Lidovky.cz

V ústeckých ghettech se kontrolují jízdenky před odjezdem. Není to diskriminace, ujišťuje podnik

Česko

  6:00
ÚSTÍ NAD LABEM / PRAHA - V Ústí nad Labem zpřísnili kontrolu tamější MHD. Revizoři už neprověřují cestující ve vozech jen během jízdy, nově takzvaní preventisté kontrolují pasažérům jízdní doklady ještě před nástupem do autobusu či trolejbusu. Předběžné kontroly se přitom výrazně zaměřují na sociálně neutěšené části města se silným zastoupením romské komunity. Dopravní podnik ale ujišťuje, že jeho opatření není diskriminační.

Páteř ústecké MHD tvoří trolejbusy. foto: MAFRA

„Toto mimořádné opatření na inkriminovaných linkách vítám. Je třeba jasně sdělit nepoctivým pasažérům, že budou vykázáni z veřejné dopravy, pokud nebudou respektovat pravidla,“ vysvětlil serveru Lidovky.cz radní města pro dopravu Pavel Dufek. Dopravní podnik hodlá touto službou předejít vymáhání pohledávek za neuhrazené pokuty. „Nemůžeme pouze sepisovat nevymahatelné pohledávky, ale musíme vhodnou formou zamezit využívání služeb dopravního podniku bez zaplacení jízdného,“ sdělil serveru Lidovky.cz mluvčí firmy Luboš Heřman.

V praxi vypadá nové opatření tak, že se v daný den pohybují dva až čtyři preventisté v doprovodu dvojice strážníků městské policie po různých linkách MHD. Cestující ještě před nástupem do vozu instruují, že mají mít platný doklad nebo si označit jízdenku. „Připustit k přepravě pouze cestujícího, který má platný jízdní doklad nebo si hodlá jízdenku zakoupit v doplňkovém prodeji u řidiče a ještě zkontrolovat, zda si tu jízdenku ještě označí,“ popsal jejich úkol mluvčí Heřman.

V ostravské MHD kontrolují pasažéry a pořádek asistenti. Romové mluví o diskriminaci

Klíč pro rozmístění preventistů je prostý. Nejvíce obcházejí zastávky v částech města, kde je výskyt černých pasažérů nejfrekventovanější. Tyto informace sbírá firma od svých šoférů či samotných cestujících. Preventisté se rekrutují z řad běžných revizorů, obvykle vyrazí do akce jednou týdně na několik hodin. „Pohybují se na zastávce zhruba jednu až dvě hodiny, poté přejdou na jinou v jiné části města, tudíž zkontrolují více spojů,“ podotkl Heřman.

Mluvčí poznamenal, že lokalit s neukázněnými pasažéry je v Ústí nad Labem více. Zmínil Krásné Březno, Neštěmice či Předlice. Vesměs se jedná o sociálně nejvíce neutěšené části města s vysokým podílem romské komunity. Podnik nicméně ujišťuje, že zavedení preventistů nemá diskriminační podtext. „Nařčení odmítáme, preventisté se vyskytují v místech, kde je výskyt cestujících bez platného jízdního dokladu jeden z největších, ale i v místech, kde je vyšší kumulace cestujících na zastávkách,“ zdůraznil mluvčí.

Radši bychom automat na jízdenky, reaguje aktivista z Předlic

Je ale otázka, zda firma nepřiměřeně neupřednostňuje represi před prevencí. Ne ve všech lokalitách si totiž lze tou nejjednodušší cestou opatřit lístek, například v Předlicích není automat na jízdenky ani jeden. „Je to tu v takovém kritickém bodě, že tu není ani automat na jízdenky. Nemáte kde koupit jízdenku než v autobuse,“ upozornil server Lidovky.cz Lukáš Kmetz se spolku Amare Předlice, které sdružuje část místních. Frontou u řidiče by se navíc znatelně prodloužilo odbavení cestujících, jízdenka u šoféra je pak o čtyři koruny dražší. Firma oponuje, že jízdné si pořídit i jako dlouhodobý časový kupon či nákupem přes mobilní telefon.

Ústecká MHD zahrnuje 13 trolejbusových linek.
Do Předlic zajíždějí dvě trolejbusové linky.

Rozpačitě se k nové službě staví někteří opoziční zastupitelé. Poukazují na to, že firma usilovala o nakoupení elektronického odbavovacího systému. Potřeba revizorů či preventistů by tak odpadla. „Ústecká MHD už měla mít elektronický odbavovací systém pro cestující z evropské dotace. Městu se ale nepodařilo včas řádně vybrat dodavatele a o dotaci přišlo. Dál věc usnula, navzdory slibům vedení města. Dopravní podnik místo toho předvádí jakousi lidovou tvořivost,“ řekl server Lidovky.cz David Daduč.

32 tisíc černých pasažérů

Ústecký dopravní podnik na 32 linkách (13 trolejbusových a 19 autobusových) přepraví ročně v průměru kolem 45 milionů lidí. Dopravu zajišťuje celkem 158 vozů, 77 tvoří trolejbusy a zbytek jsou autobusy.

V ústecké MHD také každoročně stoupá počet černých pasažérů, v roce 2013 jich bylo 27 tisíc, o rok později téměř 30 tisíc a poslední aktuální čísla za rok 2015 mluví o 32 tisících cestujících bez jízdního dokladu.

Podle něj je hlavní motiv dopravního podniku k zavedení preventistů vyjít vstříc běžným cestujícím, které černí pasažéři dráždí. Není si také jistý tím, zda kontrolou ještě před nástupem do vozu neporušuje firma své vlastní přepravní podmínky. „Jestli práce preventistů může mít dlouhodobý výchovný efekt na pravidelné neplatiče, zatím nikdo neví a spíše o tom pochybuji,“ uvažuje Daduč.

K hodnocení nového opatření se zatím vedení dopravního podniku staví opatrně. Je prý ještě moc brzy. Tlačit na poctivý způsob přepravy ale u cestujících nepřestane, i na ten elektronický odbavovací systém má v budoucnu dojít. „Zavedení preventistů je pouze jedním z opatření k eliminaci počtu cestujících bez platného jízdního dokladu. ‚Boj‘ proti cestujícím bez platného jízdního dokladu musí být systémový, dalším milníkem bude instalace nového elektronického odbavovacího systému,“ vysvětlil serveru Lidovky.cz šéf firmy Libor Turek.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.