Lidovky.cz

Němci odloží ‚diskriminační‘ mýto pro cizince. Chystá se na bitvu s Bruselem

Evropa

  9:50
BERLÍN - Německo nezačne v roce 2016 vybírat poplatky od řidičů osobních aut za užívání dálnic, jak původně plánovalo. Zavedení mýtného se zpozdí kvůli právním krokům, které proti Berlínu chystá Evropská komise, řekl německý ministr dopravy Alexander Dobrindt v rozhovoru, který ve čtvrtek přinesl deník Bild.
Německá dálnice – ilustrační foto.

Německá dálnice – ilustrační foto. foto: Shutterstock

Zatím není jasné, kdy by zpoplatnění německých dálnic mělo začít platit. A zda vůbec.

„Zahájením řízení pro porušení (evropských) smluv zabrzdí Evropská komise realizaci poplatku z infrastruktury,“ řekl ministr za vládní Křesťanskosociální unii (CSU) Dobrindt s tím, že vláda vyčká případného rozhodnutí soudu a mýtné v příštím roce nezavede.

Důvodem odkladu zavedení mýtného je podle Dobrindta hlavně právní nejistota, kterou kroky Evropské komise vůči Německu vyvolávají. Není prý proto možné vypsat výběrová řízení na provozovatele mýtného systému.

Diskriminuje německé mýtné cizince? Rakousko chce znát názor Bruselu

Evropská komise by se dnes měla vyjádřit, zda zahájí řízení s Německem kvůli porušení evropských smluv. Komise kritizuje především to, že německé mýtné prakticky dopadne jen na zahraniční řidiče, neboť těm německým se zároveň sníží daň z vlastnictví vozidla. Evropské právo přitom znevýhodňování občanů jiných států zakazuje.

Podle deníku Die Welt se komise chystá poslat Berlínu dopis s výhradami, které proti mýtnému má. Německá vláda pak bude mít dva měsíce na to, aby se k výhradám vyjádřila a případně i upravila zákon o zpoplatnění dálnic.

Dobrindt kritiku z Bruselu odmítá. „Spolková vláda jednoznačně prokázala, že zákony o mýtném jsou v souladu s právem Evropské unie,“ řekl ministr. 

„Nikdo není diskriminován, všichni majitelé osobních vozů budou poplatek za použití infrastruktury platit. To, co uděláme s naší daní z vlastnictví vozidla, je naše výsostná věc, Brusel tu nemá žádné kompetence. Německo má vyrovnaný rozpočet a když chceme řidičům ulehčit snížením daně, můžeme to kdykoli udělat. Je to jen naše rozhodnutí, po kterém Bruselu nic není,“ zdůraznil.

Ministr: Nenecháme se odradit

Přípravy na spuštění mýta budou podle německého ministra dopravy nadále pokračovat. Výběr provozovatele mýtného systému však zahájí vláda až poté, co rozsudek v případu vynese Soudní dvůr EU. „Od našeho cíle zavést na německých silnicích větší spravedlnost se nenecháme odradit,“ dodal v rozhovoru ministr.

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v chystané podobě však odmítají i některé země sousedící s Německem, včetně Rakouska, Nizozemska a České republiky.

Výše poplatku by měla podle dosavadních plánů záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (asi 600 až 3 550 korun).

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.