Lidovky.cz

Stovky kamionů do Malešic zatím nepřijedou, projekt obřího překladiště jde k ledu

Česko

  6:12
PRAHA - Dílčí vítězství si připsali odpůrci chystaného záměru rozlehlého překladiště kontejnerů v pražské čtvrti Malešice, kam má s nákladem zajíždět více než stovka kamionů denně. Projekt má totiž významný vliv na životní prostředí, pražský magistrát proto investorovi nařídil podklady k projektu dopracovat. V praxi to znamená jediné, realizace záměru se posouvá.

V Malešicích má vzniknout překladiště s 900 kontejnery, kam by denně zajíždělo 120 kamionů (ilustrační snímek). foto: archiv firmy MetransMAFRA

„Nejvýznamnějšími vlivy předmětného záměru jsou zejména vlivy na dopravní situaci v okolí, na hlukovou situaci, kvalitu ovzduší, půdu, faunu a flóru a na krajinný ráz. Tyto a další vlivy jsou v oznámení (investora) nedostatečně vyhodnoceny a je třeba se jim podrobně věnovat v rámci zpracování dokumentace,“ stojí v čerstvém rozhodnutí odboru ochrany prostředí pražského magistrátu, pod nímž je podepsaná vedoucí oddělení posuzování vlivů na životní prostředí Jana Cibulková.

Do Malešic má jezdit sto kamionů denně, místní se to dozvěděli těsně před Vánoci

Zájem projekt realizovat oznámila loni krátce před Vánoci firma Rail Cargo Terminal, což je dceřiná společnost rakouské Rail Cargo spadající do konglomerátu rakouského dopravce OOB. Projekt počítá s vybudováním překladiště na 80 tisíci metrech čtverečních, areál by se rozkládal na polích v sousedství stávající průmyslové zóny. Na místě by se denně s nákladem otočilo 120 kamionů, z nichž by se přeskládalo zboží, naložilo do vlaků a poslalo dál. Překladiště by pojmulo 900 kontejnerů.

Překladiště má vzniknout mezi průmyslovou zónou a silnicí v ulici Průmyslová.

Překladiště má vzniknout mezi průmyslovou zónou a silnicí v ulici Průmyslová.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Proti záměru se staví jak radnice místní Městské části Praha 10, tak část zdejších obyvatel. Magistrát přijal od občanů více než stovku kritických podnětů, jež se vymezily vůči projektu. Vadí jim především to, že v Malešicích výrazně stoupne dopravní, hluková a emisní zátěž. Jakkoliv sice projekt navazuje na již existující průmyslovou zónu, tak poblíž leží i obytná část Malešic, která se navíc chce svého průmyslového charakteru zbavit.

Magistrát vznesl 18 požadavků, firma jim musí vyhovět

„Je to absolutní nesmysl, nemůžeme upřednostnit zájmy developerů před zájmy našich občanů. Taková zátěž by podle nás měla zásadně negativní vliv na tisíce lidí, kteří v přilehlé oblasti žijí, a to jak z pohledu zhoršení kvality ovzduší, tak z pohledu velkého nárůstu hladiny hluku,“ sdělil už dříve serveru Lidovky.cz starosta Městské části Praha 10 Vladimír Novák.

Magistrát nyní vzal kritiku projektu v potaz, když investorovi nařídil původní záměr dopracovat. Na firmu vznesli úřednici celkem 18 požadavků, jimiž se bude muset zabývat. Magistrát mimo jiné čeká podrobnější analýzu hluku způsobeného fungováním překladiště, investor má za úkol také prověřit vliv projektu na krajinný ráz či navrhnout opatření k ochraně zvláště chráněných živočichů.

„Městská část zaslala souhrnné stanovisko, které obsahovalo přes 20 konkrétních připomínek k dopadům záměru na životní prostředí. Značná část byla posuzujícím úřadem vyhodnocena jako relevantní a musí dojít k jejich řešení v rámci velké EIA,“ reagoval na poslední vývoj pro server Lidovky.cz radní Prahy 10 pro územní rozvoj Bohumil Zoufalík. „Toto potvrzuje naše obavy z možných negativních dopadů na životní prostředí a tím i na obyvatele Prahy 10,“ dodal.

Logistická hala v Lovosicích, kterou si státní ČD Cargo na 15 let pronajalo od...
Hasiči zasahovali u střetu autobusu se dvěma kamiony.

Firma chce začít stavět v roce 2019. Jestli to stihne, není jasné

Nezanedbatelnou roli ve věcné kritice zamýšleného překladiště sehrálo sdružení Vlasta, které je nejsilnějším subjektem, byť opozičním, v místním zastupitelstvu. Řadě nespokojených občanů pomohlo námitky zformulovat. „My si hlavně slibujeme, že z toho vyjde, že takové překladiště nemůže být v obytné zóně. Tento typ překladiště musí být na okraji města. Doufám, že to hle z toho řízení vyjde,“ sdělila serveru Lidovky.cz k dalšímu řízení předsedkyně zastupitelského klubu Vlasta Renata Chmelová,

Překladiště na Žižkově, nyní v Malešicích

Rail Cargo Terminal provozovala obdobné překladiště v prostorách Nákladového nádraží Žižkov, ale po jeho uzavření přesídlila na konci minulého roku do areálu přístaviště v Mělníku. Zdejší terminál už však firmě kapacitně nevyhovuje, proto chce vystavět nové překladiště v Malešicích.
Investorovu záměru vyhovují Malešice díky místní průmyslové zóně, navazující silnici v Průmyslové ulici, vedoucí jedním směrem na D8, druhým na Jižní spojku, a současně přilehlé železniční trati 091.

Investor chtěl začít budovat překladiště v roce 2019, dokončení je v plánu o rok později. Jak se na naplnění termínu podepíše aktuální rozhodnutí pražského magistrátu, lze jen hádat. Jisté je, že firma musí předtím patřičným způsobem úředníkům vyhovět a podklady podrobně doplnit. A to může trvat klidně rok. Kromě toho i přes doladění dokumentace může klidně magistrát dojít k závěru, že takový projekt na místě právě kvůli zátěži okolí nepovolí.

Firma svůj postoj k chystanému překladišti staví přesně opačně, než jak zní výtky odpůrců. Projekt prý naopak svede dopravu na kraj města. „Dojde k menší zátěži životního prostředí v blízkosti centra města, protože se kamionová doprava vymístí do průmyslovější zóny, která je pro tento účel připravená a předepsaná v souladu s územním plánem,“ uvedl už dříve v oznámení projektu zástupce firmy Jan Hrubeš.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.