Češi loni utratili za zájezdy historicky nejvyšší sumu. Podle Jaromíra Beránka, šéfa analytické společnosti Mag Consulting, která trh cestovního ruchu sleduje, se loňské tržby tuzemských cestovních kanceláří pohybují okolo 28 miliard korun.
„V minulosti cestovky tak velké tržby nikdy neměly,“ prohlásil Beránek s tím , že loni se jim tak výnosy proti roku 2004 zvedly zhruba o osm procent.
Podle ekonomů jsou ale rekordní tržby logické. „Čechům totiž výrazně roste životní úroveň, proto si mohou dovolit více cestovat,“ míní hlavní ekonomka společnosti Next Finance Markéta Šichtařová. Totéž potvrdil i Beránek. Podle Šichtařové je zde ale také další faktor, který se podepsal na růstu tržeb českých cestovek. „Svůj vliv měl bezesporu i sílící kurs koruny, který zlevnil zájezdy o více než čtyři procenta,“ dodala Šichtařová.
Jak se loni zvýšily cestovkám tržby |
ČEDOK... loňské tržby činily 2,8 miliardy korun, což je nárůst zhruba o osm procent |
Také další z největších tuzemských cestovek - CK Fischer - hlásí vyšší tržby. „Vzrostly nám zhruba o dvacet procent, díky tomu jsme byly poprvé po několika letech v zisku,“ uvedl za CK Fischer Dan Plovajko.
Největší zájem mají podle Beránka Češi o zájezdy do středomořských destinací. To potvrzují i některé cestovky. Podle Tomáše Brejchy z Čedoku patří mezi nejoblíbenější místa například Chorvatsko nebo Španělsko. Plovajko také přidává Řecko, Egypt, ale i Kanárské ostrovy. „Obecně naši klienti nejčastěji preferují letecké zájezdy k moři,“ doplnil Plovajko. „Upřednostňování letecké dopravy namísto pozemní způsobuje i to, že ceny obou způsobů přepravy se přibližují,“ reagoval Beránek.
Spolu s tržbami se ovšem vyhoupl cestovním kancelářím také počet jejich klientů. „Eximtours měl loni o zhruba 50 tisíc víc klientů než předloni,“ uvedl Zíma. Loňský přírůstek klientů potvrdil za společnost Čedok také Brejcha .
„Je třeba si ale uvědomit, že loni zaniklo dvě stě cestovek, takže nárůst klientů nebyl nijak neobvyklý,“ poznamenal Beránek. Podle něj bude v letošním roce růst tržeb i nadále pokračovat. „Myslíme si, že osmiprocentní nárůst bude i letos,“ odhaduje Beránek. To by znamenalo, že se tržby tuzemských cestovních kanceláří přehoupnou přes třicet miliard korun.