Lidovky.cz

Ceny FAMUfestu ovládli romští gayové a jejich příběhy lásky

Evropa

  12:17
PRAHA - Festival studentských snímků FAMUfest v pražském Divadle Archa završilo předání cen a projekce vítězných snímků. Čtyřdenní přehlídka nabídla přes sto filmů v soutěžních i nesoutěžních sekcích. Z celkového počtu šestnácti cen však porota využila právo některé z nich neudělit. Nejlépe se letos vedlo filmu Roma Boys - Příběh lásky.

Roma Boys – Příběh lásky foto: Reprofoto

Celý závěrečný ceremoniál se nesl v příjemné atmosféře, které dopomohly i zcela neplánované detaily. Prvním bylo vypovězení služby ventilátoru, který měl při scénickém úvodu nafouknout obří maketu lidské ruky. To se však nestalo a tak se o to museli postarat až pohotoví moderátoři, jenž okupovali pódium.

Podobně osvěžující byla i přítomnost malé holčičky, která nejdříve seděla pouze na schodech pódia, ale posléze si dodala odvahy a začala při předávání cen pobíhat po jevišti. Ihned získala přízeň zúčastněných diváků, u kterých co chvíli vzbuzovala hlasitý smích. Jak vtipně jeden z moderátorů dodal, museli se oceňovaní smířit s tím, že jsou pro publikum až druhým plánem.

Problém jinakosti z neobvyklého úhlu
Nejlépe se letos vedlo filmu Roma Boys - Příběh lásky, který režírovala Rozálie Kohoutová. Získal hlavní cenu za nejlepší film festivalu, nejlepší dokument a nejlepší film ženské režisérky. V počtu cen se hned za ním řadí snímek Alda Viery Čákanyové, jenž získal cenu za nejlepší režii a za střihovou skladbu.

Vítězný snímek se věnuje problematice menšiny uvnitř menšiny, konkrétně homosexualitě v romské komunitě, která ji považuje za opovrženíhodnou nemoc. "Polohraný dokument založený na scénáři hlavního hrdiny Davida Tišera, romského aktivisty a homosexuála, nahlíží na problémy menšin a jinakosti z neobvyklého úhlu," řekl Martin Melichar z produkčního týmu FAMUfestu.

Vizitka: Roma Boys - Příběh lásky

Roma Boys - Příběh lásky stojí na nejasné hranici mezi hraným snímkem a dokumentárním filmem. Věnuje se rekonstrukci pravdivého příběhu o dvou romských chlapcích, kteří se seznámili přes internet a plánují setkání. Když se však rodina jednoho z chlapců dozví, že je jejich syn gay, zmlátí ho a okamžitě mu domluví svatbu s další „černou ovcí“ romské komunity. Vztah obou chlapců tak nikdy nedostane prostor, aby se rozvinul.

Režisérka Rozálie Kohoutová nezvolila klasické dokumentární schéma, ale koncipovala svůj snímek jako film ve filmu. Mladík vypráví svůj scénář, který o této události napsal a právě jeho odehrávání jsme svědky. Film silně využívá svou sebereflexivitu a v mnoha chvílích pomrkává směrem k divákovi, který poznává, že tyto scény jsou jen sehrané. V samotném komentáři filmu zazní, že natočit jiným způsobem dokument o homosexualitě mezi romy je téměř nemožné.

Otcové unie
V kategorii hrané režie převzala bronzovou sošku Famutomase z dílny Tomáše Uhnáka Viera Čákanyová za zmíněný snímek Alda. Nejlepší animovaný film Kmenový jazyk natočil Lukáš Glaser. Předána byla rovněž ocenění v dalších kategoriích - za nejlepší kameru Marku Dvořákovi (Skoč!), za střih Vieře Čákanyové a Alexandře Gojdičové (Alda) a za zvuk Pavlu Kovaříkovi (Ferda; Vteřiny). Nejlepším filmem prvního ročníku se stala Hranice Gyorgyho Kristófa.

FAMUfest

NEJLEPŠÍ FILM: Roma Boys - Příběh lásky, režie Rozálie Kohoutová
NEJLEPŠÍ REŽIE HRANÉHO FILMU: Viera Čákanyová za Alda
NEJLEPŠÍ DOKUMENT: Roma Boys - Příběh lásky
NEJLEPŠÍ ANIMOVANÝ FILM: Kmenový jazyk, r. Lukáš Glaser
NEJLEPŠÍ KAMERA: Marek Dvořák za film Skoč!
NEJLEPŠÍ STŘIH: Viera Čákanyová a Alexandra Gojdičová za film Alda
NEJLEPŠÍ ZVUK: Pavel Kovařík za film Vteřiny a Ferda
NEJLEPŠÍ FILM ŽENSKÉ REŽISÉRKY: Rozálie Kohoutová za film Roma Boys
NEJLEPŠÍ REALIZOVANÝ SCÉNÁŘ: cena neudělena
NEJLEPŠÍ NEREALIZOVANÝ SCÉNÁŘ: Beze stopy napsal Tomáš Holeček
CENA ZA PRODUKCI: Tadeáš Trojánek
NEJLEPŠÍ FILM 1. ROČNÍKU: Hranice, r. György Kristóf
NEJLEPŠÍ EXPERIMENTÁLNÍ DÍLO: cena neudělena
BEST OF FAMU INTER-NATIONAL: Awake, r. Thaiddhi
CENA ČSFD: 59/184/84, r. Lukáš Kokeš
NEJLEPŠÍ FOTOGRAFIE: Kateřina Držková

Dana Hábová, Jan Otčenášek a David Zábranský rozhodovali o nejlepším nerealizovaném scénáři. Cenu získal Tomáš Holeček za svůj absolventský scénář Beze stopy. V kategorii nejlepší fotografie získala sošku Famutomase Kateřina Držková za fotografický soubor Otcové Evropské unie. V kategorii s názvem Produkce, v níž o vítězi rozhoduje katedra produkce ve spolupráci s asociací producentů v audiovizi, uspěl Tadeáš Trojánek.

V kategorii Best of FAMU zvítězil snímek Awake od barmského režiséra Thaddhiho. Cenu ČSFD vyhrál Lukáš Kokeš za dokument 59/184/84, který získal největší počet hlasů na serveru Česko-Slovenské filmové databáze. Ceny nebyly uděleny v kategoriích Nejlepší realizovaný scénář a Experimentální dílo.

Bába a Druhé dějství
Každá z kategorií měla svého garanta. Z velké části jde o filmové festivaly, které poskytnou vítězi akreditaci s ubytováním. Festival od čtvrtka navštívilo přes dva tisíce lidí. Soutěžní i nesoutěžní sekce podle pořadatelů slouží jako přehlídka mladého českého filmu i možnost konfrontace s aktuálním stavem tvůrčího filmového vzdělání. Jeho součástí byl doprovodný program v podobě přednášek výrazných filmových osobností a večerních hudebních koncertů. Například dokumentaristka a držitelka dvou Oscarů Barbara Koppleová přijela prezentovat svůj snímek Shut up & Sing, se zájemci diskutoval režisér Petr Zelenka.

K novinkám 26. ročníku festivalu patřilo sobotní promítání filmů v kvalitnější HD technologii a anglické titulky u všech soutěžních filmů. Na loňském ročníku Famufestu uspěly snímky Bába a Druhé dějství, které poté sbíraly ocenění i na mezinárodních festivalech. Bába Zuzany Špidlové zabodovala v Cannes, odkud si přivezla cenu pro studenty filmových škol. Režisér Olmo Omerzu si za Druhé dějství vysloužil ocenění na domácích přehlídkách, ale i v Portugalsku, Francii a Slovinsku. Asociace českých filmových klubů oba snímky uvede do kin od 19. listopadu.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.