Lidovky.cz

Česko

‚Vakcíny opírající se o výzkum z tkáně plodů z potratů jsou přístupné.‘ Biskupové posvětili morální hledisko

Logo společnosti Pfizer. foto: Reuters

Praha - Je morálně přípustné nechat se očkovat proti nemoci covid-19, i když se některé vakcíny opírají o výzkum využívající tkáně plodů z umělých potratů. Vakcinaci je třeba zvažovat nejen s ohledem na zdraví vlastní, ale i druhých lidí a na společné dobro, uvedla v úterním stanovisku k očkování Česká biskupská konference (ČBK).
  15:44aktualizováno  17:32

Na druhou stranu nelze podle českých biskupů nikoho diskriminovat kvůli rozhodnutí nenechat se očkovat.

„Úkolem České biskupské konference není suplovat činnost vlády či ministerstva zdravotnictví v této oblasti. Je však na místě rozptýlit největší obavy řady věřících a vnést do problematiky určité světlo. Proto chceme zopakovat: nechat se očkovat je morálně přípustné,“ uvedla ČBK. Lidé by při rozhodování, zda se nechají očkovat, neměli myslet jen na sebe, ale zvláště na ty nejzranitelnější, pro něž může nákaza znamenat ohrožení na zdraví i na životě.

Rozhodující okamžik. Vakcína od Pfizeru dostala v EU zelenou, s očkováním se má začít už v neděli

Na druhou stranu musí zůstat očkování dobrovolné, není morální povinností. „V takovém případě však člověk musí zodpovědným způsobem udělat vše potřebné pro to, aby případně nenakazil druhé, zvláště ty, kteří ze zdravotních a jiných důvodů nemohou být očkováni,“ stojí ve stanovisku biskupské konference.

Stanovisko českých biskupů vychází mimo jiné z pondělního prohlášení vatikánské Kongregace pro nauku víry. V něm se uvádí, že nechat se očkovat proti covidu-19 je morálně přijatelné i v případě, že se vakcíny opírají o výzkum využívající tkáně plodů z potratů. Ačkoliv je podle učení katolické církve umělé přerušení těhotenství závažným hříchem, Vatikán dospěl k závěru, že je morálně přijatelné obdržet vakcínu proti covidu-19 od společností, které použily buněčné kultury z potracených plodů při výzkumném a výrobním procesu.

Logo Pfizeru.
Vakcína od společnosti Pfizer.

Platí to v případě, kdy vakcíny, které jsou podle Vatikánu z etického hlediska v pořádku, nejsou veřejnosti dostupné. Kongregace v prohlášení katolíky upozorňuje, že ačkoliv v některých zemích můžou být dostupné různé vakcíny, nebude možné si vybrat konkrétní typ. To platí i pro Českou republiku.

Terčem kyberútoku na Evropskou lékovou agenturu byly dokumenty o vakcíně společností Pfizer a BioNTech

Použití tkáně plodů pro vývoj vakcín není ničím neobvyklým, uvedla agentura DPA. Při výzkumu se o ně opíraly i společnosti Pfizer a BioNTech, jejichž vakcíně podmínečnou registraci udělila Evropská komise, či firmy Moderna a AstraZeneca. „Většina vakcín, která bude u nás pravděpodobně během několika následujících měsíců dostupná, byla vyvinuta s pomocí eticky problematického materiálu,“ poznamenala Česká biskupská konference. Znamená to ale, že příjemce takové vakcíny neschvaluje způsob, jak byla vyrobena, a také usiluje o to, aby byla v budoucnu dostupná „morálně přijatelná alternativa“. 

Podle webu FactCheckNI odkazujícího na relevantní výzkumy a články většina vyvíjených vakcín proti covid-19 při výrobě nepoužívá lidské buněčné linie. Například Pfizer a Moderna používají technologii mRNA, obě vakcíny jsou vyráběny synteticky, a proto pro většinu náboženských skupin nepředstavují etický problém. Právě třeba Moderna začínala návrhem genové sekvence na počítači a pomocí softwaru pak zjistila, jak jednotlivé látky poskládat, aby byla vakcína účinná. 

K vývoji vakcíny AstraZeneca byla pode výše zmiňovaného webu bojujícího proti dezinformacím použita replikovaná buněčná linie z legálně potraceného plodu 1973. Samotná vakcína však neobsahuje fetální buňky.

V Česku i dalších zemích Evropské unie se má začít očkovat v neděli 27. prosince. Nejdřív přijdou na řadu zdravotníci a klienti sociálních ústavů.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.