Nejprve chtěli po vzoru Greenpeace nakoupit běžné potraviny a poté je před pokladnou z plastových obalů vyjmout a přebalit do svých vlastních přinesených látkových pytlíků či nádob. Nakonec akci pojali jinak.
„Na stránkách Plast je past jsme viděli akce, při kterých lidé kupovali běžné potraviny a přímo v obchodech je přebalovali do svých vlastních nádob a obalů. My jsme nic kupovat nechtěli, proto jsme vymysleli nálepky s hesly,“ říká člen ASAPP Michal Štarha.
Iniciativa se rozhodla vytvořit nálepky s hesly „Toto je zbytečný obal“, „Přines si sáček z domu“ či „Já obal nepotřebuji“ a upozornit veřejnost přímo při nákupu v jedné z poboček brněnského supermarketu Albert.
Samolepkami polepili potraviny ze sekcí od ovoce a zeleniny po pečivo či mléčné výrobky. „Řešili jsme hlavně to, aby z toho později nebyly žádné problémy. Proto jsme nakonec zvolili obyčejné nálepky, které se dají sundat tak, aby nevznikla žádná škoda,“ dodává Štarha. Ty podle dalšího z aktivistů Maroše Prčiny lepili na plastové obaly takovým způsobem, aby byly etikety výrobků stále čitelné a bylo je možné snadno odlepit.
Přes prvotní nevoli se později setkali s pozitivními ohlasy jak zaměstnanců, tak i zákazníků Albertu. S další vlnou podpory se pak aktivisté setkali na sociálních sítích, kde průběh akce sdíleli. „I přes některé negativní ohlasy na sociálních sítích se nám zpětně ozvalo docela velké množství lidí, kteří nás žádali o připravené samolepky nebo o motivy, aby podobnou akci mohli udělat také,“ dodává Prčina. Podle organizátorů z ASAPP byla však akce jednorázová a v samolepkách oni sami pokračovat nehodlají.
Zboží nepoškodili, Albert ho však stáhnul
I když aktivisté nijak zboží nepoškodili, bylo jej nutné z prodeje stáhnout. „Akci v brněnské prodejně respektujeme. Zákazníci ovšem nezvolili vhodnou formu protestu, jelikož polepy na výrobcích potraviny znehodnotily, čímž se zbytečně navýšil potravinový odpad o nezávadné potraviny,“ říká ředitel pro komunikaci společnosti Albert Jiří Mareček. Celou akci posléze komentoval tak, že jako obchodník nerozhoduje o způsobu, jakým je zboží zabaleno, tato volba je prý čistě na dodavatelích.
I přes to, že řetězec musel polepené samolepky z pultů prodejny odstranit, žádnou právní dohru akce brněnských aktivistů nemá. „Vedení Albertu nás kontaktovalo, ale pouze řešilo to, že z některých výrobků nešly nálepky odstranit. Zboží vyhodnotili jako neprodejné a rozdali ho zaměstnancům,“ uvedl Lukáš Hrábek z hnutí Greenpeace.