Lidovky.cz

Návrat do totality

Kultura

  8:45
ČESKÝ KRUMLOV - Na jedné straně rozměrná barevná plátna s tématy jako Komsomolská svatba nebo Lenin beseduje s dětmi, na druhé straně šedočerné, ponuré obrazy, plné vrtulníků, tanků a bojových lodí. Tak vypadá konfrontace sovětského socialistického realismu a moderního umění v Rusku, kterou si jako hlavní téma pro nadcházející výstavní sezonu zvolila krumlovská galerie Egona Schieleho.

Návrat do totality. Plakát z výstavy v Českém Krumlově s nápisem "Morální kodex budovatele komunismu: bratrská solidarita s pracujícími všech zemí a národů" foto: Reprofoto

Na výstavě, zahájené 4. dubna, mohou Češi po dlouhé době vidět díla, která v podobné, české formě, ještě před dvaceti lety zdobila chodby úřadů nebo školní třídy. Podle ředitelky Egon Schiele Art Centra Hany Jirmusové může ale sovětský socialistický realismus z dnešního pohledu vyvolávat v návštěvnících trochu jiné pocity, než jaké zažívali v časech socialismu.

Komunistické Desatero
„Některé věci mají, viděno dnešníma očima, charakter dobrého komiksu,“ říká Jirmusová. Díla původně sloužící k politické propagandě totalitního režimu, až na výjimky vynikají dokonalým řemeslným zpracováním. Vedle rozměrných pláten, na nichž káže davu Stalin či Lenin, vystavuje galerie i politické plakáty plné usmívajících se pionýrů a budovatelských hesel. Včetně morálního kodexu budovatelů komunismu.
Rusko v Krumlově
Egon Schiele Art Centrum
Politický plakát SSSR, Socialistický realismus, Současné ruské umění, Ruské video-umění
4. 4.-31. 10. 2009
Široká 71, Český Krumlov www.schieleartcentrum.cz

 
Zatímco ještě střední generace Čechů si podobné plakátky dobře pamatuje a ví, k čemu sloužily, pro cizince jsou texty překvapivé. „Měla jsem tady návštěvu z Německa a ti lidé se velmi divili tomu, že komunisté používali hesla údajně velmi podobná Desateru,“ říká Jirmusová. Na jednom z plakátků vytvořených režimem, který má na svědomí miliony obětí, se ideální vlastnosti budovatele komunismu popisují slovy: čestnost a pravdivost, morální čistota a skromnost.

Ponuré Rusko
Moderní ruské umění, které galerie vystavuje vedle socialistického realismu, působí v porovnání s politickými plakáty a plátny z komunistické éry paradoxně šedivě a ponuře.
 
Například v dílech Konstantina Batynkova, který patří k nejvěhlasnějším ruským malířům současnosti, se na bílé planině pohybují drobné lidské postavičky, vedle nichž stojí tank, bojová loď nebo nad jejich hlavami letí vrtulník. „Batynkov je zcela apolitický, vůbec se o politiku nezajímá. Ani o peníze. On jen sedí a maluje, co vidí kolem sebe,“ tvrdí moskevská galeristka Elena Egarminová, která se na přípravě krumlovské výstavy podílela. Jako odlehčení ponuré atmosféry čišící z Batynkových pláten pak ale působí ukázky moderního ruského videoumění, v němž si mladí Rusové s ironickým a humorným nadhledem dělají legraci z politiky.
 
Vedle socialistického realismu a moderny vystavuje galerie obrazy, kresby a sochy Františka Mertla, uznávaného českého malíře, který už padesát let žije ve Francii a jehož díla zdobí přední světové galerie.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.