Lidovky.cz

Svátek konzumu jako hra s čísly. Čeští prodejci čarují při Black Friday s výší slev i ‚původní cenou‘

Česko

  5:00
PRAHA - V pátek začalo opět masivní slevové šílenství v podobě Black Friday, během kterého prodejci zlevňují své zboží řádově o desítky procent. Zákazníci na vysoké slevy slyší, možná i proto se snaží prodejci naroubovat na produkty visačku s co nejvyšším číslem před značkou procent. Takové manévry však mohou být podezřelé a ne vždy ukazují zákazníkům kompletní obrázek.
ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Reuters

Páteční masivní slevová mánie Black Friday (černý pátek – pozn. red.) se podle zprávy vydané ve čtvrtek ČTK chystá vytáhnout z peněženek Čechů zhruba 800 milionů korun během jediného dne. Připravují se na to zejména e-shopy, jejichž stránky se už od poloviny listopadu nacházejí pod nánosy slevových poutačů. Jenže není sleva jako sleva.

Co je black friday?

  • V překladu Černý pátek je masivní slevová akce, během níž prodejci zlevňují své zboží o řádově desítky procent
  • Název poměrně cynicky a zároveň trefně odkazuje k "Černému čtvrtku", který se odehrál 24. října 1929 na burze v New Yorku, jejíž krach v tento den započal
  • Jakožto konzumní svátek slevového šílenství se tento den objevuje už od 60. let v USA a je zřejmě spjatý s právě skončivším Dnem díkuvzdání a začínající vánoční nákupní horečkou
  • Na českém trhu se Black Friday poprvé objevil prostřednictvím obchodů společnosti Apple v roce 2011
  • V Česku by se do pátečních nákupů mělo dle odhadů zapojit přibližně 450 tisíc Čechů, kteří utratí nejčastěji okolo 900 korun
  • Oproti běžnému pátku očekávají experti nárůst utracených peněz o více než 250 procent

Chování českých prodejců monitoruje od roku 2017 technologická společnost Apify na portálu Hlídač shopů. V jejím hledáčku figurují největší hráči českého digitálního trhu: Alza, Mall, CZC, Mountfield, Datart, Kasa, Notino a další. Z dat zmíněného portálu vyplývá, že e-shopy jsou při svých slevových akcích velmi kreativní.

„Kupříkladu se setkáváme s tím, že se zvýší cena produktu – ale aby zůstala stejná sleva, obchod přepíše původní cenu,“ řekl serveru Lidovky.cz Jakub Balada, spoluzakladatel Apify. V podstatě tak jde o manipulaci s takzvanou přeškrtnutou cenou, kterou prodejci uvádějí jako původní.

Jako příklad Balada uvádí změny cenovky u jedné z motorových pil prodávaných Mountfieldem. Pila letos 6. října stála 7790 korun – což byla slevová akce ve výši 48 procent z původní ceny 14 990 korun; následující den zůstávala výše slevy stejná, ceny se však kupodivu změnily. Prodejní cena se zvedla na 8590 korun, přičemž „původní“ cena byla najednou 16 490 korun.

Od začátku ve slevě

Podobné je to tehdy, když prodejci nasazují úplně nový produkt, už je však vybaven cenovou visačkou. „E-shopy pak rovnou uvádějí, že je se slevou, ačkoliv ho za vyšší cenu nikdy předtím neprodávaly,“ popsal Balada.

Opět příklad: model televize, kterou uvedly na trh v minulých dvou měsících Alza, Datart i Kasa. Tři vzájemně si konkurující firmy však postupovaly v pozoruhodné shodě. Podle všech tří prodejců činila původní cena 24 990 korun – za tu ji ale žádný z nich neprodával, místo toho ji všichni nabídli rovnou se slevou a se shodnou cenou 14 900 korun. V rámci Black Friday následovala koordinovaná sleva na 12 990 korun.

„Všichni se tak chlubí slevou 48 procent, jenže ta skutečná je 13 procent,“ vysvětlil Balada, že jediné skutečně dosledovatelné zlevnění je to, ke kterému došlo až v posledních týdnech. Právě tyto postupy umně vykreslují horu masivních slev, které jsou ale ve skutečnosti často mnohem menší, než jak se na první pohled vykreslují.

ČOI: Neetické, ale legální

Na zjištění autorů Hlídače shopů reagovala před dvěma roky i Česká obchodní inspekce (ČOI). Podle ní popsané postupy neodporují zákonu, avšak nejsou zcela etické. V podstatě všechny velké e-shopy, které portál Lidovky.cz oslovil, se zaklínaly maloobchodní cenou doporučenou výrobcem.

Například podle Petra Beny, obchodního ředitele Alzy, metody Hlídače shopů „nemusejí reflektovat fakt, že trvale prodáváme za cenu nižší, než výrobce doporučuje, nebo nižší než ostatní prodejci“.

Státní slevy v dopravě v září vyšly na rekordních 578 milionů korun, ministerstvo zvažuje zastropování cen

Stejná argumentace zní i z portálu CZC. „Slevy počítáme z původní maloobchodní ceny, za kterou se zboží začalo na e-shopu prodávat,“ uvedl pro Lidovky.cz jeho obchodní ředitel Tomáš Pilský, jehož společnost s hlídačem cen spolupracuje, a zároveň přiznává, že jim to pomáhá opravovat systémové chyby, které podle něj k tak rozsáhlým slevovým akcím prostě patří.

Z maloobchodních cen vychází podle své tiskové mluvčí Pavly Hobíkové také prodejce Mall. „Ceny se navíc každou hodinu mění,“ uvedla Hobíková.

Ne vždy se cenové manévry týkají jen akcí typu Black Friday. Na velkých e-shopech funguje kategorie nazvaná „úlovek dne“ či „trhák dne“, obsahuje jeden produkt, který by měl být za skutečně výhodnou cenu. Z dat Hlídače shopů přitom vyplynulo, že některé „trháky“ a „úlovky“ pro daný den speciálně dokonce mírně podražily.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.