Lidovky.cz

Ekonomika

Šéf Smartwings Šimáně: Situace v letecké dopravě se zcela vymyká kontrole


Šéf Smartwings Jiří Šimáně. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Premium Exkluzivně
PRAHA - Vyslal do Číny dvě letadla pro zdravotnickou pomoc. Dříve v nich sedávali turisté mířící na dovolenou. Šéf aerolinek Smartwings Jiří Šimáně věří navzdory krizové situaci, že letní sezona nakonec bude.

Ve vzduchu je jen zlomek jeho strojů. Nelétá ani konkurence, nebo jen ve výjimečných případech – epidemie koronaviru zastavila drtivou část letecké dopravy nad Evropou i ve světě. Spolumajitel Smartwings, jejichž součástí jsou i tradiční aerolinky ČSA, otevřeně přiznává, že bez pomocí států se letečtí dopravci v ­této mimořádné krizi neobejdou.

Letadlo Smartwings má od Číňanů povolení, druhé vyrazí později. S pomocí pravděpodobně poletí jen dvakrát

LN: Koordinujete se nějak se společností China Eastern, která také zajišťuje dodávku respirátorů či rychlotestů do Česka?
Nejsme s nimi v kontaktu. My máme s ministerstvem zdravotnictví podepsaný kontrakt na sedm letů do Číny. Uvidíme, kolik jich ve finále bude, může jich být klidně i více, jsme na to připraveni.

Autor:

LN: Kam vlastně v současné době létáte?
Není toho mnoho. Sbíráme turisty po celém světě, od Kanárských ostrovů, Egypta až po Filipíny nebo Dominikánskou republiku. V zahraničí je stále ještě hodně Čechů a bude záležet na našich orgánech, zda nás osloví a požádají, abychom je dopravili domů.

Boeing 737 MAX v barvách aerolinek SmartWings.

LN: Jak řešíte situaci u zaměstnanců, kteří kvůli uzemnění vaší flotily nemají práci?
Je to kombinace všech způsobů, které nám legislativa umožňuje: například kratší úvazky, placená či neplacená dovolená. Jsou to nepříjemné věci, každý chce pracovat a zabezpečit svoji rodinu, ale tahle situace je a bude svým rozsahem a dopady opravdu mimořádná. Například aerolinky Norwegian ohlásily propuštění 90 procent lidí. Lufthansa, Emirates, British Airways, Scandinavian, Air France-KLM a další posílají své lidi na neplacenou dovolenou. Hra o přežití společnosti se jmenuje Náklady. Když je dokážete snížit, zvyšujete svoji šanci přežít a dát lidem a společnosti perspektivu v situaci, kdy naše stroje nejsou ve vzduchu.

LN: Peníze na mzdy ale nejsou zdaleka vše, že?
S fixními náklady nic neuděláme, nebo jen velmi málo. Musíme platit za letadla a spoustu věcí, které s nimi souvisejí. Uzemněné stroje je také třeba udržovat. V současné době létá pouze 19 našich letadel v Kanadě, ale i to může být bohužel pouze otázka času do doby, než tamní úřady vydají nějaké omezení.

JIŘÍ ŠIMÁNĚ

  • Narodil se v roce 1949 v Plzni, je vystudovaný právník.
  • Před rokem 1989 působil ve společnosti Strojexport, v roce 1991 spoluzaložil Unimex Group, která zastřešuje jeho podnikání.
  • Unimex drží nadpoloviční podíl ve Smartwings, kde Šimáně řídí představenstvo.
  • Společnost je na trhu od roku 1997. Dříve působila pod názvem Travel Service
  •  Před časem své aktivity sjednotila pod jménem Smartwings, které do té doby sloužilo pro pravidelné linky.
  • Její flotila čítá více než 60 letadel, vlastní i České aerolinie.
  • Bezmála poloviční podíl drží čínská státní společnost CITIC.

LN: Vycházejí vám vstříc banky, třeba s odkladem splátek?
Největší chybou bank by bylo, kdyby nám nepomohly v době, kdy nás chce podpořit stát. Některé z nich se doposud chovaly skvěle, oceňovaly management firmy a dosažené výsledky. Třeba v loňském roce, přes ztrátu 16 letadel Boeing MAX (loni na jaře zakázaly letecké úřady ve světě provoz tohoto typu letadel, protože zřejmě kvůli chybě programu došlo ke dvěma tragickým nehodám – pozn. red.) jsme dosáhli velmi dobrých hospodářských výsledků. Navíc jsme součástí strategické infrastruktury státu, což zvyšuje prestiž společnosti.

LN: Jednal jste s premiérem Andrejem Babišem (ANO) nebo jinými členy vlády o tom, jak by mohli společnost Smartwings podpořit?
Jednáme, ale to je vše, co k ­tomu mohu říci. Vzhledem k ­tomu, jak jiné státy přistupují ke svým národním dopravcům – ať už ve Francii, v Německu, v Británii, v­ Americe, ve Finsku nebo v Itálii – tak nepochybuji o­ tom, že nás český stát podpoří. Jsme v poslední době opravdu těžce zkoušeni, po uzemnění boeingů přijde další situace, která je absolutně mimo vaši kontrolu. Na tyto situace není a nemůže být žádná letecká společnost na světě připravena.

LN: Na konci roku 2018 vzala italská vláda pod křídla aerolinky Alitalia. Je to možná cesta?
Ano, je to jeden z několika možných scénářů. Francouzi se kloní k tomu, že navýší státní podíl ve společnosti Air France- KLM. Američané zvolili jiný přístup: plánují dát svým aerolinkám 25 miliard dolarů darem a­ dalších 25 miliard jim půjčit. To je teď. Myslím, že za měsíc či dva budou ta čísla ještě vyšší.

Další cesta spočívá v přímé pomoci státu vydání státních garancí financujícím bankám či dlouhými bezúročnými půjčkami poskytnutými přímo vládami. K tomuto přístupu se kloní většina evropských států. Nechci teď říkat, jaký scénář by pro nás byl nejlepší. Jisté je, že současný stav je mimo naši kontrolu a potřebujeme pomoc. Proto si velmi vážíme slov premiéra Babiše, že je nám třeba, tak jako ostatním subjektům v letecké dopravě, pomoci.

LN: Bezmála poloviční podíl ve Smartwings drží čínská státní společnost CITIC. Řeší s vámi nějak nastalou situaci?
Neřeší, myslím, že je to nezajímá. Alespoň tak se nám to jeví.

LN: Lidi mají zaplacené dovolené a doufají... Je vůbec možné, aby byla letní sezona?
Jsem optimista. Po době půstu přijde oživení, lidé budou mít dost vysedávání doma a toho, že kromě lékaře a do obchodu nikam nemůžou. Pak se dramaticky zvedne poptávka. Pokud se podaří krizi ukončit do konce dubna či poloviny května, jsem přesvědčen, že letní sezona nakonec bude zachována.

LN: V koronavirové vřavě zanikl jiný problém, který už jste zmínil. To, že už více než rok máte v ­„karanténě“ své Boeingy 737 MAX. Jaká je situace u nich?
S tímto strojem jsme před několika dny absolvovali takzvaný udržovací let. Naši piloti se diví, jak s ním může někdo spadnout. Pravdou ale je, že společnost Boeing musí ještě pár věcí souvisejících se softwarem a kabeláží dotáhnout. Pokud se to podaří, bude to ten nejspolehlivější letoun, který se kdy vznesl do vzduchu. Americký letecký úřad FAA mu za současné situace nic neodpustí.
Vývoj kolem šetření úřadů samozřejmě sledujeme, objednali jsme si celkem 39 těchto letadel. Sedm je uzemněných na ruzyňském letišti, devět stojí někde v americké poušti. I když jsou zprávy, které se objevují, někdy protichůdné, věříme, že by tato letadla mohla být k dispozici někdy na konci tohoto roku, ale uvidíme...

LN: Jak jste zatím uspěli při vyjednávání s Boeingem v otázce odškodnění?
Jednání probíhají, ale k žádnému výsledku jsme zatím nedospěli.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.