Lidovky.cz

Česko

Manuál se musí přizpůsobit jednotlivým školám, není to dogma, říkají ředitelé

Děti v ochranných štítech. foto: Miloslav Jančík MAFRA

Ostrava - Manuál k fungování škol při epidemii koronaviru v novém školním roce, který v pondělí publikovalo ministerstvo školství, není dogma, musí se přizpůsobit podmínkám jednotlivých škol. Shodli se na tom ředitelé některých moravskoslezských škol. Školy se na zahájení výuky po prázdninách kvůli připravují oproti předchozím letům i netradičně. Shánějí dezinfekci a monitorují zásoby roušek.
  15:16aktualizováno  16:04

„Jsme připraveni. Manuál se budeme snažit dodržet. Podle mě je srozumitelný a vidím v něm dostatek prostoru, abych vše přizpůsobil podmínkám naší školy. Myslím, že pokud k tomu kolegové přistoupí s nadhledem, mohou to udělat stejně,“ řekl  ředitel Základní školy v Ludgeřovicích Karel Moric.

Školy dostanou manuály k ochraně proti koronaviru. Mají často větrat

Volnost pro přijímání opatření, kterou ředitelé mají, považuje za podstatné i ředitelka Základní školy Provaznická v Ostravě-Hrabůvce Libuše Přikrylová. „Toto by mělo v manuálu být uvedeno velkým písmem. Že vše záleží na podmínkách v jednotlivých školách a na ředitelích,“ řekla. Podle ní vždy jen ředitel konkrétní školy může požadované podmínky aplikovat pro svou školu. „Vědět by to měli rodiče. Že ne na všech školách bude vše fungovat úplně stejně. Že vždy bude záležet na ředitelích,“ uvedla Přikrylová.

Co se týče vyučování, čekají učitele podle Morice dva úkoly. „Nejprve během září zmonitorujeme, jak na tom jsou žáci s učiteli z minulého školního roku. Pokud zjistíme, že jim něco chybí, doplníme to do učebního plánu letošního roku,“ řekl. Dodal, že po celý rok pak sborovna bude pracovat na redukci učiva. Toho by podle Morice mělo být méně i o deset procent. „V některých předmětech i více,“ řekl. Cílem podle něj je výuku zatraktivnit. „Aby to nebylo jen o biflování, ale více o praktických zkušenostech. Tak si toho totiž žáci i více zapamatují,“ míní.

Podle Přikrylové na její učitele zase čekají kurzy pro lepší zvládnutí online výuky. „Na tu jsme připravení více než v březnu. Musíme ale na tom ještě zapracovat,“ řekla. Dodala, že ale škole chybí peníze, aby mohla nakoupit potřebnou výpočetní techniku pro učitele či pro děti, které nemají k počítačům doma přístup. „Můžeme z vlastních zdrojů pomoci jen části dětí,“ řekla. Dodala, že během karantény se ale jak děti, tak rodiče a učitelé na výuku na dálku zvykli.

Nový koronavirový manuál od experta z Bulovky. Co se o covidu potvrdilo, jak se chránit a co s podzimem

Škola má podle Přikrylové ještě z dob karantény velkou zásobu roušek. „Máme jich opravdu hodně. Šili nám je rodiče, také jsme hodně spolupracovali s Adrou. Takže je nyní připravujeme, aby je dostaly děti, které roušky do školy nepřinesou. I když předpokládáme, že většinu rodiče vybaví,“ řekla.

Některé pokyny půjdou zajistit, jiné ne

Některé pokyny ministerstva školství a hygieniků k fungování škol v novém školním roce bude podle ředitelů škol možné zajistit, jiné nikoli. Problém podle nich bude třeba s doporučením omezit setkávání dětí z různých tříd ve škole nebo v družině. Důvodem, proč ve školách nebude toto opatření možné, je většinou nedostatek personálu a prostor. Méně problematické by mělo být například zrušení velkých školních akcí nebo nošení roušek. Vyplývá to z odpovědí ředitelů škol.

Například Základní škola Lesní v Liberci bude schopná splnit závazné podmínky z manuálu, problém ale bude s některými doporučujícími. Podle ředitele školy Jiřího Dvořáka nejsou například schopni zabránit setkávání žáků z prvního a druhého stupně na chodbách. „Tam se děti potkávat budou, ať chceme nebo nechceme. Protože škola je prostorově dost vytížená, to nejsme schopni zajistit. A na to navazuje i mísení dětí ve školních družinách. Vzhledem k počtu pedagogů, které máme k dispozici, nejsme schopni zajistit, aby skupiny byly jenom z jedné třídy,“ uvedl Dvořák. Družinu vidí jako problém také ředitel ZŠ Svážná Brno Petr Punčochář.

Podle Dvořáka bude problém rovněž najít vhodnou místnost k izolaci. „Přemýšlíme jakým způsobem zajistit a která by byla vhodná, aby splnila požadavky, které jsou poměrně dost náročné. Aby tam byla teplá, studená voda, aby byla větratelná a která osoba tam s tím dítětem tam bude,“ dodal.

Podle Punčocháře může být problém i v případné distanční výuce žáků ze znevýhodněných podmínek. „Můžeme jim třeba půjčit tablet nebo notebook, ale nevíme, jak se budou řešit případné reklamace, jestli mají internet a tak dále. Nevím, proč to hodili na krk ředitelům škol,“ uvedl. Problém podle něj může nastat i v kuchyni, kde se má oplachovat nádobí, které nepatří do myčky, vodou horkou 85 stupňů. „Kotel je na 65 maximálně 70 stupňů. Tak nevím, jestli budeme vodu ohřívat v konvicích, aby se kuchařky opařily. Není to o teplotě vody, ale o použitých prostředcích,“ uvedl.

Naopak Střední průmyslová škola v Ostrově na Karlovarsku předpokládá, že požadavky z manuálu dokáže zajistit. „Na většinu věcí jsme byli připraveni už z jara. Problém by neměl být ani v odborných učebnách, nám se tam studenti nemíchají a chodí tam většinou celá třída. Horší to bude na chodbách, tam bude hodně záviset na odpovědnosti samotných studentů,“ řekl ČTK ředitel SPŠ Ostrov Pavel Žemlička. Zkušenosti z jara může škola využít i v případě, že by musela přejít na distanční vzdělávání, na které je technicky připravená.

Ministerstvo školství rozeslalo školám manuál do datových schránek v pondělí večer. První ředitelé ho dostali v noci na úterý, některé základní školy, jako například na jihu Čech, v Královéhradeckém kraji nebo Olomouckém kraji, ho ale ještě v úterý odpoledne neobdržely. Ministr školství Robert Plaga (ANO) v úterý dopoledne představil manuály na tiskové konferenci, jeho úřad je pak zveřejnil na svém webu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.