Lidovky.cz

Centrum Prahy ‚okupují‘ koloběžkáři a pivní kola, městská policie se ale zaměří na cyklostezky

Česko

  5:00
PRAHA - Nošení přilby, reflexní odrazky či respektování chodců. Ti, kdo přes léto šlápnou v hlavním městě do pedálů, musejí počítat s tím, že na ně bude upřena větší pozornost než obvykle. Pražští strážníci o prázdninách obsadili vybrané cyklostezky. Na nich dohlížejí, jak jezdci dodržují povinnosti spojené s pohybem na kole.

Cyklohlídka pražské městské policie. foto: Městská Policie Praha

Každý čtvrtý cyklista, který bourá, je opilý. Problém přichází už s malým pivem

„Účelem akce je informovat širší veřejnost o tom, jak se správně chovat na pozemní komunikaci, kdo je cyklista, kdo chodec. Jak se má cyklista pohybovat – jde vlastně o řidiče nemotorového vozidla, měl by tedy jezdit po správné straně,“ přiblížila LN mluvčí městské policie Irena Seifertová s tím, že jde o preventivní akci.

Strážníci podle ní chtějí upozorňovat i na nutnou vzájemnou toleranci mezi cyklisty a chodci. Uživatelé bicyklů totiž nejsou jediní, kdo stezky využívá. „Zároveň chceme informovat o povinné výbavě. Ne každý cyklista ví, co přesně do ní patří. Třeba, že k povinné výbavě osoby do 18 let patří helma, a to dokonce i na koloběžce,“ uvedla Seifertová.

Cyklohlídka pražské městské policie.
Nabádat k nošení cyklistické přilby se vyplatí.

První akce se uskutečnila minulé úterý na cyklostezce A23, jež spojuje Petrovice, Horní Měcholupy a Hostivař. Uniformovaní muži narazili na nedostatky v povinné výbavě u 23 cyklistů; pochybili především tím, že jejich kola nedisponovala odrazkami. Zastavili rovněž čtyři nezletilé koloběžkáře bez ochranné přilby.

Kontroly by měly v létě probíhat každé úterý a čtvrtek i na dalších místech cyklostezky A2 propojující podél Vltavy sever a jih Prahy: u zdymadel v ulici Vltavanů, na pomezí ulic Povltavská/Vodácká a v ulici U Kempinku. Strážníci by tam měli hlídkovat od deseti do osmnácti hodin.

Nutno ovšem podotknout, že jezdci na cyklostezkách nejsou hlavním problémem, jenž metropoli v této oblasti svírá. Prahou denně křižují stovky až tisíce uživatelů sdílených bicyklů a koloběžek, kteří porušují pravidla pro jízdu na těchto prostředcích – nenosí přilby, proplétají se mezi davy lidí na chodnících či parkují na místech, kde by neměli.

Alkohol, únava, vysoká rychlost. Prázdniny si na českých silnicích vybírají svou daň, každý rok zemře přes 100 lidí

Dalším městským neduhem jsou takzvaná pivní kola neboli vozidla s řidičem poháněná skupinkou šlapajících lidí, kteří zároveň popíjejí pivo. Ač jsou bezmála dva metry široká a pohybují se po silnicích, nemají motor, a tak jsou zákonem vnímána stejně jako jízdní kola nebo koloběžky. Jejich stinnou stránkou je vedle mnohdy opilých cestujících také skutečnost, že pomalou jízdou brzdí auta i tramvaje a jsou nebezpečná pro chodce. Z toho důvodu se pivní kola již nemohou pohybovat po Letné. Během léta se měl zákaz rožšířit pomocí značek i na centrum metropole. Nakonec se ale zdrží - kvůli námitce podané firmou dodávající do vozítek pivo.

Podle Seifertové se pražští strážníci zaměřují v rámci své běžné služby i na tyto záležitosti. Jen za prvních šest měsíců letošního roku prý řešili v hlavním městě 1760 cyklistických přestupků. „Jsme však přesvědčeni, že kromě restrikce je třeba se danému tématu věnovat také v oblasti osvěty a prevence,“ uvedla.

Rostoucí počet nehod

Cyklistika se v posledních letech těší stále větší popularitě. Počet vyznavačů této aktivity nejen v Praze každoročně stoupá. Častěji provozovaným sportem u nás je pouze fotbal. Také ale roste počet dopravních nehod těchto účastníků silničního provozu, jak LN informovaly počátkem týdne.

Zatímco v roce 2017 se stalo 3790 havárií s účastí cyklistů, loni jich bylo již 4281, což znamenalo bezmála třináctiprocentní nárůst. V důsledku nehody na bicyklu zahynulo v předchozím roce 38 lidí, což je sice historicky nejméně (v roce 2017 jich zemřelo 44), výrazně se ovšem zvýšilo množství vážných zranění, a to z 353 na 396 případů. Téměř u dvou třetin loňských nehod byli navíc cyklisté označeni za jejich viníky.

Alarmující je zejména skutečnost, že jezdci často neváhají usednout na kolo v podroušeném stavu. V roce 2018 způsobili pod vlivem alkoholu a návykových látek 784 havárií, tedy 29 procent všech nehod, které zavinili.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.