Lidovky.cz

Projekt restart

Knižní byznys stojí na ženách, tvrdí marketér Pýcha. Češi jako čtenáři jsou prý ‚hraboši a závisláci‘

Adam Pýcha | foto: Jakub StadlerMAFRA

Premium Rozhovor
Co se knih týče, Češi jsou hraboši a závisláci, tvrdí Adam Pýcha, marketingový ředitel společnosti Knihy Dobrovský. Jsme podle něj národ čtenářů, který si chce na knihu sáhnout a přivonět si. „Pozice tištěné knihy ke čtečce je proto stále velmi silná, protože si ji kupujeme zároveň jako doplněk do bytu,“ říká Pýcha. A dodává, že zákazníky knihkupectví tvoří téměř ze tří čtvrtin ženy.

V Česku každoročně vyjde kolem 15 000 knižních titulů, takže konkurence je na zdejší relativně malý trh až vražedná. Marketingový ředitel Knihy Dobrovský Adam Pýcha si myslí, že je proto nutné se určitým způsobem odlišovat. Jenom slevami si věrné zákazníky nikdo nezíská ani neudrží. Na sociální síti Facebook se mu proto podařilo vytvořit pod značkou knihkupectví komunitu Knižní závisláci, která čítá více než 30 tisíc členů. Čtení je podle něj do jisté míry trendovou záležitostí a knihy jsou často brány za bytový doplněk.

Jaké bude Česko po covidu?

Restart.
  • Rozhovory s osobnostmi
  • Nové příběhy
  • Nové vize

DALŠÍ DÍLY SERIÁLU NAJDETE ZDE

Lidovky.cz: Po téměř pěti měsících jste v pondělí mohli znovu otevřít kamenné prodejny. Přišlo hodně lidí?
Návštěvnost byla velmi pěkná, ale žádné velké fronty se nekonaly. Mile nás překvapilo, jak dobrá nálada mezi zákazníky panovala. Vše probíhalo v naprostém klidu.

Velmi nás potěšili zákazníci v naší prodejně Brno Joštova. Je to naše největší knihkupectví, které má v Brně doslova legendární status. Zde bylo vidět, jak se zákazníci těší, až znovu uvidí své knihkupkyně a knihkupce. A samozřejmě i oni se těšili na setkání se zákazníky.

Lidovky.cz: Jaká byla návštěvnost ve srovnání s běžným obdobím?
Je těžké definovat, co to vlastně nyní je běžné období. Pokud bychom srovnali návštěvnost s rokem 2019, tak byla značně nadprůměrná, ale očekáváme, že bude již v příštím týdnu klesat.

Lidovky.cz: Přečetli Češi během pandemie víc knížek, když museli trávit tolik času doma?
Čteme opravdu hodně bez ohledu na pandemii. Často se říká, že mladí lidé vůbec nečtou a podobně. To není pravda. Naopak díky sociálním sítím je čtení v jistém ohledu trendy záležitost. Vznikají bubliny, ve kterých lidé čtou určité žánry. Přišla například literatura pro mladistvé, která přitáhla mladší čtenáře.

Češi jsou národ čtenářů. Jádro jsou ženy, které čtou výrazně víc než muži. Jsou dominantní, tvoří z našeho pohledu asi 70 procent zákazníků. Knižní byznys opravdu v Česku stojí na ženách. A to i z hlediska autorek, které to teď docela válcují.

Lidovky.cz: Mluvíte asi i o Aleně Mornštajnové, která nedávno vydala očekávanou knihu Listopád...
Přesně tak. Nakladatel jí opravdu věří, protože do toho vložil obrovské množství času a energie. Právě Alena Mornštajnová ukazuje, že i v dnešní době lze vydávat knížky, kde cílíte na obrovské prodeje, v desítkách tisíc kusů. Upozorňuji, že ta kniha vyšla do zavřených knihkupectví. Navíc autorka vystupuje ze své komfortní zóny a vydává se trochu jiným směrem. Byl to jeden z nejúspěšnějších předprodejů v historii Knih Dobrovský. Dokonce to překonalo všechny zahraniční očekávané tituly.

Lidovky.cz: Jak se zpětně díváte na loňské jaro?¨
Na začátku loňského roku to byl trochu zmatek, protože nikdo nevěděl, co se vlastně bude dít. My jsme do krize vstoupili dobře připraveni, protože jsme měli velkou sílu na e-shopu. Zároveň jsme ale nevěděli, jestli tím dokážeme pokrýt uzavření prodejen. Byznys nepočítal s tím, že se to nejdůležitější uzavře.

Lidovky.cz: Na začátku jste ale prodejny úplně uzavřeli a nevydávali jste ani objednávky z e-shopu...
Nechtěli jsme příliš experimentovat a chtěli jsme dodržovat všechna nařízení. Ukázalo se ale, že lidé mají zájem o to vyzvedávat si online objednávky osobně. Navíc to máme standardně v nabídce.

Adam Pýcha
Adam Pýcha

Lidovky.cz: Řadu měsíců jste s krátkými přestávkami fungovali pouze prostřednictvím e-shopu. Jak to ovlivnilo vaše tržby?
My jsme firma, která se pohybuje nad miliardou obratu. To jsme splnili i v loňském roce, blížili jsme se roku 2019. Propad tam byl. Řekli jsme si, že na tom nejsme moc dobře, ale rozhodně lépe, než jsme čekali. Nám se podařilo e-shopem pokrýt asi 80 procent ztráty kamenných knihkupectví. Je to velmi dobrý výsledek.

Lidovky.cz: Jací jsou Češi čtenáři?
Jsou to hraboši a závisláci. Mají obrovskou radost z toho, že mohou mít doma knihu fyzicky a přivonět si k ní. Pozice tištěné knížky ke čtečce je stále velmi silná, protože si ji kupujeme zároveň jako doplněk do bytu. Žánrům u nás dominuje druhá světová válka a tematika holokaustu. Je úplně jedno, zda jde o českého, nebo zahraničního autora. Funguje tady opravdu sběratelský aspekt, kdy chcete mít všechno, co vyšlo v této oblasti.

Potom jsou tam dlouhodobé bestsellery, které se dobře prodávají třeba 20 let. Tam nás překvapuje třeba Jules Verne, to je obrovský úspěch. Potom samozřejmě fungují severské thrillery. Hodně se teď zvedají romantické příběhy, zejména young adult (literatura pro mladistvé), kde je velká vlna autorek z Německa. Knihkupectví je ale vždy založené na šíři nabídky, takže jeden top žánr neexistuje.

Lidovky.cz: Proč jsme hraboši?
Chceme mít knihy vystavené, řešíme, že máme malý byt, že se nám to tam nevejde. V naší skupině Knižní závisláci na Facebooku jsou zdaleka nejpopulárnější příspěvky, kdy třeba manžel nechal udělat pro svoji ženu knihovnu na míru, to má statisíce lajků. Lidi milují pohled na knihovnu, protože si představují, jak to vyplňují. Je to velmi důležitá část našich zákazníků.

Lidovky.cz: Pokud jsme letos chtěli novou knihu, stačilo pár kliknutí na internetu a kurýr třeba už druhý den doručil balíček ke dveřím domu. Proč si myslíte, že se teď vrátí zákazníci do kamenných prodejen?
My jsme věděli, že se vrátí. Naší přirozeností je jít osobně do obchodu. Když jsme to řešili s panem Petrem Dobrovským (jednatel a zakladatel společnosti – pozn. red.), tak jsme se na tom shodli. Potkáme se k knihkupcem, popovídáme si a sáhneme na knihu. Někteří naši zákazníci vyloženě čekali na to, až otevřeme. Mají potom stoprocentní jistotu, že kniha není poškozená.

Pandemie určitě něco změní, třeba, že nebudeme mít otevřeno celý rok. Ale to nezmění, že se lidi chtějí potkávat.

Lidovky.cz: Prodávají se v jednotlivých pobočkách zcela jiné žánry?
Ano, je zajímavé, jak se mohou lišit prodejny, které jsou od sebe vzdálené vzdušnou čarou třeba i jen dva kilometry. Do obou chodí jiní zákazníci, kteří mají jiné potřeby. Hodně to ovšem formují i naši knihkupci, kteří přitahují lidi k určitým knihám. Každá prodejna je svůj malý vesmír. Potom z toho tvoříme velký celek, který se jmenuje Knihy Dobrovský.

Za dobu pandemie jsme otevřeli už dvě nová knihkupectví, jedno teď chystáme v Bořislavka Centru. Knížky jsou složitý sortiment v tom, že je velmi široký. Vždy vám může někdo říci, že chybí něco třeba ze sci-fi.

Lidovky.cz: Nakoupí zákazník v kamenné prodejně víc knížek?
V online prodeji máte takové možnosti, že doporučíte každému člověku individuálně to, co by se mu mohlo líbit. Navíc už vím, co si u nás dotyčný koupil dříve. Osobně bych vás musel velmi dobře znát, vědět, co už máte doma, a uzpůsobit vám cestu. To je velmi složité. Knihkupec však umí svojí osobností člověka nasměrovat. E-shop má obrovské možnosti. Obojí má své výhody.

Když jsme se dívali na data, tak máme závisláky, kteří nakoupí i desetkrát měsíčně. Nicméně průměr je tři až čtyři nákupy za měsíc. A co se týče ochoty utrácet, tak to záleží hlavně na novinkách, které vycházejí, či na našich akcích, které připravujeme. Zpravidla to jde do tisíců korun měsíčně.

Lidovky.cz: Na e-shopu máte nejvíc akcí z celého knižního byznysu. Funguje to?
Ano, velmi dobře. Zákazníci si na to zvykli. Jenom slevou ale lidi nezískáte. Každé pondělí startujeme nové akce a snažíme se, aby byly vždy něčím zajímavé, aby tam byl nový sortiment. Vždy tam chceme zacílit na nějakou skupinu. Oni už vědí, že mají přijít v pondělí na e-shop a podívat se, co je nového. My teď musíme provzdušnit sklad, abychom měli volno na Vánoce...

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.