Lidovky.cz

Ekonomika

Muskův tunel ve Vegas přinesl rozpačité výsledky. Lidi vozí 62 vozů Tesla, ale jen 1,5 kilometru

Pod záštitou Elona Muska byl v Las Vegas oficiálně otevřen nový tunel, který měl ulevit dopravě na povrchu města, zrychlit a zefektivnit pohyb obyvatel i návštěvníků. foto: AP Photo

Las Vegas - Velké plány a hodně rozpačitý výsledek. Pod záštitou Elona Muska byl v Las Vegas oficiálně otevřen nový tunel, který měl ulevit dopravě na povrchu města, zrychlit a zefektivnit pohyb obyvatel i návštěvníků. Náklady na realizaci podzemní stavby se vyšplhaly takřka na 53 milionů dolarů. Praktické využití ale zatím pokulhává.
  20:12

„Elon Musk má tunelovou horečku.“ Tak před několika lety popsal nadšení známého vizionáře a podnikatele nad stavbou tunelů list The Drive. Americký miliardář tehdy založil společnost The Boring Company na výstavbu těchto podzemních staveb, aby pomohl ulevit městské dopravě. A po letech se dočkal.

V nevadském městě hazardu byla na jeho popud během velmi krátké doby vystavěna dvojice tunelů, jež mají sloužit ke kvalitnějšímu způsobu přepravy. Společně totiž vytvářejí systém, který propojuje západní část centra města s jeho centrální a jižní částí. Prozatím se však zdá, že megalomanský projekt neplní svou funkci tak, jak by měl.

Pod záštitou Elona Muska byl v Las Vegas oficiálně otevřen nový tunel, který...
Pod záštitou Elona Muska byl v Las Vegas oficiálně otevřen nový tunel, který...

Původní nápad přitom nebyl vůbec špatný. Počítal s velmi rychlými automobily na speciálních ližinách a různými futuristickými vychytávkami. Výsledek ale očekávání rozhodně nepřekonal. A nejspíš ani nenaplnil. Vznikly pouze dva tunely o celkové délce přibližně 1,5 kilometru, jež byly doplněny třemi zastávkami pro cestující - South Station, Hlavní nádraží a West Station.

K přepravě bylo vybráno dvaašedesát aut Tesla ve dvou modelech, které dosahují rychlosti 35 až 40 km za hodinu. Nechybí ani obsluha v podobě řidičů. Systém byl vypracován tak, aby dokázal přepravit během hodiny více než čtyři tisíce osob. Oproti cestě pěšky měl například přesun z jedné strany kongresového centra na druhou trvat méně než dvě minuty.

Kolik odvádí na daních Bezos, Musk nebo Soros? Podle investigativců se placení úspěšně vyhýbali

„Jsme nadšeni, že jsme uzavřeli partnerství s Elonovou společností, abychom tento způsob dopravy přinesli našim zákazníkům,“ řekl o velké novince Steve Hill, prezident a generální ředitel společnosti Las Vegas Convention and Visitors Authority, která tunel financovala. „Tohle bude gamechangerem a novým lákadlem pro naše návštěvníky,“ dodal pro Hong Kong Tatler

Úterní debut ale mnoho kladných ohlasů nepřinesl. Lidé, kteří tunely testovali už v květnu, prozradili, že systém je neefektivní. Kvůli množství aut a krátké trase se totiž cesta podzemním prostorem hodně zdržovala a neměla patřičný efekt. Proto by se dalo říct, že v Las Vegas vznikla spíš přemrštěně drahá a nudná atrakce. Musk a jeho společnost Boring Company přitom podle NBC News plánovali spoustu dalších projektů – tunely v Miami, Chicagu či Los Angeles. Ty se ale byly ve většině měst buď zamítnuty, nebo odloženy.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.