Lidovky.cz

Na plátně ožije bouřlivák Bondy

Kultura

  10:15
PRAHA - V Praze a dalších lokacích probíhá natáčení filmu 3 sezony v pekle, který se inspiruje dospíváním spisovatele Egona Bondyho v prostředí začínající komunistické totality.

Ivan a Jana. Na 50. léta sexuálně velmi otevřený pár foto: Dawson production

Masturbovat!“ – zahuláká na téměř prázdnou kavárnu pražského Obecního domu mladík v zeleném svetru. Dámy u stolku opodál se pohoršeně otočí. Mladík přejde k muži a ženě sedícím u jiného stolu, serve ze sebe před nimi svetr, hodí ho na zem a zasype dvojici dalšími vulgaritami. Zvenčí okny prostupuje světlo ospalého letního odpoledne. Je však podzim a v Obecním domě se pracuje na záběru z chystaného filmu Tomáše Mašína 3 sezony v pekle.

Scéna, na jejíž natáčení byli pozváni novináři, rozhodně nebyla vybrána náhodně. Exkluzivní kulisy dávají poznat, že nejde o žádnou nízkorozpočtovou produkci dělanou na koleně. Obsah snímku je pak výstižně zastoupen dějem před kamerou. Postava mladíka Ivana byla inspirována bouřlivákem české poválečné literární scény Egonem Bondym a jeho zápasem s totalitní mocí na konci 40. let.

„Příběh je velmi volně inspirován Bondyho zápisky z mládí,“ říká Mašín, který patří mezi nejuznávanější české režiséry reklam. „Nechce být dokumentem o něm a v mnoha bodech je čistou fabulací. Nicméně vzdor, rebelství a energie reflektuje energii a náladu komunity mladých nonkonformních umělců v poválečné republice. Postava hlavního hrdiny se protíná s filozofickým a životním postojem Bondyho, linie příběhu je však nová a jedinečná.“

Hlavní osou snímku se stane Ivanův bouřlivý milostný vztah se životem protřelou Janou, vystavěnou podle Bondyho lásky Jany Krejcarové. „Příběh je o nezávislosti, o neochotě přijmout úděl tak, jak se nabízí a jak ho determinuje doba,“ popisuje svůj film z období okolo komunistického puče režisér.

Snílek Ivan z dobré rodiny
3 sezony v pekle jsou zahraniční koprodukcí se zahraničními ambicemi. Na place se mluví česky a anglicky, zaznívá i polština. Janu totiž hraje varšavská rodačka Karolina Gruszka, která se objevila například ve filmu Davida Lynche Inland Empire. Během natáčení musí kmitat mezi Prahou, Polskem a Ruskem, kde připravuje divadelní show. Role Jany ji zmáhá: „Večer bývám pěkně unavená,“ říká. „Moje postava žije v jiném energetickém levelu než já. Je extrovert, já introvert. Má ráda dobrodružství a adrenalin, já si spíš užiju ticho.“

Představitelem Ivana se stal Kryštof Hádek, známý hlavně díky své roli v Tmavomodrém světě. Se svou hereckou partnerkou komunikuje anglicky, před kamerou mluví každý v rodném jazyce. Není to prý problém: „Já si vždycky přečtu dopředu i její repliky, takže vím, co říká,“ vysvětluje Hádek. Ani pro něj není role Ivana nejjednodušší: „Včera jsem běhal před Obecňákem do půl těla nahý a řval ,mrdanice‘. Fotilo si mě při tom tři sta italských turistů.“

Jana bude později předabovaná, ale ještě se neví, kým. Mašín se pro polskou herečku nakonec rozhodl proto, že české tváře jsou pro něj příliš okoukané a ztrácejí tak autenticitu. Z podobného důvodu si vybral i islandského kameramana Karla Oskarssona, se kterým měl dobré zkušenosti při natáčení reklam. „Nechtěl jsem, aby šlo o rutinéra, takže jsem od začátku přemýšlel, že by neměl být z Čech,“ říká. „To, že se na české lokace dívá jinýma očima, je vítané a přináší to výborný výsledek.“

„Jana je bytostná individualistka, silná osobnost, která se nenechá svázat, nebojí se ničeho a nikoho. Je otevřená i sexuálně, což v té době nebylo tak obvyklé. Přijímá život takový, jaký je,“ popisuje hlavní hrdinku režisér. „Prošla si složitými peripetiemi, proplouvá životem s odřeninami. Ivan je zatím neodřený, čistý, v něčem rozmazlený syn z dobré rodiny. Postupně se začíná odírat a prochází dramatickým obloukem. Hybatelem děje je ona, ne on.“

Básníka a snílka Ivana dále charakterizuje i zásadní rozpor: „Je přesvědčený marxista, který věří v sociální spravedlnost, ale zároveň elitář, umělec, osobnost, rebel,“ říká Mašín. „Na jednu stranu věří, že lidé by si měli být rovni, ale zároveň se nad nimi snaží vynikat, být vidět.“

Exkluzivní lokace
3 sezony v pekle mají rozpočet osmdesát milionů korun. Vytvořit iluzi Prahy šedesát let staré je totiž nákladná záležitost. „S financemi nebojujeme, ale máme k těm penězům respekt. Snažíme se, aby byly před kamerou vidět a abychom byli maximálně připravení,“ vysvětluje režisér. Kromě Obecního domu si mohl dovolit natáčet i v dalších exkluzivních prostorách:

„Točili jsme na hlavním náměstí v Liberci, v Jindřišské, což je snad nejfrekventovanější ulice v Praze, a samotný zábor a výluka a předekorování bylo poměrně nákladné, měli jsme krásný byt na bývalé cukrové burze.“ Premiéra opulentní podívané je stanovena na listopad 2009.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.