Lidovky.cz

Upíři a milenci čelí krizi

Kultura

  2:31
CANNES - Letošní festival v Cannes se potýká s hospodářským propadem a nabízí žánrové filmy. První den se diváci dočkali staromilsky komorního snímku Tetro, katolicko-upířího filmu Žízeň i milostného příběhu anglického básníka Johna Keatse Zářivá hvězda.
Cannes (ilustrační foto)

Cannes (ilustrační foto) foto: Reprofoto

Letos je na filmovém festivalu v Cannes něco jinak. Poprvé po mnoha ročnících nejsou hotely na Croisette plné k prasknutí, na filmový trh se zaregistrovalo o třicet procent méně účastníků než loni a prodejci snímků do světových teritorií se o poznání víc snaží. Prodejci se zároveň daleko méně zajímají o zaoceánský trh, jenž pro ně přitom vždy znamenal nejvyšší metu.

Analýzy konstatují, že tvůrci mnoha filmů uváděných na letošním ročníku přehlídky, která se pyšní důrazem na autorskou tvorbu, vzali zavděk žánrovou tvorbou, jež bývá považována za „nižší“. A jestli nějaký žánr dominuje všudypřítomným reklamám na tituly hotové i připravované, pak to je horor – dnes ekonomicky nejúspornější druh filmu. Takové jsou dopady ekonomické krize na letošní Cannes.

Dva bratři a tyranský otec
Ta jako by se netýkala dvojnásobného držitele Zlaté palmy Francise Forda Coppoly, který se spíše než vlastní tvorbě v poslední dekádě věnoval pěstování vína a produkci filmů svých potomků. Letos v Cannes uvádí novinku Tetro. Podle svých slov může konečně točit tak, jak vždy chtěl: vlastní, osobně laděné scénáře a bez tlaku producentů.

Tetro je příběhem dvou bratrů a jejich tyranského otce, zasazeným do Buenos Aires. Coppola, který jej přirovnává ke hrám Tennesseeho Williamse a Eugena O’Neilla, jej natočil velmi klasicky: většinou černobíle a s divadelně statickou kamerou. A právě i kvůli komornímu ladění filmu odmítl uvést Tetro při galapředstavení mimo festivalovou soutěž a přijal radši nabídku, aby Tetro zahajovalo nezávislou sekci Quinzaine des Réalisateurs.

Komorní je i není jeden z prvních uvedených filmů v hlavní soutěži – Bakjwi (Žízeň). Natočil jej Korejec Park Chan-wook, známý i u nás novátorskými (a násilnými) filmy OldBoy a Nebohá paní pomsta. Komorní je Žízeň coby kronika vztahu dvou lidí, ale po formální strance působí barokně bombasticky a na hranici manýry. Jeví se jako sedm filmů v jednom – a „chlístá“ v ní krve, že by to na sedm filmů vydalo.

Hlavním hrdinou je katolický kněz Sang-hyun, kterého oddanost službě druhým dovede do Afriky, kde jako dobrovolník pomáhá při vývoji vakcíny na smrtící virus. Poté, co se jím kněz nakazí, jako zázrakem přežije – za cenu toho, že se z něj stane upír. Po návratu si navíc začne románek s manželkou retardovaného kamaráda. Nutno dodat, že film vzbuzoval reakce od kolapsu ke spokojenému chrápáni na celý sál.

Park Chan-wook na tiskové konferenci uvedl, že si křesťanské souvislosti upírského tématu uvědomuje, ale že chtěl svůj film postavit na obecnějších, humanistických základech. Jeho jádrem je podle něj příběh o člověku, který se obětoval za druhé, a teď přežívá jen díky tomu, že je doslova vysává. Zájmem Vatikánu by však režisér byl nadšený. Jeho ambicí bylo pojmout tradiční téma jinak a ukázat upíry jako „lidi odvedle“. Režisér nepopřel ani inspiraci surrealismem a absurditou. Ta se ve snímku projevuje zejména scénami z dysfunkční domácnosti, plnými černého humoru.

„Mohlo by nás tu být víc“
Včera byl uveden další soutěžní titul – Bright Star (Zářivá hvězda) novozélandské režisérky Jane Campionové. Filmařka zaměřená na ženská témata si za látku tentokrát vybrala vztah mezi anglickým romantickým básníkem Johnem Keatsem a jeho mladou sousedkou Fanny Browneovou, jejímž pohledem je film vyprávěn.

„Bylo by příjemné vidět nás tu víc, když už zastupujeme polovinu populace a narodili se z nás úplně všichni,“ pousmála se Campionová na tiskovce nad poukazem na to, že režisérky jsou v hlavní soutěži opět v menšině a že Isabelle Huppertová je teprve čtvrtou předsedkyní poroty v historii. „Pro mě byla základem intimní story dvou lidí,“ řekla pak o své novince. „Nechtěla jsem to komplikovat, nestarala jsem se o to, že jde o dobový snímek, o dekorace nebo o kostýmy.“

Z úsilí po jednoduchosti se v Cannes vyznali i představitelé hlavních rolí Ben Whishaw a Abbie Cornishová, stejně jako kameraman či autoři hudby a kostýmů. „Není to historický životopis, nýbrž milostný příběh vyprávěný na základě dopisů,“ zdůraznila Campionová. V pátek se v Cannes dále představil nový film režiséra Zkrocené hory Anga Lee Taking Woodstock. Dnešní velká očekávání vzbuzuje zejména uvedení snímku Ne te retourne pas, v němž hlavní role ztvárnily krásky Monica Bellucciová a Sophie Marceauová.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.