Lidovky.cz

DPP zveřejnil data o odjezdu autobusů ze zastávek v reálném čase. Systém rozšíří i na tramvaje

Česko

  9:29
Praha - Pražský dopravní podnik (DPP) od úterý poskytuje informace o odjezdu autobusů ze zastávek v reálném čase. Informace jsou k dispozici na webu kdymitojede.cz a postupně se objeví ve vyhledávačích spojení a dalších službách. Podnik připravuje zveřejnění informací i u tramvají, u kterých spuštění předpokládá do konce roku. Dosud informace DPP nemohl zveřejňovat, protože je vlastní dodavatelská firma, se kterou se nyní podařilo dosáhnout dohody.

Autobusy pražského dopravního podniku. foto: Stanislav HonzíkLidové noviny

Zatím půjde jenom o informaci o poloze vozu při opuštění zastávky, nikoliv o kontinuální lokalizaci. V následujících týdnech by se informace měly objevit v mapových podkladech na webu dopravního podniku a Pražské integrované dopravy, vyhledávači spojení IDOS, v aplikaci Lítačka a jinde. „Data, která o odjezdech našich spojů poskytujeme společnosti ROPID, jsou otevřená a přístupná, mohou je pro další dopravní aplikace nekomerčně využívat i jiné subjekty. Stejným směrem chceme jít i u tramvajových linek, na tomto projektu intenzivně pracujeme,“ uvedl ředitel DPP Petr Witowski.

Pražský dopravní podnik vypsal zakázku na první úsek metra D. Výstavba má trvat 7,5 roku

Před Vánoci DPP na pěti stanicích nainstaloval elektronické informační tabule, které zobrazují informaci o reálném příjezdu nejbližších dvou stanic metra. Cestující je najdou na stanicích Florenc B, Chodov, Kobylisy, Staroměstská a Zličín. Zkušební provoz potrvá do konce června, poté podnik jeho fungování vyhodnotí a případně monitory začne osazovat do dalších stanic.

Jiní dopravci, kteří jsou zapojeni do systému Pražské integrované dopravy, již informace o polohách vozů MHD zveřejňují. V případě DPP byl problém ve smlouvách s dodavatelskou firmou Xanthus, která řídící systémy včetně všech dat vlastní a za poskytnutí informací dříve požadovala vysoké částky. Podnik nedávno vypsal dvě veřejné zakázky na nový software pro řízení autobusů a tramvají, který by měl problém závislosti na dodavateli, nazývaný vendor lock-in, definitivně odstranit. Výsledek tendru by měl být znám v horizontu několika měsíců.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.