V tendru na provozovatele mýtného systému po roce 2019 zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.
Ministerstvo dopravy uzavřelo desetiletý kontrakt na mýtné s konsorciem firem CzechToll a SkyToll |
Kapsch celkovou ztrátu, kterou uvádí, vyčíslil z několika položek. Konkrétně šlo o účetní hodnotu stávajícího systému, který podle firmy přechodem na satelitní systém zůstane nevyužitý, a ústupem od zpoplatnění silnic první třídy. Úspory by podle firmy bylo možné získat i zlevněním provozu současného systému a provozem tohoto systému i po roce 2019, jehož provozní náklady by se podle firmy mohly snížit až na šest miliard korun.
Ministerstvo dopravy s tvrzením Kapsche nesouhlasí. „Kapsch vybudoval a doposud provozoval mýtný systém o zhruba 13 miliard korun dráž, než to zvládne v příštích deseti letech vítězné konsorcium CzechToll a SkyToll,“ uvedl mluvčí ministerstva Jakub Stadler. Dodal, že Kapsch měl možnost nabídnout nejnižší cenu a vyhrát tak soutěž, ve které měli všichni stejné podmínky.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) podepsal s vítězným konsorciem smlouvu v září poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozhodl, že tendr neporušil zákon. Tím podle ministerstva zároveň zaniklo i dřívější předběžné opatření ÚOHS, které zakazovalo státu podepsat s vítězem smlouvu.
Podle Kapsche však opatření nadále platí, dokud ÚOHS nerozhodne o rozkladu, který firma podala. Kapsch proto podal návrh na neplatnost smlouvy státu s CzechTollem.
Kapsch napadl u ÚOHS smlouvu o mýtném. Podle firmy je dokument protiprávní |
Kapsch očekává, že ÚOHS konstatuje protiprávnost podpisu, ale smlouvu nezruší s odůvodněním, že by tím mohl být ohrožen veřejný zájem státu, který by nastal výpadkem výběru mýta. Tento argument je však podle firmy nepoužitelný, protože při existenci stávajícího systému není výběr mýta v ohrožení. Ťok navíc prý podpisem smlouvy zapříčinil budoucí arbitrážní nároky Kapsche vůči státu. Feix zopakoval, že firma je připravena se v otázce mýtného tendru obrátit k soudu včetně evropských orgánů.
Ministr Ťok minulý týden umožnil krajům a obcím zavést nulovou sazbu na mýtné na silnicích první třídy, o které se mýto po roce 2019 rozšíří. Systém se rozšíří celkem o 900 kilometrů. Postup ministerstva kritizovali dopravci, podle kterých by se tak měla cena mýta snížit alespoň o třetinu.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Stát na mýtném od roku 2007 vybral celkem 93,4 miliardy korun. Za prvních šest měsíců letošního roku z něj získal 5,4 miliardy korun.