Lidovky.cz

Kde skončí Slovanská epopej? Uvažuje se i o Veletržním paláci

Kultura

  8:24
PRAHA - Léta se vlekoucí seriál debat o přesunu Slovanské epopeje, rozsáhlého cyklu pláten Alfonse Muchy, z Moravského Krumlova do Prahy a naplnění přání autora o jeho umístění dostal včera další kapitolu.

Dějiny Slovanstva. Práce na Slovanské epopeji zabrala Alfonsi Muchovi osmnáct let. foto: ČTK

Původně se mělo rozsáhlé dílo Alfonse Muchy konečně stěhovat do Prahy již před prázdninami. Protože se ale ani po několika letech Praha stále nedohodla s prezidentem Nadace Alfonse Muchy a správcem Muchova odkazu Johnem Muchou na konkrétním místě expozice, byla zápůjční doba prodloužena až do konce září. Jak se včera ukázalo z reportáže Českého rozhlasu, ač se další termín blíží, varianty jsou stále otevřené, k dohodě nedošlo, a vše je stále v bodu nula.

Dar s podmínkou
Slovanskou epopej, dvacet obřích pláten symbolizujících dějiny slovanských národů (největší mají rozměr 6x8 metrů), začal Alfons Mucha malovat po návratu z Paříže v roce 1910. Pracoval na ní za podpory amerického průmyslníka Charlese R. Cranea plných 18 let a v roce 1928 byl celý cyklus vystaven ve Veletržním paláci.

Následně ji oba společně věnovali Praze a veškerému československému obyvatelstvu. Jedinou podmínkou daru bylo přání, aby obrazy byly zveřejněny a důstojně umístěny v budově postavené k tomu účelu. Tato podmínka dosud nebyla splněna. Za války byly obrazy ukryty a v roce 1950 převezeny na Moravu. Azyl nalezly v zámku v Moravském Krumlově, kde proběhlo jejich zrestaurování a kde jsou od roku 1963 i vystaveny. Spory o umístění série pláten se vlečou už léta.

Nehledě na autorovo přání z doby před sedmdesáti lety, už v roce 2005 se vážně hovořilo o výstavbě nové budovy na pražském Výstavišti. Už tehdy ale došlo k výhradám ze strany dědiců, že pražský magistrát naprosto nerespektuje přání autora. Radní však splnění podmínky považují za věc morální, nikoliv právně závaznou.

Kam s ní?
O tom, že smlouva o zapůjčení díla do Moravského Krumlova bude ukončena a obrazy budou přesunuty do Prahy, rozhodli definitivně pražští radní už 13. května loňského roku. I v té době se ale spekulovalo o tom, kam se vlastně bude stěhovat. Jako nejpravděpodobnější se jevily prostory Křižíkova pavilonu, kam by expozice byla dočasně umístěna - a následně pak přestěhována do nově postavených prostor.

Další jednání s Nadací Alfonse Muchy měla proběhnout letos v červnu. John Mucha ale bohužel onemocněl, a do Prahy tak nedorazil. Jako třetí varianta se mezitím objevila možnost umístit dílo do místa požárem poničeného křídla Průmyslového paláce. Všechny varianty s sebou pochopitelně nesou finanční náklady - Křižíkův pavilon například stále není vybaven klimatizací. Jednání tak budou pokračovat.

"Čas, který má pan Mucha a nadace vymezený, jsem určil do konce srpna, abychom morální závazek splnili. Pokud se do konce srpna nikdo neozve, tak variantu budeme muset zvolit sami. Budeme postupovat tak, aby byla epopej umístěna co nejdřív v Praze," nastínil vývoj Milan Richter.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.