Lidovky.cz

Pozastavení v toku mainstreamu

Kultura

  3:11
PRAHA - Norští Röyksopp byli nejprve opěvováni za výrazný debut Melody A.M. (Wall of Sound, 2001), posléze zatracováni za to, že se nechali strhnout hlavním proudem a natočili popově úlisné album The Understanding (Astralwerks, 2005). Letošní novinka Junior je o něco ambicióznějším počinem; Röyksopp se uprostřed mainstreamu zachytili větve.

Röyksopp foto: Stian Andersen

Dvojice Torbjørn Brundtland a Svein Berge dávkuje svou hudbu posluchačům rozvážně. Junior je vlastně pouhou polovinou dvojalba, jehož druhá půle nazvaná Senior by měla vyjít ještě do konce roku 2009. Po zkompletování této skládačky o dvou dílech lze předpokládat, že se vyjeví nějaký přesah konceptu. Do té doby se však nelze o ničem dohadovat a Junior se musí brát jako samostatná deska.

Víme, co jsme dělali na minulých deskách
Album začíná pilotním singlem „Happy Up Here“, který jako by byl trademarkovým razítkem Röyksopp. Esenciální výtažek dříve používaných postupů naštěstí končí ještě před hranicí tří minut, po jejímž překročení by se z něj stal únavný kolovrátek. Funkce této skladby je čistě marketingová, zbytek nahrávky je naštěstí originálnější. Tedy pokud někomu nevadí dost patrné inspirace tvorbou starších kolegů z electro-popové branže; především pak hodně doslovná citace britských New Order v písni „The Girl and the Robot“ či provzdušnění instrumentálky „Röyksopp Forever“ archaickými zvuky ala Oxygene Jeana Michela Jarreho.
Je zajímavé, jak se vyvíjí vztah Röyksopp k populární kultuře. Na Melody A.M. přišli odnikud a jejich neotřelé nápady spíš jen tak mimochodem zaujaly širší publikum. Album The Understanding šlo na ruku trendům, čímž se toto obecenstvo rozštěpilo. Novinka je oběma předchozími polohami poučená, a tak i když možná kalkuluje více než předchůdce, výsledek je nakonec mnohem uspokojivější.

Royksopp - What Else Is There (Trentemoller Remix)


Jaro bez sluníčka
Novinka působí ze všech tří dosavadních studiových alb nejvíc jako kolekce písniček, na druhou stranu člověku při poslechu uniká představa nějaké popové kapely, a to především proto, že nemají žádného frontmana. Röyksopp totiž coby producentskému tandemu chybí nějaká ucelená tvář, ta je rozdrobena mezi čtyři hostující zpěvačky. Většina z těchto hlasů zní dost vyretušovaně, až zaměnitelně. O to hlubší zářezy pak zanechají dva tracky, na nichž se podílela Švédka Karin Dreijer Andersson, jindy členka pozoruhodného sourozeneckého dua The Knife. Banální popový popěvek dokáže obohatit nejen dynamicky tvárným a uhrančivým hlasem, ale rovněž je schopná jej posunout o několik úrovní výše i výbornými texty. „Zde přichází temnota hned po poledni; čekám na znamení. Jestli přežiji, budu uctívat měsíc, nebo aspoň něco, cokoliv…,“ přináší Karin na diskotéku nebývalá témata v písni „This Must Be It“. A ještě o něco více bičuje fantazii v ka(ni)balistické hříčce „Tricky Tricky“: „Šestka se bojí sedmičky, protože sedmička snědla devítku“.

Junior je hodně hravý a rozverný, avšak k předem inzerované „jarní náladě“ má asi tak daleko jako realita letošního rozespalého probouzení k novému cyklu života. I přes titěrnou a pečlivou práci s aranžmá a zvukem se jim z elektroniky pořádnou prosluněnou atmosféru vykřesat nepodařilo. Doufejme, že s „podzimem“ na Senioru budou Röyksopp úspěšnější a přesvědčivější.

3 z 5

Röyksopp: Junior
Wall of Sound 2009

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.