Lidovky.cz

Youtubeři připravili pro vládu videa, která mají vyvracet dezinformace. Nově je Babišův kabinet i na TikToku

Česko

  10:31aktualizováno  20:38
Praha - Úřad vlády vydá do půlky února na sociálních sítích sérii videí, která mají vyvracet dezinformace šířené o očkování proti onemocnění covid-19. Strakova akademie to v pátek uvedla v tiskové zprávě. Úřad ve čtvrtek oznámil, že si zřídil účet na sociální síti TikTok, související smlouvu na nákup reklamního prostoru na propagaci v hodnotě půl milionu korun kritizují někteří opoziční politici.

Sérii sedmi videí vytvořili Anna Šulcová a Jakub Gulab, úřad je bude zveřejňovat na sítích Instagram, Twitter, Facebook, Youtube a TikTok ode dneška do poloviny února. V pátečním videu hovoří hlavní epidemiolog IKEM Petr Smejkal, v dalších budou účinkovat viroložka Ruth Tachezy, imunolog Zdeněk Hel, bývalý ministr zdravotnictví Roman Prymula, primářka Hana Roháčová či ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO).

Pozdě na očkovací kampaň? Odložený start jen poskytne prostor pro šíření dezinformací, varují experti

Babiš uvedl, že Šulcová a Gulab na sociálních sítích o pandemii informují už dlouho a nyní se dohodli, že videa připraví pro Strakovu akademii zadarmo. „Je skvělé, že to s mými kolegy dotáhli do konce. Moc jim děkuju, že v téhle době takto pomáhají veřejnosti s osvětou,“ uvedl Babiš. Úřady jsou od konce loňského roku kritizovány za chybějící kampaň k propagaci očkování. Strakova akademie koncem roku zveřejnila spot k začátku vakcinace, Babiš tehdy uvedl, že kampaň by měla být připravena do konce ledna.

Smlouvu na nákup reklamního prostoru na sociálních sítích kritizují někteří opoziční politici. „Strašně bych zase chtěl žít v době, kdy budeme mít na to vyhodit půl milionu za propagaci vlády na čínské sociální síti pro teenagery. Tahle doba tu ale ještě není,“ uvedl ke zřízení účtu na síti TikTok šéf Starostů a nezávislých Vít Rakušan.

Právě za mediální prostor na Instagramu, YouTube a na TikToku dala vláda 500 tisíc korun. Ačkoliv podle slov premiéra i samotných influencerů kampaň zorganizovali bez nároku na honorář, Úřad vlády ČR si objednal reklamní prostor u agentury Medailer. Ta patří zmíněnému Gulabovi.

První z avizovaných videí bylo zveřejněno v pátek v devět hodin ráno. Ovšem už včera Úřad vlády na Twitteru informoval o založení účtu na platformě TikTok. V něm Šulcová a Gulab nedělají osvětu o očkování, ale propagují přímo budovu Strakovy akademie. Šulcová ve videu vychvaluje výhled ze sídla Úřadu vlády a Gulab zvenčí budovy ukazuje, kde jsou „okna pana premiéra.“

Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová na twitteru uvedla, že opozice od jara apeluje na vládu, aby zlepšila komunikaci. „A to se fakt nevylepší TikTokem,“ uvedla. Šéf lidovců Marian Jurečka připomněl debatu o vládním nákupu stříkaček. „Co tak raději umět nakoupit správné stříkačky, to by mohlo pro začátek stačit,“ komentoval zřízení účtu na TikToku. Radiožurnál a iROZHLAS.cz ve čtvrtek informovaly, že stříkačky s pevnou jehlou objednané v Číně nejsou vhodné pro vakcinaci. Ministerstvo zdravotnictví uvedlo, že 1,8 milionu stříkaček z Číny je určených k ředění vakcíny.

Blatný na páteční tiskové konferenci uvedl, že kritice nerozumí, neboť nejde o kampaň pro vládu nebo samoúčelné pózování na sociálních sítích. Snahou je dostat informace o očkování a epidemii mezi mladé lidi způsobem, který pochopí a sdělí prarodičům.

Nově založený účet s názvem Strakovka sdílel na svém Twitteru včera i premiér Andrej Babiš (ANO). „Strakovka je prý ode dneška i na TikToku, sice nevím, co to je, ale doma mi to občas ukazují děti. Sledujte,” napsal Babiš ke zmíněnému videu

Podle experta na komunikaci Vladana Crhy ze společnosti Ami Digital je sympatické, když se státní instituce pokouší o moderní komunikaci a asi je to lepší než nechvalně známý inzerát s injekční stříkačkou. Princip „když nevíš, vrzni tam influencera“ ale příliš nevyznává, protože jde spíše o výkřik než o koncepční komunikaci, o které se diskutuje minimálně od prosince. „Kampaň určitě bude mít vysoká čísla zhlednutí, protože se o ní dost mluví, ale je otázkou, jak moc pravě tahle forma ovlivní názory veřejnosti. Vzhledem k použitým médiím navíc cílí spíš na skupiny obyvatel, které se při rychlosti očkování v ČR k vakcíně dostanou tak za rok,“ podotkl.

S TikTokem má podle průzkumu Ami Digital Index zkušenost 16 procent tuzemských uživatelů internetu, pravidelně jej používá 19 procent lidí ve věku 15 až 30 let. Sám TikTok uvádí více než jeden milion aktivních účtů v ČR.

Kyberbezpečnostní společnost Check Point dnes uvedla, že odhalila novou zranitelnost v TikToku, která se ukrývala ve funkci pro vyhledávání přátel. V případě zneužití zranitelnosti by mohli útočníci získat přístup k podrobnostem o profilu a telefonnímu číslu uživatele, a vytvořit tak databázi pro další škodlivé aktivity.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.