Lidovky.cz

Česko

Nové mýto. Už deset řidičů porušilo pravidla. Kritické by mohlo být pondělí, míní zaměstnanci Czech Toll

Počínaje 1. prosincem začíná v ČR fungovat nový mýtný systém. foto:  Petr Topič, MAFRA

Aktualizováno
Praha - Na českých dálnicích začalo od půlnoci fungovat nové satelitní mýto. První poplatek v systému zaplatil kamion na dálnici D52 u Rajhradu v neděli sekundu po půlnoci. Do 13:00 se vybraly na mýtném čtyři miliony korun. Spuštění satelitního mýta dosud neprovázejí dopravní komplikace. Vyplývá to z vyjádření mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla a Miroslava Beneše ze společnosti CzechToll.
  8:35aktualizováno  15:29

Celníci v neděli odhalili podle mluvčí celní správy do deseti případů porušení pravidel nového mýtného systému. Zpravidla šlo o zahraniční řidiče. 

Peníze z mýtného: stát vybral za první čtvrtletí 2,6 miliardy korun

Kamiony mají v neděli podle údajů policie v České republice v neděli zákaz jízdy od 13:00 do 22:00. V Německu takový zákaz platí celou neděli až do 22:00, stejně tak i v Rakousku a na Slovensku. Naopak v Polsku mohou kamiony, pokud není státní svátek nebo prázdniny, v neděli volně jezdit.

Také podle zjištění zpravodajů ČTK je provoz kamionů na hraničních přechodech do Česka zatím bez komplikací. Žádné kolony ani fronty u výdejních míst se v neděli dopoledne netvořily.

Systém, jehož provozovatelem je konsorcium CzechToll/SkyToll, nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch. Do systému satelitního mýtného bylo kolem 14:00 zaregistrováno 315 000 vozidel z očekávaných zhruba 458 000 a aktivních je 211 500 palubních jednotek. 

Parkoviště u hraničního přechodu s Polskem v Bohumíně na snímku pořízeném ráno...
Palubní jednotky v kabině kamionu na parkovišti u hraničního přechodu s Polskem...

Nejhorší situace se dá očekávat od pondělního rána a to zejména u hranic s Polskem a Slovenskem. Například u Lanžhota na Břeclavsku CzechToll varuje ve špičce před kolonami o délce až 12 kilometrů.

Prodejní místa byla podle Beneše v neděli nebyla celkově využita, kromě několika výjimek, kdy se v jednu chvíli sjelo více kamionů. „Jsme hluboce pod polovinou kapacity, kterou jsme schopni odbavit. To ukazuje, že ten nedělní provoz je opravdu klidný,“ uvedl Beneš. Dodal, že od půlnoci si vyzvedlo palubní jednotky zhruba 3500 řidičů, což je více než těch, kteří se do systému nově zaregistrovali. „To ukazuje na to, že již i ti dříve zaregistrovaní si začínají postupně vyzvedávat palubní jednotky, což je proces na pár minut,“ dodal.

Na přechodu u Lanžhota je situace poklidná

První ráno po zavedení nového mýtného systému je na slovensko-českém přechodu u Lanžhota poklidné, žádné kolony ani fronty u výdejních míst se netvořily. Na parkovišti u dálnice D2, kde šoféři kamionů zastavují, aby si vyzvedli palubní jednotky, je stále dost volných míst. Oproti noci podle zpravodaje kamionů dokonce ubylo.

Nový mýtný systém za 2,3 miliardy korun je hotový. Stát ho převzal od CzechTollu

Řada šoférů čekala na půlnoc, aby mohli odjet s novými palubními jednotkami. Právě o půlnoci totiž mýtný systém začal fungovat. V ranních hodinách pak na parkoviště přijíždělo jen málo aut, na Slovensku platí až do nedělních 22:00 zákaz jízdy kamionů po dálnicích. Výjimku mají kamiony převážející zboží, které rychle podléhá zkáze, případně živá zvířata.

Kolem 8:00 bylo parkoviště, které leží pět kilometrů od slovenské hranice, plné asi ze 60 až 70 procent, což je běžný stav. Řidiči si tam totiž odbývají také povinné přestávky.

Na místě jsou dvě dodávky a několik přepážek, kde si řidiči mohou pořídit nové palubní jednotky. Ráno přicházeli pouze jednotlivci, většině trvá vyřízení všech náležitostí kolem deseti minut. Někteří potřebují poradit s instalací zařízení, další se ptají, co mají dělat se starými „krabičkami“, které náležely k dřívějšímu mýtnému systému.

Ani v Bohumíně se kolony netvoří

První řidiči kamionů si v neděli ráno na česko-polské hranici v Bohumíně převzali či koupili palubní jednotky pro nový mýtný systém. Fronty se zatím netvoří. Odbavování zájemců je plynulé. Situace se může podle pracovníků konsorcia CzechToll/SkyToll, které systém provozuje, zhoršit v pondělí ráno.

„V noci byl klid. Jen dva řidiči se přišli zeptat na informace,“ řekl v neděli ráno jeden z pracovníků provozovatele mýtného systému. Během rána už ale začali přicházet řidiči, kteří nocovali na přilehlém odstavném parkovišti. Nové jednotky si aktivovali či kupovali.

Některým vadila hlavně velikost nové palubní jednotky. „Je třikrát větší než ta stará. Zabírá zbytečně moc místa na skle,“ postěžoval si polský řidič Marek. Nyní z Bohumína vyráží do Itálie. S úsměvem poukázal na všechny ostatní palubní jednotky dalších zemí. „Slovensko, Česko, Rakousko, Slovinskou, Německo a tak dál,“ vyjmenoval. Celkem má na okně kamionu upevněno deset krabiček. „Je to blázinec. Přitom by stačila jedna pro celou Evropu,“ řekl.

V Náchodě se doprava nijak nezkomplikovala

Začátek platnosti nového mýtného systému v neděli dopravu na česko-polském hraničním přechodu v Náchodě nijak nezkomplikoval. Žádné fronty kamionů se na hranicích netvořily. Řidiči kamionů, kteří si chtěli pořídit palubní jednotku nového mýtného systému, ji získali bez čekání, zjistil zpravodaj ČTK na hraničním přechodu. Nový mýtný systém začal na tuzemských dálnicích a silnicích fungovat od půlnoci.

Na náchodském hraničním přechodu si řidiči v neděli mohli palubní jednotku pořídit na pěti místech. Z toho dvě byla mobilní v mikrobusech společnosti CzechToll. Menší fronta do deseti lidí se tvořila pouze na prodejním místě na polské čerpací stanici Shell, a to proto, že zde řidiči vraceli palubní jednotky původního mýtného systému.

„Od nedělního rána jsme vydali přibližně 20 palubních jednotek,“ řekl v 10:30 pracovník mobilního pracoviště CzechToll. Doplnil, že pokud má šofér kamionu již předem vyřízenou registraci, trvá vydání jednotky asi dvě minuty. Včetně vyřízení registrace trvá celý proces asi deset minut.

Výběr provozovatele mýta přinesl problémy

Pro dopravce proto budou sloužit posílená registrační místa. U nejrizikovějších míst na hranicích se bude stejně jako už v minulých dnech pohybovat 15 registračních vozů, řada zavedených obchodních míst jako jsou benzínové pumpy byla také rozšířena. Provoz budou koordinovat i policisté.

Přihlášení je možné prostřednictvím provozovatelů palivových karet, dále na 200 obchodních distribučních místech, na pobočkách Hospodářské komory nebo přes internet.

Superzakázka na české mýto má zákaz. Ale platí až za rok, rozhodl úřad

Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch ovšem proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.

Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát od té doby na něm vybral kolem 108 miliard korun.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.