Lidovky.cz

Není to žádný holčičí film

Kultura

  10:52
KARLOVY VARY - Ve světové premiéře se v pondělí představil na festivalu v Karlových Varech první ze dvou českých zástupců v hlavní soutěži - Děti noci. Snímek režisérky Michaely Pavlátové v hlavních rolích s Martou Issovou a Jiřím Mádlem se uchází o Křišťálový glóbus v konkurenci dalších třinácti filmů. Karamazovi Petra Zelenky se předvedou publiku i porotě zítra.

Herci Martha Issová a Jiří Mádl před projekcí českého soutěžního snímku Děti noci foto: ČTK

Děti noci jsou druhým hraným celovečerním filmem Michaely Pavlátové, jejíž doménou je animovaná tvorba, za niž si vysloužila nominaci na Oscara (za snímek Řeči, řeči, řeči). Na české poměry velmi autentický film, odehrávající se v současném Karlíně a sledující osud dívky Ofky (Issová), jež neví, co se svým životem, vznikal podle scénáře Ireny Hejdové oceněného Cenou Sazky, v produkci společnosti Negativ. Dětmi noci Hejdová absolvovala na pražské FAMU.
Matka a dcera v životě i na plátně
Scénář prošel několika úpravami a ten, podle kterého film nakonec vznikal, měl číslo dvanáct. „Původní scénář měl silnou atmosféru, ale méně děje. Měla jsem pocit, že bylo třeba, aby byl právě o děj doplněn,“ vysvětlila Pavlátová, jakým způsobem se scénář změnil. Snímek, v němž zazní mimo jiné i hudba Ohm Square a Jana Čechtického, vznikal od konce října do prosince 2007 převážně v pražském Karlíně. Hudbu Ohm Square si Pavlátová vybrala prý i proto, že si kdysi s Janem Čechtickým zahrála v Knoflíkářích ve scéně v taxíku a „že by bylo hezké na tu spolupráci navázat“. Pavlátová odmítla nálepku „dívčí film“, k níž by mohl svádět fakt, že se na něm podílelo velké množství žen.

Společnost Negativ, jež film produkovala, uspořádala pět testovacích projekcí pro rozdílná publika s cílem zjistit, jestli budou na film pozitivně reagovat mladší diváci. Potvrdilo se, že nejpozitivněji reagují vysokoškoláci kolem dvacítky. Intimní příběh dívky uvízlé mezi dětstvím a dospělostí režisérka Michaela Pavlátová vsadila do autentického prostředí pražského Karlína. Druhou hlavní roli v něm vytvořil Jiří Mádl, jenž se díky tomu mohl vymanit z dosavadních teenagerských úkolů. Tvrdí, že někoho podobného postavě podivínského Ubra, pátrajícího v popelnicích po odložených věcech, zná. „Při natáčení bylo hodně prostoru, který jsem mohl využít,“ ocenil nakonec spolupráci s režisérkou. Ve filmu dále hrají Kristýna Nováková, Lenka Termerová, Václav Helšus, Igor Chmela a Simona Babčáková.
Zajímavou filmovou dvojicí je Ofka (Martha Issová) a její filmová a současně i reálná matka Lenka Termerová. Jejich skutečný vztah prý nemá s tím filmovým mnoho společného. „Scénáři určitě příliš neodpovídá, takže jsme ani neimprovizovaly a držely se toho, co bylo napsáno. A když jsme se chtěly odchýlit, tak nás usměrnili. Ale určitě jsme do děje něco z našeho skutečného vztahu, aniž bychom si to vůbec uvědomily, nakonec přenesly,“ uvedla Issová. Film, který se v letošní soutěži rozhodně neztratí, bude mít v českých kinech premiéru v září 2008.

Půl milionu na scénáře a náměty
Děti noci nejsou jediným filmem, jenž vzniká podle scénáře Ireny Hejdové. Barrandov Studio má eminentní zájem zfilmovat její další látku Nohama nahoru. Scénář získal loni ocenění Filmové nadace RWE a Barrandov Studia. Režírovat by ho měl Martin Dolenský, točit by se mělo začít příští rok. Zástupci nadace to oznámili při vyhlášení vítězů prvního kola soutěže o scénáře a filmové náměty.

Nadace vybrala ze 104 přihlášených projektů tři scénáře a stejný počet námětů a rozdělila mezi autory půl milionu korun. Podpořila scénáře Poupata Zdeňka Jiráského, Tichý společník Pavla Göbla a Tak Ted(d)y co? Miloše Cajthamla. Kdy a zda se scénáře dočkají realizace, se ještě uvidí. Nadace má na projekty tři měsíce opční právo, během nichž se Barrandov Studio musí rozhodnout, zda do projektu chce jít, nebo zda ho nabídne jinému producentovi. Uzávěrka druhého letošního kola soutěže je v září.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.