Lidovky.cz

Díra na peníze, která zajímá policii. Sklad ČD prodělal 400 milionů

Ekonomika

  6:00
PRAHA/LOVOSICE - Logistický areál v Lovosicích si ČD Cargo pronajímá už pátým rokem. Není to dobrá investice: od roku 2010 na jeho provozu nákladní dopravce prodělal více než 400 milionů korun. Vyplývá to z analýzy, kterou mají Lidovky.cz k dispozici.
ČD Cargo – ilustrační foto.

ČD Cargo – ilustrační foto. foto: ČD Cargo

Přitom to měl být výhodný podnik. O pronájmu skladu od firmy patřící do skupiny podnikatele Ivana Chrenka rozhodlo vedení Českých drah v únoru 2008. Tvrdilo, že se jedná o vhodnou lokalitu, kam se velké logistické firmy jen pohrnou. Odvážný byznys plán se ale tragicky nenaplnil.

Oslovené firmy nabídky ČD Carga ke skladování svého zboží odmítaly především kvůli vysoké ceně. A současných pět podnájemníků nepokryje ČD Cargu ani náklady.

Podivná kontrola exministra Prachaře. Drážní inspekci sepsula, pak pochválila

„Současná hodnota ztráty dosahuje částky -14 862 000 eur, tj. -408 000 000 Kč,“ stojí v analýze, kterou loni v září pro nákladního dopravce vypracoval znalecký ústav B. S. O. K dnešnímu dni bude ztráta pravděpodobně ještě vyšší. Konkrétní částku ale nyní nechtějí České dráhy – mateřská společnost ČD Carga – komentovat. 

Jde o citlivou záležitost, protože nevýhodný pronájem začal zajímat policii. Server iDnes.cz minulý týden upozornil na to, že policisté prostory ČD Cargo navštívili a zajímal je právě lovosický areál.

„ČD Cargo poskytla policistům veškeré potřebné podklady a součinnost. S dalšími dotazy se, prosím, obraťte na policii,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík s tím, že více se k celé záležitosti nemůže vyjádřit.

Snížení nájmu? Ne, řekla firma

Skladovací plochy využívá nákladní dopravce od roku 2010, kdy mu jej předala firma Hyparkos patřící do realitní skupiny HB Reavis slovenského podnikatele Ivana Chrenka. 

Metr čtvereční stojí ČD Cargo 5,20 eura za měsíc. Obvyklá cena je však, podle výše zmíněného znaleckého posudku ústavu B. S. O., o dvě eura nižší.

OMLUVA

V první verzi textu jsme mylně uvedli, že společnost Hyparkos patří do skupiny podnikatele Tomáše Chrenka, ve skutečnosti však náleží do impéria Ivana Chrenka. Za tuto chybu se Tomáši Chrenkovi i čtenářům omlouváme. 

Nájemní smlouva je uzavřena nevýhodně i v porovnání s cenami v době před krizí, hodnotí smlouvu další z interních materiálů státní firmy. Dokládá mimo jiné to, že poměrně brzy po předání areálu se z ČD Carga vytratil optimismus ohledně budoucích podnikatelských plánů.

Vzniklo několik materiálů, které se zabývaly alternativním využitím skladů či právním posouzením, zda je možné patnáctiletou smlouvu vypovědět. Odpověď zněla ne. Tedy pokud nebude Hyparkos souhlasit. A to se logicky nestalo.

„Na základě obchodních jednání bylo vedeno jednání s pronajímatelem o odložení splátek nájmu o 12 měsíců od doby kolaudace, resp. odstoupení od nájemní smlouvy. Pronajímatel odložení splátek, stejně tak jako odstoupení od nájemní smlouvy odmítl,“ stojí v interním materiálu ČD Carga z července 2011, který mají Lidovky.cz k dispozici.

ČTĚTE TAKÉ:

Zatím není jasné, co přesně policisty na případu zajímá. Mluvčí protikorupční policie Jaroslav Ibehej se omluvil s tím, že k případu nebude poskytovat žádné informace.

Kdo chtěl nakupovat za miliardu?

Sdílný nebyl ani někdejší (na podzim odvolaný) šéf ČD Carga Oldřich Mazánek. V době podpisu smlouvy působil v managementu firmy a v loňském roce – když už firmu vedl – byl dokonce na stole návrh, že Cargo lovosický areál odkoupí.

„Ať tam klidně (policie) zasahuje, já se k ničemu vyjadřovat nebudu,“ odmítl Mazánek otázky na toto téma. K chystanému odkupu za miliardu se nyní nikdo příliš nezná.

Bývalý šéf ČD Cargo Oldřich Mazánek.

„Nic takového jsem neprosazoval, to byla aktivita bývalého šéfa ČD Daniela Kurucze. Dokonce jsme zvažovali možnost výpovědi smlouvy, právní posudek ale hovořil o nemožnosti takového postupu,“ řekl bývalý ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Tvrdí, že pokud by uzavření nájemní smlouvy bylo trestným činem, bylo by ji možné ukončit.

S tvrzením exministra o prosazování nevýhodného odkupu lovosického skladu nesouhlasí Daniel Kurucz. Už po svém odvolání z čela ČD naznačoval, že právě jeho odmítavý postoj ke koupi lovosického areálu mohl k jeho vyhazovu přispět.

V červenci 2013 dostal návrh na nákup skladu od tehdejšího představenstva ČD Carga.

„Nechal jsem si předložit ekonomické kalkulace a již na této dozorčí radě jsem se vyjádřil proti zamýšlenému nákupu logistického centra, poněvadž mi to nedávalo žádný ekonomický efekt, pouze potenciální vynaložení velkých finančních prostředků,“ říká nyní Kurucz, který působil také jako předseda dozorčí rady ČD Carga.

Podle svých slov žádal o další dokumenty, pokud by vedení nákladního dopravce trvalo na odkupu logistického centra. Vyžádal si i právní posudky. Později doporučil valné hromadě ČD Carga, aby si nechala provést forenzní audit smluv spjatých s lovosickým areálem.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.