Lidovky.cz

Hutní výrobky zdražují o stovky procent, ohrožuje to české automobilky. Prý za to mohou ochranářská opatření EU

Ekonomika

  15:46
Praha - Tuzemské automobilky se kvůli uvaleným clům potýkají s nedostatkem a výrazným zdražením hutních výrobků až o stovky procent. Cena žárově pozinkované oceli se například od loňského července více než zdvojnásobila a některé další výrobky zdražují o 100 procent za každé čtvrtletí. V některých případech není hutní materiál dostupný a hrozí kvůli tomu zastavení výroby. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

ilustrační snímek foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Za současnou situaci podle automobilek mohou ochranářská opatření EU na dovoz některých výrobků z oceli. Evropská komise navíc podle zástupců sdružení přišla s tím, že navrhne prodloužení opatření o další tři roky. Opatření platí pro dovoz výrobků z oceli ze třetích zemí od roku 2018. V případě vyčerpání příslušné celní kvóty se vybírá dodatečné clo 25 procent.

Škoda kvůli nedostatku čipů ruší další směny. Podle odborů jde o nejtěžší chvíle od spojení s Volkswagenem

„Sdružení automobilového průmyslu společně s dalšími evropskými asociacemi přitom zdůrazňovalo zásadní negativní dopad, které toto prodloužení přinese, a tím i nesouhlas s tímto postupem. Od léta minulého roku, kdy se firmy snaží dohnat propady způsobené pandemií covid-19, se automobilový průmysl potýká s konstantním navyšováním cen hutních výrobků i problémy spojenými s délkou dodacích lhůt,“ uvedl mluvčí sdružení Vojtěch Severýn.

V současné situaci, kdy se automobilový sektor potýká s narušením dodavatelských řetězců, rostoucími cenami komodit a nedostatkem některých komponentů a vstupů, jako jsou vedle plechů i plastový granulát nebo čipy, a rovněž růstem cen mezikontinentální dopravy, vyvolá podle Severýna toto opatření další nejistotu mezi finálními výrobci i dodavateli. Opatření tak může vést i k dalšímu zdražování aut.

Vyřešení globálního nedostatku čipů může trvat i několik let, uvedl šéf Intelu

Například největší tuzemský výrobce Škoda Auto oznámil tento týden kvůli nedostatku dílů, zejména čipů, rušení dalších směn, přesčasové směny rušil již na začátku roku. Ze stejného důvodu zastavila v březnu na 14 dní výrobu i kolínská Toyota.

V Česku se ročně vyrobí více než jeden milion osobních vozů. Loni to bylo 1,15 milionu aut, což znamenalo meziroční pokles o 19,2 procenta. Šlo o dosud nejprudší meziroční pokles, způsobený zejména omezeními kvůli koronaviru. Výroba se tak vrátila na úroveň roku 2014.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.