Lidovky.cz

Posudek proti Railjetům má vady, rozhodne Brusel

Ekonomika

  12:51aktualizováno  17. srpna 10:48
PRAHA - Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP) dnes zpochybnilo posudek ČVUT ohledně pořízení vlaků Railjet Českými drahami, protože podle odborníků CEDOP například podceňuje tempo modernizace železniční infrastruktury v Česku a okolních zemích. Evropská komise zároveň rozhodla, že přezkoumá podnět společnosti Škoda Transportation, která se na ni obrátila s podezřením na porušování pravidel při zadávání veřejných zakázek.

Do Česka přilétne rakouský rychlovlak railjet foto: www.siemens.comReprofoto

Tuzemský výrobce lokomotiv Škoda Transportation přitom posudkem ČVUT argumentoval při podání podnětu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Antimonopolní úřad poté vydal předběžné opatření, které zakazuje Českým drahám smlouvu o nákupu 16 souprav Railjet za pět miliard korun se společností Siemens uzavřít.

RAILJETY V BRUSELU

Evropská komise rozhodla, že přezkoumá podnět společnosti Škoda Transportation, která se na ni obrátila s podezřením na porušování pravidel při zadávání veřejných zakázek. Informovala o tom Škoda Transportation v tiskové zprávě.

"Evropská komise už týden po odeslání našeho podnětu rozhodla, že případ přezkoumá. Posoudí, zda postup Českých drah není v rozporu s evropským právem," říká Radek Pokorný, právní zástupce Škoda Transportation.

Martin Jacura z ČVUT tvrdí, že České dráhy nepotřebují 16 souprav s rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Podle něj by stačilo poloviční množství a zbylé prostředky je lepší investovat do vozidel s nižší konstrukční rychlostí.

"Rychlost 230 kilometrů v hodině se dá u nás i v Rakousku očekávat až po roce 2030, což už je po dvacetileté životnosti této jednotky," uvedl. Jacura také zpochybnil, že by nabídnutá cena za 16 souprav Railjet byla exkluzivní, jak tvrdí ČD. Odborník z ČVUT zároveň upozornil, že tato vozidla jsou konstrukčně pět až šest let stará.

"Výběrové řízení, které proběhlo v Rakousku a o kterém se stále hovoří, je také z roku 2005. A hlavně, srovnatelné vozidlo neexistuje," řekl Českému rozhlasu Jacura.

Posudek zamlčuje informace
Ředitel CEDOP Petr Šlégr dnes novinářům řekl, že posudek ČVUT obsahuje nepravdivá tvrzení a zamlčuje některé informace. Mezi hlavní vady posudku Šlégr zařadil podhodnocení vývoje železniční infrastruktury v Rakousku.

CO JE CEDOP?

Centrum pro efektivní dopravu je občanské sdružení, které vzniklo v roce 2009. Mimo jiné pořádá konference a vydává publikace s dopravní tematikou. Předsedou správní rady centra je Pavel Adámek, dlouholetý pracovník Dopravního podniku hlavního města Prahy a Českých drah, centru šéfuje Petr Šlegr, někdejší náměstek ministra dopravy a předseda řídícího výboru Českých drah.

Klíčové investice mají být podle něj dokončeny do roku 2025, tedy v první polovině životnosti souprav Railjet. "Některé i v první třetině," podotkl Šlégr, podle kterého odborníci z ČVUT také špatně odhadli tempo modernizace železnice v Česku a Polsku, takže neobstojí jejich argument, že ČD by stačilo nakoupit poloviční množství rychlých souprav Railjet.

"Posudek neobsahuje nepravdivá tvrzení, informace nikterak záměrně nezamlčuje ani tendenčně neupravuje," reagoval na kritiku Jacura. Podle něj zpráva obsahuje všechna podstatná fakta, jejichž absenci CEDOP posudku vytýkal, jako je například zohlednění zvyšování rychlosti na tratích v Rakousku i Polsku. Některé pasáže podle něj CEDOP vytrhla z konceptu.

O co v kauze jde?
České dráhy plánují koupit 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens za téměř pět miliard korun, chtějí při tom využít opci Rakouských spolkových drah (ÖBB), které v obřím tendru koupily desítky stejných vlaků a některé z nich nebudou potřebovat.

Škoda Transportation tvrdí, že je drahám schopna nabídnout levnější vlaky ve srovnatelné kvalitě. Požaduje proto, aby dráhy na nové mezinárodní vlakové soupravy vypsaly výběrové řízení. České dráhy ale na výhodnosti nákupu railjetů trvají, jsou podle nich vyzkoušené a u rakouských drah se osvědčily.

Předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže znemožňuje drahám a Siemensu dodávku 16 railjetů podepsat od minulého týdne. Možnost nákup uskutečnit trvá jen do konce září. ČD podaly proti rozhodnutí úřadu rozklad. Spor ohledně dodávek vlaků pro ČD se ale stupňuje. Společnost Škoda Transportation minulý týden podala další stížnost na postup ČD.

Do Česka přilétne rakouský rychlovlak railjet

Právní zástupci Škoda Transportation se totiž obávají, že ÚOHS hodlá postupovat nestandardně a v rozporu se zákonem.

"Důvodem obav jsou poslední požadavky, jež ÚOHS vznesl vůči společnosti Škoda Transportation a které budí dojem, že se ÚOHS snaží získat podklady k tomu, aby mohl zpochybnit aktivní legitimaci Škody Transportation v případu a celé řízení tak zastavil," říká Lubomíra Černá, mluvčí Škoda Transportation.

ČTĚTE VÍCE:

Škoda se ve své argumentaci odkazuje na výroky předsedy ÚOHS Petra Rafaje pro Lidové noviny

Škoda asi miliardový nákup ČD nezastaví. Čas hraje pro Siemens

 

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.