Lidovky.cz

Ekonomika

Jarošovský pivovar ‚stát bude dál‘. Obří koncern Heineken prohrál spor o legendární českou značku

Ředitelka Jarošovského pivovaru Veronika Mandová | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Premium
Uherské Hradiště - „Léta tam stál, stát bude dál, ten, kdo zná Jarošov, zná pivovar,“ zpívá se od roku 1994 v hitu kapely Argema. A refrén „bílá pěna, láhev orosená“ zná úplně každý. Rocková skupina udělala Jarošovskému pivovaru na okraji Uherského Hradiště reklamu, o jaké se jiným pivovarníkům jen zdá. Nechybělo však mnoho a značka by zanikla.

Sousední řemeslný pivovar vedl o výrazy „Jarošovské“ nebo „Jarošovský“ čtyři roky známkoprávní a soudní bitvu s nadnárodním koncernem Heineken. A letos v únoru pojmenování místní značky definitivně uhájil.

Autor:

Původní a Argemou opěvovaný pivovar, respektive jeho chátrající areál a po všech tancovačkách proslavenou značku Jarošov koupil Heineken v roce 2008, společně s celou pivovarnickou skupinou Drinks Union. Pivovar s 300letou tradicí však definitivně skončil kvůli finančním problémům ještě před příchodem nizozemského koncernu – na konci roku 1997.

Jarošovský pivovar
Původní Jarošovský pivovar, jenž byl uzavřen v roce 1997, stojí jen o 600 metrů...

Dvacet let poté zahájil provoz o pár set metrů dál nový, malý pivovar, který s ohledem na místo vzniku začal prodávat značku Jarošovské pivo s vlastním slováckým motivem na etiketách.

K překvapení jeho manažerů a majitelů ze skupiny Gourmet Invest se krátce po otevření minipivovaru, tedy v půlce roku 2017, proti zápisu obrazové ochranné známky s použitím výrazu „Jarošovské pivo“ ohradil Heineken, hájící svou značku Jarošov.

„Jarošov je název obce, kde naše pivo vaříme, nedokážu si představit, jak jinak ho pojmenovat. Navíc jsme mu vtiskli zcela novou oceňovanou slováckou podobu. Heineken zde pivo nevařil, známku dlouhodobě nevyužíval a až na základě naší aktivity v Jarošově ji vzkřísil v podobě výčepního piva vařeného v nějakém velkém pivovaru mimo tento region, ve snaze svézt se na vlně naší popularity,“ bránil zájmy nového jarošovského výrobce jeho tehdejší ředitel Miroslav Harašta.

Heineken značku jen blokoval

Spor nejprve řešil Úřad průmyslového vlastnictví, který na konci loňského roku zrušil ochrannou známku Jarošov ve vlastnictví Heinekenu pro její neužívání a blokační charakter jejího držení.

Bitva o Jarošov se vedla současně i před Městským soudem v Praze, u kterého se Heineken žalobou domáhal, aby se minipivovar zdržel užívání označení „Jarošovské“ a „Jarošovský“ na svých výrobcích. Nový pivovar se naopak bránil tvrzením, že do ochranné známky Heinekenu nezasahuje, protože Jarošovský a Jarošovské je označení zeměpisného původu výrobku. Piva se zkrátka vaří v Jarošově, v části města Uherské Hradiště.

Pivní trh vře kvůli ‚craftu‘ z Brna. Výrobce těží z nejasné definice, konkurence se vzteká

První kolo justičního sporu vyhrál minipivovar. „Soud neshledal nekalosoutěžní jednání žalovaného vzhledem k tomu, že neshledal zásah žalovaného do ochranné známky žalobce. (...) V řízení pak bylo prokázáno, že žalovaný označuje piva výraznou etiketou s výrazným designem, který zabraňuje vyvolání klamavého dojmu, že by šlo o výrobky dodávané na trh žalobcem,“ uvádí se mimo jiné v soudním verdiktu z loňského ledna, který mají Lidovky.cz k dispozici.

Heineken se krátce poté odvolal k Vrchnímu soudu v Praze. Jenže předseda patentového úřadu loni v listopadu známku Heinekenu pravomocně zrušil a koncern v únoru své odvolání proti výroku pražského městského soudu stáhl.

„Není doba na spory“

„Musím říci, že mám ohromnou radost, moc se nám ulevilo nejen proto, že existuje spravedlnost, ale hlavně proto, že můžeme pokračovat v budování slávy skutečného Jarošovského piva, piva jako malovaného,“ komentuje výsledek nynější ředitelka minipivovaru Veronika Mandová.

Heineken výsledek sporu nezpochybňuje. „Respektujeme rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví. To nic nemění na tom, že historicky byla značka Jarošov součástí našeho portfolia, a to především v regionu Moravy v místních hospodách a restauracích,“ vyjádřila se pro Lidovky.cz mluvčí firmy v Česku Dita Vašíčková.

Poláci navrhli etikety na české pivo. S folklorními motivy zaujalo v Londýně

V tuto chvíli není podle ní doba na spory. Klíčové pro všechny pivovary je, aby se brzy znovu podařilo bezpečně otevřít koronakrizí postižené provozovny a zahájit sezonu, jen co to bude možné. „V důsledku toho, že značka jako taková není dobře chráněna, jsme se rozhodli jí nedávat do budoucna prioritu a v rámci našeho portfolia po znovuotevření sektoru pohostinství upřednostnit jiné,“ dodává Vašíčková.

Oba pivovary jsou jako příslovečný David a Goliáš. Jarošovský pivovar patří roční produkcí přes šest tisíc hektolitrů do kategorie minipivovarů. Nizozemský Heineken je druhý největší producent na světě (za společností AB Inbev). V Česku ovládá značky Krušovice, Zlatopramen, Březňák, Starobrno a Hostan.

V roce 2019 Heineken prodal v Česku téměř dva miliony hektolitrů piv (loňská čísla ještě nezveřejnil), což ho u nás řadí na třetí místo za Plzeňským Prazdrojem a Pivovary Staropramen.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.