Převody, pásy, pohyblivá ramena i ozubená kola dostávají zcela jinou dimenzi než u těžkých továrních strojů z oceli. Od tohoto týdne je po sedmidenní přípravě až do 26. září předvádí v brněnské Vaňkovce. Dojemně je nazývá Pohyblivými světy.
"Nikdy bych netušila, že z papíru jde udělat něco takového," svěřila se jedna z návštěvnic Dana Hegerová. S tichým zaujetím hledí na to, jak se téměř jedna a půl tuny papíru dává do pohybu. Jak díla Lagneaua, profesí grafika, připomínají bájné tvory či mohutné roboty.
Místo, kde Francouz své stroje vystavuje, má symbolický význam. Dnes je sice největším nákupním centrem ve středu Brna, ale kdysi bývalo slavnou továrnou, proslulou po celé monarchii. A stroje se tak do ní na chvíli vrátily.
Lagneau se v České republice představuje poprvé. Instalaci jeho soukolí a mechanismů zajišťovala desítka lidí. Musela je uzpůsobit na míru Vaňkovky, podle toho nastavit řemenice i provázky, které soukolí spojují. Páky, ramena a jiné výtvory zabraly celé přízemí nákupního centra a zastínily dokonce i vodotrysk s bronzovým krokodýlem v jeho středu.
Výtvarník podobná díla (poháněná "nepapírovými" elektromotory) vytváří od roku 1970. S papírovými stroji tedy začal ve svých 33 letech. Už tvořil ve společenských centrech, ale i na nádražích a pod širým nebem - jeho dílo stálo i na největší evropské duně, 114 metrů vysoké pískové vrstvě u francouzského města Arcachon. A každá z bezmála stovky instalací je originál. Tvůrce totiž svá díla rozmontuje, vyřadí poškozené či opotřebované součástky a zbytek využije pro tvorbu nových strojů.