Za současnou situaci podle automobilek mohou ochranářská opatření EU na dovoz některých výrobků z oceli. Evropská komise navíc podle zástupců sdružení přišla s tím, že navrhne prodloužení opatření o další tři roky. Opatření platí pro dovoz výrobků z oceli ze třetích zemí od roku 2018. V případě vyčerpání příslušné celní kvóty se vybírá dodatečné clo 25 procent.
Škoda kvůli nedostatku čipů ruší další směny. Podle odborů jde o nejtěžší chvíle od spojení s Volkswagenem |
„Sdružení automobilového průmyslu společně s dalšími evropskými asociacemi přitom zdůrazňovalo zásadní negativní dopad, které toto prodloužení přinese, a tím i nesouhlas s tímto postupem. Od léta minulého roku, kdy se firmy snaží dohnat propady způsobené pandemií covid-19, se automobilový průmysl potýká s konstantním navyšováním cen hutních výrobků i problémy spojenými s délkou dodacích lhůt,“ uvedl mluvčí sdružení Vojtěch Severýn.
V současné situaci, kdy se automobilový sektor potýká s narušením dodavatelských řetězců, rostoucími cenami komodit a nedostatkem některých komponentů a vstupů, jako jsou vedle plechů i plastový granulát nebo čipy, a rovněž růstem cen mezikontinentální dopravy, vyvolá podle Severýna toto opatření další nejistotu mezi finálními výrobci i dodavateli. Opatření tak může vést i k dalšímu zdražování aut.
Vyřešení globálního nedostatku čipů může trvat i několik let, uvedl šéf Intelu |
Například největší tuzemský výrobce Škoda Auto oznámil tento týden kvůli nedostatku dílů, zejména čipů, rušení dalších směn, přesčasové směny rušil již na začátku roku. Ze stejného důvodu zastavila v březnu na 14 dní výrobu i kolínská Toyota.
V Česku se ročně vyrobí více než jeden milion osobních vozů. Loni to bylo 1,15 milionu aut, což znamenalo meziroční pokles o 19,2 procenta. Šlo o dosud nejprudší meziroční pokles, způsobený zejména omezeními kvůli koronaviru. Výroba se tak vrátila na úroveň roku 2014.