Lidovky.cz

Klusák natáčí dokument o českém neonacistovi. O režiséra se zajímá policie

Česko

  6:12
PRAHA - Svět podle Daliborka. Nový celovečerní dokument, který v současnosti natáčí režisér Vít Klusák, má autenticky zachytit život neonacisty Dalibora. Klusák, jenž na snímek prostřednictvím sbírky vybírá peníze i od lidí, chce tímto projektem „demytizovat české náckovství“. Chystaným dokumentem zaujal nejen veřejnost, ale rovněž policii, která si jej pozvala na výslech.

Dalibor v bytě své matky na Vánoce. foto: Milan Jaroš

Svět podle Daliborka

Autentický portrét českého neonacisty Dalibora. Štáb Víta Klusáka jej sledoval po dobu dvou let (2015 - 2016). Dalibor K. (37) pracuje jako lakýrník, točí amatérské horory, skládá naštvané písně, maluje a je radikální neonacista. Blíží se mu čtyřicítka, ale doposud neprožil plnohodnotný vztah se ženou, bydlí totiž stále se svojí matkou Věrou (63). Nesnáší svoji práci, cikány, Židy, uprchlíky, homosexuály, Merkelovou, pavouky a zubaře. Nesnáší svůj život, ale neví, co změnit. Natáčení obrazů ze života nácka s uměleckými ambicemi započalo ve chvíli, kdy se Daliborova matka seznámila přes Facebook se Slovákem Vladimírem (47), který s oblibou říká, že by "z cikánů udělal asfalt”. Tragikomický vhled do světa obyčejných slušných Čechů, kterým se stýská po Adolfu Hitlerovi.

Oficiální text autorů

Svět podle Dalibora je filmový portrét sedmatřicetiletého českého neonacisty Dalibora z Prostějova.„Je to křehký, jemný kluk, ale zároveň radikální nacionalista,“ popisuje Dalibora Klusák pro Lidovky.cz. „Zajímalo mě, jak je možné, že někdo, kdo má předpoklady, aby byl přátelský vůči společnosti, se stane ‚náckem‘, který segreguje lidi podle rasy a sexuální orientace,“ říká.

Vít Klusák objevil neonacistu Dalibora na YouTube, kde narazil na jeho video Daliborkův obušek. Nejprve si myslel, že se jedná o herce, který neonacistu paroduje, záhy ale zjistil, že vše je skutečné. Dalibora se proto pokusil kontaktovat, ten se s ním ovšem kvůli obavám, že je Klusák policistou, odmítl setkat. Dokumentarista se jej tak vydal hledat do Prostějova, kde Dalibor se svou matkou bydlí, což se mu po několika hodinách také podařilo.

Vít Klusák (37)

Vít Klusák je český režisér, který proslul dokumenty tvořenými s humorem a nadsázkou. V roce 2004 mimo jiné natočil s Filipem Remundou dokumentární film Český sen mapující přípravu reklamní kampaně a otevření hypermarketu, který ve skutečnosti neexistoval.

Cílem jeho snímku je prý „demytizovat české národní náckovství“. „Většina českých občanů neonacisty vídá na prvního máje, jak organizovaní pochodují s transparenty městy, křičí a policie je odděluje od anarchistů. Já bych chtěl tuhle představu rozbít,“ komentuje Klusák záměr, proč se rozhodl nahlédnout do Daliborova soukromí a autenticky přiblížit jeho život.

Dalibor K. se svou matkou.
Během výletu do Osvětimi. Polepený autobus vzbudil pozdvižení i v zahraničí.

Výslech na policii

Filmu se podle něj daří poodhalovat důvody, které člověka vedou k tomu, že začne určitou část společnosti nenávidět. Konkrétně u Dalibora vidí příčinu v jeho nedovzdělanosti, sexuální frustraci a problematické sociální situaci v regionu.

Filip Remunda a Vít Klusák.

„Jeho příběh je názornou ukázkou, že vzorec strach plus frustrace rovná se nenávist, není jen poučkou z učebnic,“ říká dokumentarista, jenž je kvůli svému snímku mimo jiné předvolaný k výslechu na policii.

Z jakého konkrétního důvodu zatím netuší. Podle Klusáka však příběh nemá sloužit jako propagace neonacismu. „Film naprosto zřetelně stojí na druhé straně barikády. Ukazuje, že pokud žijete v nenávisti, váš život je nešťastný,“ vysvětluje s tím, že v dokumentu je zaznamenána i výměna názorů mezi štábem a hlavní postavou.

Klusák už byl v uplynulých měsících policí jednou vyslýchaný. Stalo se tak poté, co České televizi poskytl záběry z koncertu kapely Ortel ve Frýdku-Místku, kde přítomní fanoušci hajlovali. „Přišlo mi správné je ukázat. Kvůli tomu jsem byl ale předvolán, abych vysvětlil, za jakých situací vznikl,“ líčí režisér. Koncertu se se štábem zúčastnil právě v rámci natáčení dokumentárního snímku, jenž by rád do měsíce dokončil. Následně by se měl objevit i v tuzemských kinech.

Dalibor K. na koncertě kapely Ortel, kde se hajlovalo.

Aby se tak skutečně stalo, pořádá Klusák se svým spoluproducentem Filipem Remundou sbírku na crowdfundingovém portálu HitHit.com (crowdfunding je hromadné financování, při němž jednotlivci přispívají menším obnosem k cílové částce – pozn. red.), kde by od lidí rád nashromáždil 420 tisíc korun.

Natáčení mělo být původně financováno z velké části Státní fondem kinematografie, ten však nakonec Klusákovi s Remundou poskytl pouze třetinu částky, konkrétně 600 tisíc korun. Podstatným finančním obnosem do rozpočtu přispěla také Česká televize, která je koproducentem snímku. Půl milionu pak do filmu shodně investovala produkční společnost Hypermarket film (firma vlastněná Klusákem a Remundou) a Klusák osobně.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.