Lidovky.cz

Nepoučitelní cestující si přitápějí v pražské MHD. Otevírají okna a klimatizace nestíhá

Česko

  5:00
PRAHA - V letních vedrech jsou otevřená okna v městské dopravě „zabijákem“ na plný výkon běžících klimatizací. Do autobusů a tramvají tak proudí horký vzduch zvenku a výkon systému podle experta snižuje zhruba o třetinu. Dopravci proto vyzývají cestující, aby si uchovali „víru“ v klimatizaci a okna neotevírali. Zatím marně.

Otevřená okna v klimatizované pražské tramvaji. foto: Martin Prachař, Lidovky.cz

Vlny veder, rtuťový proužek se napohled natahuje jako guma, ale lidé jsou i tak nuceni fungovat v běžném pracovním režimu. Různě krátký oddech od ubíjejících venkovních teplot občas poskytne alespoň jízda veřejnou dopravou. Tedy pokud cestující neotevřou okna.

Jak se ochladit v bytě bez klimatizace. Ve dne nevětrat a spát s mokrými vlasy

Těmi pak do tramvaje či autobusu proudí venkovní horký vzduch, který „přebíjí“ efekt běžící klimatizace. Zkušenosti s tím mají třeba v pražském dopravním podniku. „Data, jak často lidé otevírají okna v klimatizovaných vozech, nemáme, ale víme, že se to děje,“ řekla LN mluvčí podniku Aneta Řehková. Podle ní se ale naštěstí pro ostatní cestující najdou i tací, kteří okna zase zavřou.

V Praze jezdí 256 autobusů a 127 tramvajových souprav s plně klimatizovaným prostorem pro přepravu cestujících. V případě tramvají se jedná o ty se žlutou čelní maskou. U dveří mají také piktogram klimatizace.

Prodej klimatizací v Evropě.

Dopravní podnik se proto snaží cestující před zbytečným a kontraproduktivním jednáním varovat. „Otevřenými okny se účinek klimatizace pochopitelně snižuje, to platí i mimo vozy MHD. Proto je ve vozech i upozornění. Prosíme cestující, aby ho respektovali,“ řekla mluvčí Řehková v narážce na modré pruhy na oknech souprav, které cestující upozorní, že otevřením okna ke zlepšení teplotního komfortu ve voze nijak nepřispěje.

Státní dopravce České dráhy se svými vlaky vybavenými klimatizací takové problémy nemá - z jednoduchého důvodu. „Železniční vozidla vybavená klimatizací obvykle nejsou vybavena otevíracími okny. Pouze některá z nich jsou vybavena menší částí pro nouzové větrání, která je v případě funkční klimatizace obvykle uzamčena,“ přiblížil pro server Lidovky.cz mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Jako topit a otevírat okna

Jak otevřená okna systém klimatizace narušuje? „Přivádíte zvenku ohromná kvanta tepla. Ztrácíte tak hodně z výkonu celého zařízení, odhadnout se to dá třeba na třetinu,“ popsal pro LN Radek Šebetka ze společnosti Ekoklima A/C, která se věnuje mimo jiné také chladícím systémům ve vozidlech.

Praha 6 vyhlásila stav dopravní i klimatické nouze. Řešením mají být světelné závory na silnicích a vodní pítka

Ještě výraznější je podle něj tento proces ve veřejné dopravě, kdy vozy zastavují zhruba každých 700 metrů. Dochází tím totiž k masivní výměně vzduchu. „Když jedete v autě, kde máte klimatizaci puštěnou, taky si neotevřete okénka. Stejně tak nebudete doma v zimě topit a mít neustále otevřená okna. Princip je pořád stejný,“ vysvětluje vedoucí servisu společnosti.

Jaký je jeho recept na „klimatizační krizi“ v MHD? „Pokud chcete udržet nějakou tepelnou pohodu, je nejlepší mít vozový park složený z tramvají a autobusů, u kterých se okna otevírat nedají,“ řekl serveru Lidovky.cz. Dopravní prostředky už se v takové úpravě dávno vyrábějí.

V případě pražské hromadné dopravy se klimatizace zapíná ve chvíli, kdy je venku více než 22 stupňů. Podle předpisů by mělo být ve vozech mezi 20 až 25 stupni, při teplotách přesahujících pětadvacítku by chlazení mělo fungovat tak, aby v soupravě bylo o jeden až šest stupňů méně, než mimo ni.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.