Lidovky.cz

Pražské granty se znovu opozdí

Kultura

  8:57
PRAHA - Tahanice o rozdělování grantů pražským magistrátem pokračují. Na práci komise si stěžuje producent Oldřich Lichtenberg a magistrát také oznámil, že se udělení grantů zpozdí. Komise stížnost i vinu za zpoždění odmítá a tvrdí, že město má podporovat kulturu, a nikoli podnikání. Situace se odvíjí dle pořekadla „když se dva hádají, třetí se směje“. Třetím je pražský magistrát.

Ilustrační foto. foto: Michal Doležal ČTK

 Grantová komise trvá na svých stanoviscích a protestuje proti tomu, aby její členové byli veřejně označováni za škůdce soukromých divadel a lidové kultury jen proto, že rozdělují granty tak, aby byla v souladu s artikulovanou kulturní politikou podporována nekomerční kultura, a ne podnikání v oblasti kultury. Do práce komise se ale bohužel přenášejí i osobní animozity a komise není ve svém stanovisku jednotná. To vše samozřejmě odvádí pozornost od zásadních problémů.

 Tahanice o pražské granty se vyhrotily už před časem - podnikatel Petr Kratochvíl, majitel divadla Ta Fantastika, jako americký občan hodlal žalovat Česko, že neochránilo jeho investice. Protestoval proti neudělení grantu jeho divadlu v loňském roce s tím, že v tomto směru neexistuje rovnoprávnost, neboť jiné soukromé scény z grantového systému čerpaly. V tomto bodě měl sice pravdu, ale to, jak magistrát situaci řeší, vede k ještě vážnějším problémům.

Muzikály - McDonaldy v kultuře?
Magistrát především udělování grantů zablokoval a pak přišel s nesmyslným nápadem udělování grantů na prodanou vstupenku a vyhlásil dotační kategorie bez navýšení rozpočtu. Kratochvíl před několika dny po dohodě s ministrem financí Kalouskem od žaloby ustoupil, ale situace zůstává napjatá. Nová grantová komise, do které magistrát svévolně kooptoval proti vůli profesních uskupení (například Iniciativy pro kulturu) dva členy, Milana Knížáka a Antonína Schneidera, tak začala pracovat se zpožděním. Mnoha nekomerčním scénám, jež se transformovaly z příspěvkových organizací, například Divadlu Archa, to působí značné finanční problémy, které musí řešit i půjčkami. Podle členky komise Marty Smolíkové komise respektuje pravidla, rozpočet i harmonogram. V žádném případě nezpůsobila zpoždění projednání žádostí.

 Producent Oldřich Lichtenberg z Divadla Broadway soudí, že by grantová komise měla odstoupit, jelikož byla pozastavena žádost Divadla Broadway o dotace na prodanou vstupenku. Lichtenberg nesouhlasí s tím, že o tom, kdo dotaci na prodanou vstupenku získá, rozhoduje komise. Podle něj panují rozpory o výklad podmínek pro udělení. „Trápí nás to a už toho máme opravdu dost,“ uvedl. Grantovou komisi nařkl z toho, že plné divadlo je pro její členy znakem úpadkové kultury a že muzikálové scény pokládá za „McDonaldy v kultuře“.

 Divadlo Broadway si nechalo u Střediska empirických výzkumů zpracovat průzkum, podle nějž tento názor nezastává 63 % lidí a 70 % obyvatel si myslí, že muzikálová divadla si zaslouží stejnou podporu jako ostatní scény. Divadla, jež granty nedostanou, je musejí nahrazovat sponzory a investory. „Myslím, že to není spravedlivé,“ podotkl Lichtenberg. Soudí, že město by mělo s příspěvky na dobu třeba 10 let skončit a pak je udělovat jen subjektům, jež přežijí. Ovšem Divadlo Broadway vykázalo loni hrubý zisk 2,7 milionu korun; přesto je nízká umělecká kvalita jeho produkcí neoddiskutovatelná. To však není v rozporu s vysokou návštěvností, všude ve světě platí, že komerční projekty tohoto typu jsou imunní vůči kritice. To, že by takový podnik měl získat dotaci z veřejných prostředků, je směšné.

 Členové komise se pochopitelně ohrazují proti tomu, že ředitelé soukromých divadel vystupují v médiích, kde zpochybňují jejich odbornost, zatímco oni sami jsou vázáni mlčením. Podle Marty Smolíkové dala komise doporučení, jak peníze rozdělit poté, co byly vytvořeny nové kategorie pro granty. Kulturní výbor zastupitelstva ale měl výhrady a podle pravidel všechny granty vrátil k novému projednání. Mezi komisí a výborem údajně není o přidělení peněz shoda. „Je to patová situace,“ řekla.

 Další členka komise Yvonna Kreuzmannová považuje za neuvěřitelné, že město vypíše skupinu víceletých grantů, a nevyčlení na ni žádné prostředky, což je i vůči žadatelům nekorektní. „Kromě toho byly zavedeny dvě nové skupiny -dotace na vstupenky a podporu studentů uměleckých škol a začínajících umělců - aniž by město rozpočet navýšilo. V podstatě se po nás chce, abychom jednotlivé dotační kategorie krátili a přehodnocovali a přesouvali peníze do kategorií, o jejichž smyslu jako odborníci nejsme přesvědčeni. Chce se po nás, abychom se chovali jako amatéři a rozhodovali bez analýzy, a to musíme zásadně odmítnout,“ tvrdí.

Podpora nekomerční sféře
Kreuzmannová je přesvědčena, že zavedení dotace na vstupenku je nesmyslné a porušuje kulturní politiku města. „Je jasně stanoveno, že město nedotuje ziskovou sféru a jeho podpora má směřovat k nekomerční kultuře, tímto se stanovená pravidla jasně porušují,“ uzavírá.

 Politika magistrátu je skutečně prapodivná a zdá se, že jí velmi vyhovuje systematické znejisťování zúčastněných subjektů. Proslýchá se, že představitele soukromých divadel ke stížnostem podnítili sami představitelé města. V každém případě v rozhádaném prostředí může magistrát nakonec neomezeně rozhodovat. Stačí se jenom podívat na tolikrát kritizovanou instituci spolupořadatelství, kde město stále zcela netransparentně a různými manévry uděluje prostředky.

 Sem spadají i jiné „fígle“, jako když město zakoupí představení toho či onoho divadla. Naposled tuto šarádu předvedlo s Hudebním divadlem Karlín, jehož ředitel Egon Kulhánek má s pražskými radními evidentně nadstandardní vztahy (a to i takové, že mu pro výkon jeho vedoucí funkce prominuli absolutorium vysoké školy). Radnice schválila zakoupení šesti představení karlínského divadla za 3,1 milionu korun, jež budou nabídnuta zdarma více než 5500 osobám -seniorům, policistům a lidem pracujícím ve veřejném sektoru.

Otevírá se otázka, zda tuto jistě příjemnou dotaci a doplnění rozpočtu poskytne radnice i ostatním scénám, jejichž finance byly sníženy o pět procent. Tyto praktiky magistrátu nejsou nepodstatné už proto, že hlavní město v tomto směru ovlivňuje celou republiku.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.