Lidovky.cz

Stačí zvolit cíl, pak už jede auto samo. Svět bez řidičů se blíží

USA

  17:00
PRAHA - Za volantem Volkswagenu Golf nikdo neseděl. Přesto se vůz pohyboval v rozlehlé letištní garáži v Amsterdamu s jistotou. Zastavil, když mu někdo vkročil do cesty, pak se zase rozjel. Po obkroužení celého patra si sám našel mezi jinými auty volné místo a zaparkoval.

Koncept luxusního samořiditelného sedanu Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion představila skupina v pondělí na úvod výročního největšího světového veletrhu spotřební elektroniky (CES) v Las Vegas. foto: Daimler

Auta bez řidičů. Už brzy prý tohle bude na silnicích běžný obrázek, který zcela promění vnímání automobilismu. Kromě jiného lidé vozy přestanou vlastnit. Budou je sdílet nebo si je vzájemně půjčovat.

„Kdo by chtěl vlastnit auto, když si ho bude moci přivolat telefonem? A mám v této chvíli takové podezření, že výrobci aut se stanou i jejich půjčovnami, když je sleduji, jak se v současnosti snaží vyrovnat s neustále klesajícími maržemi,“ nastiňuje budoucnost Chris Theodore, dřívější viceprezident Chrysleru a Fordu.

Tatra vyrobila největší český vůz historie. Má osmnáct metrů

Ve větším počtu se podle společnosti Boston Consulting Group objeví samořiditelná auta brzy, už za dva roky, zatím ale jen na vybraných komunikacích. V roce 2025 pak bude mít trh s nimi hodnotu až 42 miliard dolarů.

Zcela samostatně se podle konzultační firmy budou auta bez řidičů schopna pohybovat v ulicích měst v roce 2022.

A v roce 2035 budou představovat už čtvrtinu všech prodaných vozů. Nejrychleji prý přijmou novou technologii Japonsko a západní Evropa. Po nich Spojené státy.

Ovládání automobilu „bez volantu“ nabízejí už dnes někteří výrobci. Zatím ale jen v podobě nejrůznějších asistenčních programů ulehčujících život řidičům. A týká se to hlavně vybraných luxusních vozů značek Audi, Mercedes-Benz a BMW.

Nicméně stále více světových automobilek zkoumá možnosti samořiditelných vozů. Naposledy Ford, který byl v tomto ohledu zdrženlivější než ostatní výrobci.

Tváří v tvář

Automobilka získala v USA patent na „autonomní auto s přestavitelnými sedadly“. Sedačky jeho vozu se mohou otáčet a sklápět za jízdy, přední dokonce o sto osmdesát stupňů. Cestující sedící na nich tak mohou hovořit s těmi vzadu tváří v tvář.

Když se přední sedačky sklopí, lze je použít jako opěrku pro nohy cestujících na zadních sedadlech. A dokonce i volant může zmizet v přístrojové desce. Vše je podřízeno jedinému – aby bylo ve voze více místa, aby se v něm cestovalo pohodlněji.

V autě (ilustrační foto)

Připomíná to řešení jiného automobilu, futuristického čtyřsedadlového konceptu automobilky Mercedes-Benz, představeného na veletrhu CES v Las Vegas. Tento návrh samořiditelného vozu tam vzbudil ohromnou pozornost.

V patentu automobilky Ford se píše, že její „autonomní automobil bude od cestujících vyžadovat (pokud ho nebudou chtít sami řídit) jediné – aby vybrali místo, kam budou chtít být dopraveni“. Během jízdy se pak budou moci věnovat činnostem, které s řízením vůbec nesouvisejí.

„Patent jsme podali kvůli ochraně našich nových idejí. Ale to ještě nezbytně neznamená, že se do toho v brzké budoucnosti pustíme,“ naznačuje mluvčí Fordu Said Deep.

Mnozí odborníci poukazují na to, že je třeba ještě mnohé vyřešit. Třeba kybernetickou hrozbu. Dva specialisté Chris Valasek a Charlie Miller nedávno předvedli, jak zranitelné jsou dnešní vozy. Za jízdy se na dálku zmocnili řízení Jeepu Cherokee modelového roku 2014, v němž byl motoristický novinář.

Jaguar chce postavit novou automobilku v Nitře. Ročně tam vyrobí 300 tisíc vozů

Stalo se to na dálnici za vysoké rychlosti. Předvedli, že jsou schopni se zmocnit přes palubní systém Uconnect jakéhokoli vozu Fiat Chrysler Automobiles. Koncern již začal na odstranění závady pracovat.

Motoristický novinář Dustin Walsh, který se této problematice věnuje dlouhodobě, napsal v magazínu AEN, že kybernetická bezpečnost a hrozba chaosu je nová skutečnost dnešní doby propojených a samořiditelných automobilů. „Je to realita, v níž žijeme. Auta mohou být a budou hacknuta. Stanou se havárie. Někdo se přitom zraní.“

S každou kolizí se ale výrobci automobilů podle Walshe dozvědí něco nového. A budou schopni na to reagovat.

Roboti v akci

Vedle kyberútoků tu jsou i další problémy. Kdo třeba rozhodne, jak se má auto bez řidiče zachovat v mezních situacích. Vyhne se chodci a narazí do vozu v protisměru?

A takových případů může na silnicích vzniknout nesčíslné množství. Kdo rozhodne v takové chvíli? Robot?

MÉNĚ MRTVÝCH

  • Auta vybavená technologiemi, jež umožní jízdu bez řidiče, snížípodle letošní zprávy konzultační společnosti McKinsey v budoucnupočet dopravních havárií o 90 procent.
  • Jen v USA, kde každý rok zemře při dopravních haváriích v průměru kolem 30 tisíc lidí, by to znamenalo27 tisíc zachráněných životů.

Podle Chrise Gerdese z Centra automobilového výzkumu na Stanfordské univerzitě je zatím člověk nenahraditelný. „Dosud nebyl navržený takový senzor, který by byl tak dobrý jako lidské oko a lidský mozek.“

Mnohé automobilky řeší, jak by se mohl řidič co nejdříve „vrátit za volant“. Nejdále je v tomto japonská Toyota. Jenže je tu další otazník. Budou řidiči schopni správně zareagovat? Neztratí návyky, když si odvyknou řídit?

A další otázkou je, jak se ke všemu postaví regulátoři. Samořiditelná auta se sice již dnes testují na veřejných komunikacích ve Spojených státech, Německu, Velké Británii, Švédsku, ale musejí k tomu mít zvláštní povolení.

Zákaz volantu?

Jedním z nejhlasitějších propagátorů samořiditelných aut je vedle společnosti Google, která se vývojem takového vozu zabývá mnoho let, miliardář a vizionář Elon Musk, šéf automobilky Tesla.

Se stejným nadšením, s jakým hovoří o elektromobilech, obhajuje i tyto vozy. Největší rozruch zatím vzbudil s prohlášením, že „zákonodárci by se měli připravit na to, že budou muset postavit auta s řidičem mimo zákon“.

Ale až tak daleko vše zcela jistě nezajde. Alespoň v nejbližší době. Nejradikálnější změna v dosud 125 let trvající historii automobilismu se odehraje podle scénáře společnosti Boston Consulting Group postupně. Až kolem roku 2035 bude podle ní jezdit ve světě kolem 18 milionů částečně a 12 milionů plně autonomních vozů. Nejvíce samozřejmě v miliardové Číně.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.