Lidovky.cz

Praha chce od roku 2020 zakázat topení uhlím. Hodlá také postihovat řidiče kvůli emisím

Česko

  13:05
PRAHA - Hlavní město připravuje vyhlášku, která by měla zakázat topení uhlím a obecně regulovat topení tuhými palivy. Mohla by začít platit v roce 2020, o dva roky později má neekologické zdroje tepla zakázat zákon. Novinářům to v pondělí řekl náměstek pražského primátora Petr Hlubuček (STAN). Lidem, kteří by kvůli vyhlášce museli vyměnit kotel, mohou pomoci tzv. kotlíkové dotace. Město připravuje i další opatření ke zlepšení ovzduší, například měření emisí aut na silnicích, nízkoemisní zónu či MHD zdarma v době smogu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) foto: Shutterstock

Podle náměstka primátora Petra Hlubučka (STAN) zemře v metropoli každý rok předčasně kvůli znečištění ovzduší 1200 lidí a ekonomické škody dosahují 18 miliard korun. Město se proto chce na zlepšení kvality ovzduší výrazně zaměřit.

MACHÁČEK: Jak Němci pálí hnědé uhlí

Jedním z opatření má být vyhláška, která by omezovala topení tuhými palivy. Má se zaměřit zejména na topení uhlím, které podle magistrátu patří především ve čtvrtích se zástavbou rodinných domů k nejvýraznějším zdrojům znečištění. Podle Hlubučka topí v kotlích s velmi špatnou emisní třídou v Praze asi 400 až 500 domácností. 

Emise dopravy

Vedení magistrátu se odkazuje na fakt, že i v případě zákazu lidé mohou při modernizaci vytápění dosáhnout na tzv. kotlíkové dotace, které je možné čerpat do roku 2020. Náměstek upozornil, že od září 2022 bude stejně zákonem o ochraně ovzduší zakázáno topit kotli spadajícími do nejnižších dvou z pěti emisních tříd, takže nutnost výměny dotyčné nemine. Na přípravě vyhlášky se radní shodli, ale zatím je na samém začátku.

S ohledem na to, že většinu znečištění v Praze produkuje doprava, se chce magistrát zaměřit také na emise z dopravy. Hlavní město trápí zejména prachové částice označované jako PM10, které jsou velmi malé a při vdechnutí se usazují v plicních sklípcích, odkud se dostávají do krevního oběhu a roznášejí rakovinotvorné látky. Zásadním problémem zvyšujícím jejich koncentraci jsou dieselové motory s poškozeným nebo úplně chybějícím filtrem pevných částic. Podle minulých měření produkuje pět procent těchto automobilů polovinu nejškodlivějších emisí.

Odpor městských částí

Praha se proto domluvila s policií na tom, že by v budoucnu mohli policisté s pomocí mobilních stanic měřit emise projíždějících aut přímo u silnice. Technika by měla identifikovat právě auta s odmontovaným nebo poškozeným filtrem a policisté by dotyčného řidiče odeslali na stanici technické kontroly. Zatím není jasné, kdy by se mohly kontroly na pražských silnicích začít objevovat pravidelně. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) uvedl, že ministerstvo dopravy již začalo soutěžit mobilní měřicí stanice a fungovat by mohly koncem jara.

Radní v pondělí schválili také zavedení MHD zdarma v době vyhlášení smogových situací v metropoli. Podle Hlubučka chce magistrát také začít řešit otázku lodních motorů na Vltavě, které jsou nyní zcela neregulované a produkují velké množství emisí. Město by mohlo přispět k jejich modernizaci například tím, že by emisní limity přidávalo do smluv o kotvení na pražských náplavkách.

Pražský magistrát o boji se znečištěním z dopravy mluví delší dobu. V minulosti se objevil návrh na takzvanou nízkoemisní zónu v oblasti vymezené zhruba vnitřním okruhem, kam by nemohly starší vozy s vyššími emisemi. Z plánu sešlo kvůli odporu některých městských částí. Podle Hlubučka se stávající vedení chce k plánu vrátit, ale je potřeba změnit nařízení vlády. Magistrát chce prověřit také možnost zpoplatnění vjezdu do centra.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.