Lidovky.cz

Do práce létá letadlem, které si sám postavil. Přistává na hlavní silnici

Česko

  17:50
ČKYNĚ - Pětačtyřicetiletý František Hadrava ze Zdíkova na Prachaticku létá do práce letadlem, které si sám postavil. Vyučený zámečník létá na stroji Minimax do firmy Dřevostroj Čkyně, která je od jeho domova po silnici vzdálená zhruba 15 kilometrů. Podmínkou je dobré počasí, pak klidně vyvine rychlost 125 km/h. Cesta ho vyjde levněji než autem, při letu se vyhýbá lidským sídlům.

Vyučený zámečník František Hadrava ze Zdíkova na Prachaticku létá za hezkého počasí do práce letadlem, které si sám zkonstruoval. foto: ČTK

„Cesta letadlem mi trvá méně než pět minut. Vyhýbám se těm nejobydlenějším místům, letím nad lesy, abych nebudil lidi. V půl šesté ráno ještě řada z nás může spát,“ řekl ve čtvrtek ráno po příletu do zaměstnání pilot Hadrava.

Vyučený zámečník František Hadrava ze Zdíkova na Prachaticku létá za hezkého...
Vyučený zámečník František Hadrava ze Zdíkova na Prachaticku létá za hezkého...

Léta na americkém stroji Minimax, jehož prototyp pochází ze 70 let. Hadrava si ho ale sestrojil sám. „Je to moje první letadlo, je udělané podle mých představ. Takže je unikátní. Jeho spotřeba je asi šest litrů benzinu na hodinu,“ uvedl. Cesta do práce ho tak vyjde letadlem levněji než autem. „Všechno je to v podstatě recese,“ dodal Hadrava, který do kabiny letadla usedá s bílou šálou a koženou přilbou na hlavě.

Přistání s vypnutým motorem

Směna mu začíná v 6:00, ve fabrice ale musí být o trochu dříve kvůli místu na parkovišti. Letadlo zaparkuje jako první, ostatní zaměstnanci ho se svými auty obklopí. Jinak by se na parkoviště nevešly.

Jednomotorové letadlo přistálo v Německu nouzově na dálnici

Při přistání už má nacvičený manévr. Firma stojí u hlavní silnice, která spojuje Strakonice, Volyni, Vimperk a je hlavním tahem směrem do Bavorska.

„Zatočím se hodně nízko nad lomem, klesám do údolí k silnici, to už jsem nad stromy, snažím se abych měl nízkou rychlost, letím do zatáčky, jsem nad zemí. Přeletím práh louky a vypínám motor. Pak čekám až dosednu na zem a brzdím,“ uvedl Hadrava. Louka je na druhé straně silnice než stojí továrna S letadlem, které váží 175 kilogramů, mu pomáhají chlapi z dílny. Celá akce je vždy atrakcí pro projíždějící řidiče.

„Sledují mě se zájmem. Na obličejích je vidět, že letadlo by tu v půl šesté ráno na silnici prostě nečekali,“ uvedl Hadrava.

Do práce by teď v létě létal klidně každý den, důležité je ale počasí. „Dnes to třeba vypadá, že je krásně. Ale nahoře to hezky foukalo. Doufám, že se dostanu odpoledne domů,“ uvedl.

Koníček za všechny peníze

Letadlo vyráběl dva roky. Přes zimu ho rekonstruoval a přestavoval na nový motor, který je dvojnásobně silnější, než ten původní. Celkově ho vyšlo na více než 200.000 korun. Je téměř celé vyrobené ze dřeva. František je svobodný, proto do svého koníčku investuje veškeré úspory.

O 200.000 dráže ho vyšla funkční replika trojplošného stíhacího letounu Fokker Dr.I, používaného Němci za první světové války. To je jeho druhé letadlo, složitější, sám ho vyrobil před dvěma lety. Při výrobě strávil 3750 hodin.

Ke skutečným letadlům se dostal skrze modely. Lepit první začal asi v šesti letech. „Když mi bylo asi deset, běžel v televizi francouzský seriál Muži na křídlech, po ní následovala druhá řada s názvem Dobytí nebe,“ řekl. Seriál mapoval tu nejstarší historii létání před první světovou válkou, během ní a také po ní. A Hadravu učarovala romantika historických letadel.

Jako konstruktér začal s tím nejjednodušším - motorovým padákem. Byla to jen tříkolka a paraglidingové křídlo, pak si vyrobil motorové rogalo. Následovalo první letadlo a začal vyrábět letadla na zakázku. Pro následující roky má další velký cíl. Až našetří dost peněz, chystá se postavit přesnou repliku francouzského letadla typu Deperdussin z roku 1910.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.