Lidovky.cz

Ministerstvo zdravotnictví nakonec chce záchranářům proplatit lety. Hledá cestu jak

Česko

  18:41
PRAHA - Ministerstvo zdravotnictví hledá možnosti, jak leteckým záchranářům proplatit akutní zásahy mimo dobu, kdy mají pohotovost. Na případy je podle ministerstva nutné nahlížet individuálně, uvedl úřad v prohlášení. Záchranáři v minulých dnech upozornili na to, že úřad takové zásahy proplácet odmítal.

Záchranný vrtulník a sanitka na Liberecku foto: zzslk.cz

Ministerstvo v prohlášení uvedlo, že považuje doby pohotovosti na jednotlivých základnách, které jsou ve smlouvách s provozovateli letecké záchranné služby, za dostatečné. „Přesto však může docházet k případům, na které je nutné nahlížet individuálně a které mnohdy souvisí se záchranou lidského života. Ministerstvo zdravotnictví v současné době hledá možnosti, jak na tyto konkrétní případy reagovat a zohlednit je tak do plateb poskytovatelům letecké záchranné služby, aniž by byly porušeny platné smlouvy,“ uvedl úřad.

“Pokud je to (vzlet záchranářského vrtulníku - pozn. red.) mimo kontrakt, tak byť si lidsky myslíme, že to není úplně dobře, tak právně nejsme schopni to zaplatit. Byli bychom vedeni k zodpovědnosti za to, že jsme platili něco, co není v kontraktu ošetřeno,“ řekl náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula ve středu pro Český rozhlas.

Letěli ke sraženému dítěti i infarktu. Ministerstvo však odmítá platit za zásahy mimo provozní dobu

Doba, po kterou letečtí záchranáři drží na stanovišti pohotovost, začíná vždy v 07:00 a končí mezi 16:00 a 21:00 v závislosti na ročním období. V této době je může krajská záchranná služba požádat o vzlet. Týká se to základen v Liberci, Hradci Králové, Olomouci, Jihlavě a Ústí nad Labem. Mimo tuto dobu zasahují vrtulníky ze základen v Praze, Brně, Plzni a Ostravě, kde platí nepřetržitý provoz. Z Bechyně se nyní létá v denním režimu, od 1. července by měl být provoz rovněž nepřetržitý.

Prymula v rozhovoru pro Český rozhlas rovněž uvedl, že k podobné situaci může dojít i v případě, kdy by se pohotovostní doba leteckých záchranářů změnila. „Když hodiny rozšíříme třeba od 4 do 23 hodin a dojde k identické situaci třeba ve 3.59, tak nepochybně nějaká hranice tam musí být,“ řekl s tím, že resort se snaží nalézt cestu, aby bychom takovéto výjimečné případy mohl uhradit. Nemělo by ovšem jít o plošnou záležitost.

Jeden z provozovatelů letecké záchranné služby, firma DSA, v úterý upozornila na několik případů, kdy ministerstvo odmítlo uhradit náklady spojené se zásahem, protože byly zahájeny před nebo po době pohotovosti. Záchranáři přitom vzlétli na žádost operačního střediska. Šlo mimo jiné o lety k dítěti v bezvědomí nebo k pacientovi se zástavou srdce, který se nacházel v horské lokalitě u Špindlerova Mlýna. V prvním případě vrtulník vzlétl minutu před oficiální „provozní dobou“.

Ostatní soukromí provozovatelé letecké záchranné služby ve středu uvedli, že podobné problémy neměli. „Naše společnost nebyla během trvání smlouvy požádána o uskutečnění letu mimo výše uvedené rozmezí. Problém s proplacením faktury naše společnost nezaznamenala,“ sdělil Pavel Müller, který zastupuje rakouskou firmu Helikopter Air Transport. Od ledna létá ze základen v Jihlavě a Ostravě. Slovenská Air-Transport Europe, která má stanoviště v Olomouci, potvrdila, že ji ministerstvo požádalo o dodržování doby pohotovosti.

Ministerstvo zdravotnictví totiž minulý týden dopisem požádalo všechny provozovatele letecké záchranné služby, aby mimo dobu pohotovosti nevzlétali. Krajské záchranné služby pak vyzvalo, aby o vzlet záchranářských vrtulníků mimo uvedenou dobu nežádaly. Zdůvodňovalo to tím, že podle právního výkladu úřad nemůže lety mimo dobu pohotovosti hradit.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.