nepotkal, tak by se to celé asi ani nerealizovalo. Pokud jde o konstrukci vyhlídkových kol, jsou naprostá jednička ve světě. Další výhodou je, že tihle pánové to mají ve světe investic a byznysu nastaveni úplně stejně jako já. Pokud jsem schopen sehnat profesionály, pak má cenu do takového projektu jít.

Lidovky.cz: Jste odhodlaný do něj jít i přes docela četnou kritiku?
Jít do něj, to ano, ovšem ne za každou cenu. Dohodli jsme se na začátku v zásadě na jedné věci: pokud by se mělo realizovat v Praze velké kolo, tak přesně ne na bázi matějské pouti. Tedy jen rychle něco postavit, jít od toho pryč a čekat, jestli to bude fungovat, či nikoli. Stálo to přesně na tom, že Dutch Wheels odmítá klienty, kteří chtějí někde postavit zábavní park. Reputace téhle společnosti je postavená na tom, že jejich kolem tvoří nějakou destinaci. Část města, v níž kolo postaví, je pak něco jedinečného, co dokáže přitáhnout turisty a oživit danou oblasti. Přesně to se mi na projektu líbí.

Obří kolo na Smíchově? Za projektem stojí podnikatel s podivnými vazbami, zní z TI

Lidovky.cz: Zatím ho ale doprovází silné kontroverzní reakce. Ne všichni sdílí váš pohled na věc.
Vím, že je k tomu spousta lidí skeptická a nebo to neradi slyší, ale já si myslím, že Praha je světová metropole. Je oblíbenou destinací turistů. Já osobně jsem Čech jak poleno, jsem patriot. Podnikám od roku 1999, provozuji své činnosti i v zahraničí, nikdy jsem se ale neuchýlil k tomu, abych odjel do ciziny a žil tam. I když jsem tu možnost měl. Pro mě je nejdůležitější rodina, i proto jsem se vždy do Prahy vracel. A právě jako člověku v aktivním věku se mi líbí stát za takovým projektem. V Londýně, který často navštěvuji, jsem byl schopný vnímat velký rozvoj lokality u London Eye. I z investičního hlediska. Myslím, že nic nevydělává tolik jako „Londýnské oko“. Podle našich analýz Prahu navštíví 10 až 12 miliony turistů. My jsme v našich cílech docela konzervativní, ale odhadujeme, že by kolo v Praze mohlo navštívit mezi třemi až pěti procenty návštěvníků.

Lidovky.cz: Chápu správně, že cílem projektu má být obohacení české metropole o nový architektonický prvek a pak na něj přilákat lidi?
Přesně to je hlavním důvodem tohoto projektu. V žádném případě nechceme kolo prosadit za každou cenu. Nechceme kolo na místě, kam se vůbec nehodí. Pozemek na Hořejším nábřeží je přesně tím místem, které nám přijde naprosto geniální. I vzhledem k historickému významu Smíchova. Šlo o průmyslovou část Prahy. Kolo by navíc ladilo s kovovou konstrukcí železničního mostu. Není to ale jen o provozování kola, myslím, že jsme schopni vytvořit specifickou oblast, která je schopna přitáhnout třeba i turisty z Prahy 1 a dalších částí. V Praze není moc lokalit, kde si člověk může bezplatně posedět a třeba jen vnímat atmosféru místa. Cílem projektu je jednak udržení bezplatné zóny, tak i její revitalizace a obohacení.

Lidovky.cz: V jakém smyslu?
Myslíme si, že v souvislosti s tím vznikne spoustu start-upů a věříme, že to bude Praha 5 schopna rozumně uchopit. Není to ale jen o přilákání turistů. Jde i o obyvatele metropole.

Vizualizace: Tak by vypadalo Prague Wheel na Hořejším nábřeží.
„Vyhlídkové kolo vykouzlí romantiku na Smíchovské náplavce,“ slibuje městská...

Lidovky.cz: Navrhovali jste i jiná místa v Praze než Smíchov?
V návrhu zazněly i jiné městské části, ale okamžitě jsme je zavrhli, právě s přihlédnutím k tomu, že by to nějakým způsobem rušilo urbanistickou zástavbu. Rušilo by to i občany. To je totiž věc, na kterou chceme dbát.

Lidovky.cz: O jakých místech se tedy uvažovalo?
V návrhu byl například Dětský ostrov. To ale bylo spíš tak, že tým architektů pobíhal po Praze a vybíral lokality. Byl to vlastně jen ve stylu ano, ne, ano, ne. Čekalo se v podstatě jen na to, až z výběru vyleze nějaká zajímavá lokalita, kde by postavení kola ničemu neuškodilo.

Lidovky.cz: Při představení projektu také padlo, že obří kolo má zapadnout do okolí a že nemá jít o pouťovou atrakci. Jak to chcete dosáhnout?
Bereme to tak, že za místem, kde by mělo kolo stát, jsou skladové prostory smíchovského pivovaru. Není to tedy obydlená lokalita, jde o průmyslovou zónu. Obrovskou výhodou kola je také to, že jde o dočasnou stavbu a nejde o obestavěný monolit. Je to lehká technicistní konstrukce, která evokuje třeba i konstrukci železničního mostu. Jednotlivé prvky do sebe perfektně zapadají.

Lidovky.cz: Chcete v okolí bourat?
Bourat by se nic nemělo. Stávající prvky hřiště, které jsme pojmenovali jako „zpoplatněná zóna“, což je to nejbližší okolí se zázemím, jsme se po dohodě s městskou částí rozhodli přesunout na vhodné pozemky vybrané radnicí. Investor se na tom přesunu bude podílet. Další výhodou je, že kolo bude stát na šesti pilířích. Není tak potřeba žádného obestavěného objektu. Nechceme bourat nic, co bychom nebyli potom schopni navrátit do původního stavu. S tím souvisí dělení projektu na placenou a bezplatnou zónu. Tu druhou chceme maximálně rozvinout a případně i investovat do blízkého okolí. To by mohla být příležitost.

Lidovky.cz: Pro co konkrétně?
Mluvil jsem například o start-upech. Představujeme si, že by v okolí mohla vzniknout příjemná atmosféra pro široký věkový průřez obyvatelstva.

Lidovky.cz: Jaké prvky bude mít kolo? Kolik kabin například poveze?
Vše se odvíjí od představy společnosti Dutch Wheels. Citlivě jsme zvolili barevné provedení, protože jich firma nabízí několik. Nakonec jsme vybrali bílou variantu. Kolo by mělo mít výšku 60 metrů. Na výběr potom máme dvě varianty na osazení kola gondolami. Může jich mít buď 30, nebo 42. A to je přesně ten moment, kdy chceme naslouchat památkářům a bavit se s nimi o finálním provedení kola. Podsvícení, osvětlení, počet gondol, to všechno s nimi chceme konzultovat. Chceme, aby tyhle prvky co nejméně škodily a splňovaly veškerou legislativu pro získání povolení od památkářů.

Lidovky.cz: Památkáři se zatím vyslovili nesouhlasně. Nelíbí se jim například výška kola. Převyšovalo by totiž okolní domy. Jste ochotni zmenšit jeho velikost?
To je přesně to, o čem jsme schopni diskutovat. Je potřeba se podívat ale i na druhou stranu. Podepisujeme smlouvu. Uvázali jsme se k nějaké investici. V okamžiku, kde se bude snižovat výška kola, tak se bude zmenšovat i investice, čímž bychom asi nahněvali městskou část Praha 5. Ale finální podoba, ať už jde o výšku nebo počet kabin, je věc hodná diskuse. Vyjádřit by se k ní měli jak památkáři, Praha 5, tak i jiné instituce.

Lidovky.cz: A jaké budou kabiny? Nabídnou víc než jen posezení?
Kabiny jsou přesně to, v čem se Prague Wheel odlišuje od takzvaného ruského kola. Já to pojmenování nerad v souvislosti s naším projektem slyším, už kvůli tomu slovu „ruské“. Ale možná je to něco, co je v Česku zažité a co se zkrátka uchytilo. Představa kalíšku, kde sedí tři lidi a mají nad sebou deštník, je však úplně diametrálně odlišná od našeho designu.

Lidovky.cz: V čem tedy budou kabiny zajímavé?
Projekt počítá s tím, že půjde o moderní kabinu s nejlepším zařízením, které konstrukce dovoluje. Měla by přepravit až osm cestujících. Každý bude mít své místo k sezení. Přidanou hodnotou je i to, že nabízí interaktivní program. Návštěvník si tak bude moct na dotykové obrazovce zjistit, kdo a kdy jakoukoliv z kola viditelnou budovu postavil. Zjistí třeba i její architektonický styl. Uvidí Prahu v různých etapách svého vývoje. Kabiny se navíc dají různě upravovat. Lidé tam mohou mít třeba romantickou večeři.

Lidovky.cz: Zjišťovali jste si dopředu, jak by výstavbu kola přijali obyvatelé Prahy 5?
V tomhle jsem hodně konzervativní a možná kvůli tomu vznikla i ta negativní kampaň. Nechceme zkrátka předjímat. Nemůžeme se ptát ani památkářů a dalších institucí na jejich stanovisko, dokud nebyly učiněny jiné potřebné kroky. První metou pro nás bylo to, aby projekt schválila radnice. Z toho jsme měli velkou radost. A když se rozhodlo o podpisu smlouvy, snažili jsme se na uvést všechny věci na pravou míru.

Schéma funkčního využití ruského kola na Praze 5.

Lidovky.cz: Jak podle vás obyvatelé Prahy Prague Wheel vnímají?
Vím, že díky médiím i na sociálních sítích probíhají různé diskuse. Chceme je brát v potaz. Jsem však mile překvapen, když vidím, že mírná většina obyvatel Prahy kolo považuje za dobrý nápad a přistupuje k tomu otevřeně. I kamarádi mi říkali, že slyšeli v nějaké restauraci během oběda debatu o kole mezi lidmi střední vrstvy. Ti, kterým se projekt zamlouval, začali přesvědčovat menšinu s opačným názorem. Ti nakonec přistoupili na jejich verzi a pochopili, že nejde o pouťovou atrakci. Tím chci říct, že se mi líbí, že si lidi dokážou najít informace.

Totální úlet, kritizují architekti návrh na stavbu ruského kola v centru Prahy

Lidovky.cz: Očekával jste, že Prague Wheel vyvolá tak silné a kontroverzní reakce?
Myslím, že by bylo naivní se domnívat, že jakýkoli velký projekt, zůstane přehlédnutý. My ale nesoutěžíme o veřejnou zakázku, nechceme peníze z kapes daňových poplatníků a neucházíme se ani o dotační fondy. Jsme investiční společnost, která se zúčastnila otevřeného výběrového řízení, a to jsme vyhráli. Náš projekt byl schválen. V okamžiku, kdy se nedostaneme povolení, se projekt bohužel nebude realizovat. Pokud se projekt zasekne, ať už u památkářů, hygieny, hasičů nebo třeba kvůli územnímu plánu, zkusíme najít jinou destinaci. Přes mrtvoly jít nechceme.

Lidovky.cz: Architekti oslovení redakcí serveru Lidovky.cz se o projektu vyjadřovali jako o „úletu“. Jak vnímáte kritiku od lidí, kteří se zabývají mimo jiné veřejným prostorem ve městě.
Myslím, že tohle jsou reakce z doby, kdy jsme to veřejně ještě nijak nekomentovali. Vznikla tak skupina kolem pana Budína (opozičního zastupitele Lukáše Budína ze Strany zelených - pozn. red.), která se vyjadřovala na základě informací o „matějské“, „ruském kole“ a „pouťové atrakci“. Jinak ale myslím, že je to dobře. Pokud jde o konstruktivní kritiku, pak je to pro nás správná reflexe, abychom se pořádně zamysleli nad designem a nad ostatními věcmi.

Anketa

Chcete, aby na Hořejším nábřeží stálo kolo Prague Wheel?

Ano 162
Neumím se rozhodnout 16
Ne 540

Lidovky.cz: Mám za to, že se jim nelíbil především ten argument, že by se Smíchov musel dorovnat atraktivitě jiných částí Prahy, například náplavce na druhém břehu.
My to nebereme jako soutěž. My jen nabízíme zvýšení atraktivity dané lokality. Pokud to obyvatele z Prahy 5 nebude vyloženě rušit, tak si myslím, že můžou být dokonce hrdí na to, že zrovna Praha 5 bude mít svoje kolo. Stejně jako mají Hradčany svůj Hrad, Petřín má svou rozhlednu. Kolo navíc může pomoci, aby se o téhle části dozvěděli turisté. Mohli by se příjemně projít od Karlova mostu až na konec smíchovské náplavky. Alespoň v mých očích končí náplavka na Hořejším nábřeží parkem na Kampě. Pak už se nic dál neděje. Mně se totiž strašně líbí, když generaci lidí po třicítce záleží na sociálním životě ve městě. Třeba když si uprostřed bloku domů udělají zahrádku nebo tam společně grilují. Proto mě potěšily aktivity na druhé straně náplavky, kde se pořádají trhy. Smíchov je o to bohužel ochuzený, a myslím, že je to škoda.

Pohled na plánované ruské kolo ze strany Tančícího domu.

Lidovky.cz: Vstup na atrakci ale bude placený, nedostanou se tam všichni...
Kdo nepůjde na kolo, může si dát s kamarády kávu v okolí, děti si mohou hrát na hřišti. Když je to nebude bavit, můžou sejít o patro níž, kde jsou jednotlivé kobky, které se dají předělat na cukrárny, knihovny nebo jakýkoli projekt, který do toho bude zapadat. Rádi bychom investovali do přilehlého okolí.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.