Lidovky.cz

Jste svobodní, flexibilní, soběstační... a nezadaní?

Kultura

  11:32
PRAHA - Hledají se postavy pro natáčení celovečerního snímku Generace Singles. Je vám od 26 do 37 let, jste svobodní, nezadaní a zajímá vás toto téma? Máte co sdělit?

Fenomén 'singles' zpracovával i snímek Camerona Crowea z roku 1992. foto: Warner Bros. Pictures Reprofoto

V případě zájmu pište na e-mailovou adresu: info@mimoid.cz

Jsou svobodní, flexibilní, ekonomicky nezávislí... a nezadaní. Čeština pro ně nemá přiléhavý výraz, a tak se jim říká Singles – v angličtině svobodní, nezadaní, ale také jednotliví, sami. Tito singl jedinci obvykle bydlí ve velkých městech a kariéra je pro ně důležitější, než zakládání rodiny, než pevný vztah, jsou nový fenomén vylučující se s jakýmikoliv evolučními, genetickými, populačními, kulturními a sociologickými teoriemi.

Kam zmizel strach ze samoty...?
Lidé v současnosti touží stále více po svobodě, odmítají být uzavřeni do jasně definovaných rolí, sociálních pozic a očekávání. Svoboda je dnes vnímána jako vyšší hodnota než stabilita. Nemají takovou potřebu realizovat se životem v páru. Co všechno způsobuje, že se takto mladí lidé podivně rozhodnou? Kromě nároků na partnera jejich šance na vztah snižuje i postupný úbytek vlastností, které navázání vztahu usnadňují. Nemusejí se ohlížet na partnery nebo děti, mohou se soustředit na kariéru a koníčky. Je tomu opravdu tak... ? Jsou dnes dlouhodobé vztahy přežitek, nebo těžce dosažitelný ideál? Jak současný svět modeluje, ohrožuje, či naopak příznivě ovlivňuje naše vztahy? Kam zmizel strach ze samoty...?

Lidé jsou dnes nejen svobodní, ale navíc jim systém odmala vtlouká do hlavy, že se musí chovat tržně a zodpovědně. A tak se chovají tržně - rodit děti je pro ně nevýhodné. Neboť jen bezprizorní člověk je dnes tak mobilní, jak si to pracovní trh žádá! Tématem mého filmu by tedy měl být nejenom singles jako takoví, ale i co je k tomu žene. A hlavně jakým způsobem na nich trh vydělává… Osobní život se stává byznysem! Singles jsou totiž ekonomicky produktivní a většinou také hodně utrácejí.

Na míru
Mají více času na své zájmy - sport, cestování, zábavu, vzdělávání, kulturu... a všechny tyto „koníčky“ něco stojí, že? Existuje řada služeb určených jen pro ně: nabízejí je cestovní kanceláře, kosmetické salony či kluby volného času. Balení potravin pro jednu osobu a spotřebiče malých rozměrů jsou již běžnou záležitostí. Roste počet blogů / chatů / serverů pro osamělce. Mívají dost peněz a chtějí užívat života. Ve světě na ně obchodníci pamatují produkty z nejrůznějších oblastí spotřeby - šitými na míru. Nerodinné balení pracího prášku, instantní jídlo v porci pro jednoho, malý sporák, multifunkční mikrovlnná trouba, pračka navržená pro osamělé muže, minivysavač atd... spotřebiče...

Dá se tedy říct, že tržní společnost, de facto, díky výrobě všech těchto výrobků a produktů, zcela vědomě podporuje tento fenomén? Úkolem pro ně není zjednodušit život... mají za úkol prodat v konzumní společnosti jakýkoliv výrobek. Ráda bych se v dokumentu zaměřila právě na tento fakt! Takže heslem filmu se stává: „Můj život, vaše peníze“!

Autoři:
Témata: vztah, angličtina, film, Film
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.