Lidovky.cz

O prázdninách zemřelo při nehodách nejméně lidí od roku 1990. Přibylo ale obětí z řad cyklistů

Česko

  10:38aktualizováno  12:51
PRAHA - O letošních letních prázdninách zemřelo na českých silnicích 98 lidí. Počet obětí dopravních nehod je tento rok nejnižší od roku 1990. Oproti loňskému červenci a srpnu si kolize vyžádaly o 20 mrtvých méně, oproti předloňsku o 17. Policejní statistiky nehodovosti v úterý představil ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Jedinou skupinou účastníků dopravního provozu, u které se v létě výrazně zvýšila úmrtnost, jsou cyklisté.

Čeští cyklisté. foto: ČTK

Za mírnější následky dopravních kolizí podle něj může zejména to, že lidé v důsledku koronavirové pandemie zůstali častěji v Česku. Na hlavních tazích byl proto hustější provoz a rychlost byla pomalejší.

„Zaznamenali jsme pokles ve všech hlavních kategoriích,“ řekl Zlý. Dopravních nehod podle něj vyšetřovali policisté 17 778, což je oproti loňsku pokles o 247. Kromě smrtelných případů se snížil i počet těžce a lehce zraněných.

Nižší úmrtnost je podle ředitele dopravní policie dána více faktory. „Jednak jsme docela medializovali připravované dopravněbezpečnostní akce,“ uvedl Zlý. Díky tomu se podle něj například poslední prázdninový víkend obešel zcela bez smrtelných následků. Také někteří řidiči podle něj už začínají jezdit ohleduplněji. Nejvíce však následky nehodovosti ovlivnilo to, že Češi mnohem více vyhledávali k dovoleným místa v tuzemsku.

Vážná nehoda uzavřela dálnici D2 u Hustopečí. Havarovala dvě auta

Odlišný byl podle Zlého z hlediska nehodovosti celý letošní rok. „Počet dopravních nehod výrazně ovlivnil nouzový stav,“ uvedl. Od ledna do konce srpna se stalo 63 088 havárií, zhruba o deset procent méně než loni. Zemřelo při nich 323 lidí, což je nejnižší počet obětí od roku 1961, od něhož dopravní policie vede statistiku nehodovosti.

Při kolizích letos nejvíce umírali řidiči osobních aut. Za prvních osm měsíců roku jich přišlo o život 117. Oproti stejnému období loni je to pokles o 18. Podobně tomu bylo i o prázdninách, kdy havárii nepřežilo 35 řidičů osobních vozů. Byli sice nejčastějšími oběťmi z řad účastníků dopravního provozu, jejich počet se však oproti loňsku o čtyři snížil.

Znatelně méně o prázdninách na silnicích umírali také spolujezdci v osobních autech či řidiči motocyklů. 

Nejčastější příčinou dopravních nehod byly o prázdninách situace, kdy se řidič plně nevěnoval řízení vozidla - například telefonoval nebo hledal trasu na mapě. Nejtragičtěji pak dopadly havárie, při kterých řidiči přejeli do protisměru nebo nepřizpůsobili rychlost stavu vozovky. Dohromady se při nich zabilo 32 lidí.

Pod vlivem alkoholu způsobili lidé o prázdninách 952 nehod, o 51 méně než loni. Zemřelo při nich pět lidí, což je oproti prázdninám 2019 pokles o deset. Drogy zjistila policie ve 43 případech, stály život jednoho člověka.

V létě narost počet obětí z řad cyklistů

Při dopravních nehodách zemřelo o letošních prázdninách o sedm cyklistů více než loni. Počet obětí z řad jezdců na kolech se tak více než zdvojnásobil. Zatímco v roce 2019 zahynulo v červenci a srpnu na silnicích šest cyklistů, letos to bylo 13, uvedl na tiskové konferenci Zlý. Vyšší počet tragických následků srážek pro lidi jedoucí na bicyklech přičítá zejména nárůstu tuzemské cykloturistiky v důsledku koronavirové krize a zvyšujícímu se počtu lidí na elektrokolech.

Čelní srážka cyklistů v Brně si vyžádala dva těžce zraněné, podobných nehod v létě přibývá

Cyklisté jsou jedinou skupinou účastníků dopravního provozu, u které se v létě výrazně zvýšila úmrtnost. Úmrtnost cyklistů kromě koronaviru ovlivnil podle Zlého i nárůst lidí využívajících elektrokola. „Tito lidé často přeceňují své síly,“ prohlásil ředitel dopravní policie. Elektrokola podle něj způsobila také to, že se řady cyklistů rozšířili i o skupiny lidí, kteří dříve na bicyklech nejezdili.

Od počátku roku do konce srpna zemřelo při nehodách 34 cyklistů, počet obětí vzrostl oproti stejnému období loni o deset. 

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.