Lidovky.cz

Česko

Sedm milionů pokuta pro Liberecký kraj za uzavření smlouvy na veřejnou dopravu bez soutěže, potvrdil Rafaj

Petr Rafaj, šéf ÚOHS. foto: Václav Šálek, MAFRA

Brno - Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu sedm milionů korun pro Liberecký kraj. Důvodem bylo podepsání smlouvy o dočasném zajištění veřejné dopravy na Českolipsku bez vyhlášení soutěže. Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na internetových stránkách úřadu.
  11:25aktualizováno  14:46

Liberecký kraj kvůli tomu podá správní žalobu, výši sankce považuje za nepřiměřenou. Jinou možnost než zakázku zadat přímo neměl. V reakci na rozhodnutí to řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Výběr mýta v říjnu opět překonal rekord. Dopravci zaplatili 1,11 miliardy korun

Rozhodnutí je ale pravomocné a kraj musí pokutu do dvou měsíců zaplatit. Úřad pokutu uložil příkazem na jaře, kraj proti příkazu podal odpor. V srpnu následovalo rozhodnutí prvního stupně ukládající pokutu a kraj reagoval podáním rozkladu. 

V něm argumentoval tím, že smlouvu uzavřel bez soutěže v mimořádné situaci, protože jinak hrozilo, že na Českolipsku přestane fungovat veřejná doprava. Minulá smlouva na provozování veřejné dopravy loni v polovině prosince končila.

Kraj neměl mnoho možností jak zařídit dopravu

„Nelze označovat za mimořádnou takovou situaci, kdy zadavatel ví, kdy skončí smlouva uzavřená se stávajícím dopravcem, avšak nečiní žádné kroky k řádnému výběru nového dodavatele. Vzhledem k závažnosti přestupku, kdy Liberecký kraj zcela vyloučil soutěž o poskytování předmětných služeb, uložil Úřad pokutu ve výši cca 50 procent maximální možné sazby,“ řekl mluvčí úřadu Martin Švanda.

Podle Půty je pokuta nepřiměřená s ohledem na aktuální koronavirovou krizi, ale i ve srovnání se sankcemi, které v minulosti úřad uložil. „Podle výroční zprávy udělil úřad za celý rok 2018 za veřejné zakázky pokuty v celkové výši necelých 7,765 milionu korun,“ řekl Půta. 

Kraj navíc podle něj neměl mnoho možností jak veřejnou dopravu v regionu zajistit. „Ano, mohli jsme vypsat veřejnou zakázku a smlouvu uzavřít s předem jasným uchazečem, podobně jako jsme to po nátlaku antimonopolního úřadu museli předloni udělat na Semilsku,“ dodal Půta.

Policie obvinila z pletich při zakázkách dvě firmy skupiny BusLine

Liberecký kraj v rozkladu napadl nesprávnou aplikaci zákona i výši pokuty, předseda ÚOHS ale obě námitky zamítl a rozhodnutí potvrdil. Proti rozhodnutí úřadu se může Liberecký kraj bránit správní žalobou u Krajského soudu v Brně, ta ale nemá odkladný účinek vůči povinnosti zaplatit pokutu.

Veřejnou dopravu na Českolipsku dlouhodobě zajišťuje ČSAD Česká Lípa. Dopravce patří k největším v Libereckém kraji, ročně přepraví 2,9 milionu cestujících. Liberecký kraj se s firmou dohodl na ceně 38,36 koruny na kilometr, což je ve srovnání s dalšími dvěma dopravci BusLine LK na Semilsku a Jablonecku a ČSAD Liberec na Liberecku nejlevnější. 

Smlouva s ČSAD Česká Lípa je na dva roky. Liberecký kraj zároveň jednal o odkupu akcií firmy, chtěl ji začlenit do vnitřního dopravce. Od záměru ale upustil, nabídnuté podmínky nebyly podle Půty akceptovatelné.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.