Japonská značka Mazda se v mnohém vymyká aktuálním trendům v automobilovém světě. Ne že by nenabízela SUV, tady má paletu bohatou, ale jinak zatím nepodléhá dalším módním vlivům. Cizí je jí downsizing motorů, elektrifikace a nežene se ani do přeplňování.
I když i tady už dochází k ústupkům. Zrovna tak automobilka nesnižuje hmotnost vozů za pomoci drahých materiálů jako hliník nebo uhlíková vlákna. Přesto Mazdy patří k nejlehčím a nejlépe ovladatelným autům svých segmentů.
V Ženevě značka ukazuje, kam se chce v rámci této strategie posunout dál. Po stránce designu to naznačují studie Vision Coupé a Kai Concept, které sbírají za svůj vzhled jeden kompliment za druhým. Skutečně jim to sluší, navíc Kai asi opravdu hodně naznačuje, jak bude vypadat budoucí model 3, jehož výměnu automobilka v dohledné době chystá.
Vision Coupé je trochu futurističtější, ale určitý realistický základ mu nechybí. Až doslouží právě inovovaná „šestka“ (v Ženevě je novinkou kombi, sedan byl k vidění už v Detroitu), mohla by si z této studie vzít také příklad.
Mnohem zajímavější novinka je ale technického rázu. Mazda na autosalonu ukazuje revoluční benzínový motor, na jehož vývoji pracuje už řadu let a teď podle všeho agregát finálně ladí. Kdy bude uveden do sériové výroby zatím není jasné, ale vše je doslova na spadnutí.
Přeplňování zajišťuje kompresor
Revoluční koncepce motoru spočívá v tom, že by mělo jít o první sériově vyráběný agregát, který sice spaluje benzín, ale pracuje na vznětovém principu. Mazda na tomto konceptu, který se obecně nazývá HCCI (vznětové spalování homogenní směsi – homogeous charge compression ignition) pracuje už řadu let. A v sériové podobě nejspíš nepůjde o skutečný HCCI motor, protože si Mazda bude přeci jen pomáhat zapalovacími svíčkami.
I proto nazývá svůj motor Skyactive-X jako SPCCI – Spark Controlled Compression Ignition (svíčkou ovládané vznětové spalování). Tento způsob práce se směsí benzínu a vzduchu by měl přinést dramatické navýšení účinnosti a tím snížení spotřeby a emisí. Přitom by benzínový motor měl být svým chodem klidnější než diesely a řidičům by měl dodávat sportovnější atmosféru.
Pro dosažení těchto cílů motor využívá celou řadu technických řešení a krom jiného se už neobešel bez přeplňování. To tu ovšem zajišťuje kompresor a nikoli turbodmychadlo. Důležitá je totiž plynulá dodávka přebytku vzduchu do válce, což u turbodmychadla neplatí. Krom toho tu je pokročilý systém ovládání ventilů, na sací straně nejspíš kompletně elektronický. Mazda slibuje úsporu paliva dvacet až třicet procent oproti stávajícím motorům Skyactive-G a nárůst výkonu a točivého momentu o deset až třicet procent.